Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Hakotrac 522D

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Hallberg

15:29:09, 01-03-2023

Hej,

Grabben har precis fått hem en Hakotrac 522D med farymann BA motor

Kopplingen är dessvärre defekt, påminner om en stenkross när man kopplar samt att pedalen är väldigt lätt trampad.

Håller på för fullt nu med att lossa motorn men är lyckas inte hitta alla skruvar som håller motorn, sitter det några med åtkomst ifrån hytten?

Dom 2 bultarna som sitter strax under cylindern 17mm ska dessa tas bort? Känns som om dom borde vara väldigt långa isåfall ?

Tack på förhand.



SvampenT15

19:13:22, 01-03-2023

Titta på down loads jag har lagt upp en r lista där Sök på Hako

Hallberg

22:32:13, 01-03-2023

Tack. jag har kikat i den, fick med den i pappersformat vid köpet. Men jag blir tyvärr inte mycket klokare av de, ganska säker på att det sitter en bult på varje sida ungefär i mitten av motorn, men jag kan inte hitta var man kommer åt bultarna?

En annan sak, stämmer det att remmen mellan generatorn & vevaxeln ska vara 10x950? Känns som om den blir förläng ?

SvampenT15

09:39:28, 02-03-2023

Du har rätt det syns inte i r listan hur bultarna sitter. Försök leta upp motorn på nätet och se om du kan se där hur bultarna sitter. Jag har för mig att det bara är 4 bultar men jag kan minnas fel. Maskinen är ju från tidigt 70 tal. På växellådans ena sida finns en plåt med chassi nr där kan man se vilket årtal den är från.
Ang remmen så kan det vara lite olika på olika maskiner. Jag har för mig att dynastarten används som spänrulle. så du får nog mäta hur lång den skall vara

SvampenT15

10:10:08, 02-03-2023

Hej igen jag var ute på nätet och tittade . Om du söker på Hako D 522 så kommer det upp en bild på en motor där man ser att det ä 6 bultar som håller motorn

Hallberg

13:18:59, 02-03-2023

Jag har tittat på bilder på olika motorer och där verkar vara 6 bultar som du säger. Men frågan är hur man kommer åt dem. Jag hade hoppats på att någon användare här som har lossat motorn kunde dela med sig om hur man kommer åt bultarna.

SvampenT15

17:16:17, 02-03-2023

Ja det var ju så att det fans lite olika hytt byggare på den tiden, dom kom ju till Sverige utan hytt. Men du får väl lätta på instrument brädan och inklädsel i hytten. För du ser väl bultarna sitter från utsidan. Det är så länge sedan jag höll på med den typen av maskiner så minnet sviker lite. I värsta fall får du lyfta av hytten.
Eller kanske titta på andra trådar med Hako trac renoveringar det finns flera.

Hallberg

09:17:13, 04-03-2023

Man kan se ifrån sidan att där nog sitter en bult, men framifrån och ifrån hytten syns ingenting. Dom bilderna jag har hittat på motorer har inte varit riktigt likadana.
Men alla verkar ha 6st bultar men det hjälper ju inte så mycket när jag inte kan hitta ifrån vilket håll man tar dem.

Blir nya försök under helgen.

SvampenT15

10:37:52, 04-03-2023

PÅ alla bilder jag hittat så verkar det vara så att det är pinnbultar som sitter i sprängkåpan. Då blir det ju så att alla muttrar sitter åtkomliga från motor sidan. Alltså inga bultar inne i hytten.
Det kan nog vara lite trångt att komma åt. Kanske får man skruva bort något för att komma åt muttrarna.

Hallberg

10:08:55, 05-03-2023

Tack,

Jag lossat 2st muttrar på undersidan, det var som urtag i sprängkåpan. Dock så satt pinnbultarna i motorn och muttrarna mot hytten.

Jag söker vidare..

anders.olsen

17:51:29, 05-03-2023

Hej!

Massa år sedan men jag har delat min traktor....

Någon har skurit bort hytten men ramen är kvar, nästan helt säker att jag hade den borta när jag bytte tätringen på vevaxeln (bakom svänghjulet)
Tidigare ägare hade bytt startkransen på svänghjulet men missat tätningen, urtrampningslagret hade hoppat ur sitt läge också.

Fast undrar om jag kanske minns nu, sitter det inte 2 inne i "kardantunnel" som man kan nå via hålet under batteriet?
EDIT: Nä fan, det kan väl inte stämma..... Är du säker på att det är fler än 4 bultar som håller den?
EDIT (igen): Nu känner jag mig rätt dum men det är många år sedan: Ta bort plastskyddet som sitter mellan svänghjul och cylinder (det som leder kylluften), ser du inte bultarna nere i hålet?

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

Hallberg

21:43:51, 05-03-2023

Hej,

Efter ett par timmars slit idag så står motorn äntligen på en pall jämte.

Den satt bara med 4 bult

2 nere och 2 längst upp, jag tog bort ventilationsgallret som sitter längst upp vid sprängkåpan och där inne kunde jag hålla emot muttrarna som snurrade när man lossade bultarna vid bränslepumpen & startmotorn.

Nu kommer nästa problem, tryckplattan är kass, flera fästen sönder och jag kan inte hitta en ny / ersättare.

Har ni några tips? Jag har googlat i timmar på olika artikelnummer.
Utrampningslagret har jag hittat iallafall.

anders.olsen

22:03:09, 05-03-2023

Gjorde en snabb sökning

Dom här påstår att dessa Sachs-grejor ska passa
https://www.performance-kupplung.de/sho ... o-hakotrac

Verkar dock vara slut men googlar man vidare på kopplingen så hittar man
ZF Sachs 1864634083

Dom här verkar ha hemma
https://treckergarage.de/contents/de/d1 ... 60-mm.html

Inte billigt dock...
Kan nog löna sig att söka vidare på Sachs-nummer.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

Hallberg

22:36:01, 05-03-2023

Tack.
Jag har inte delat på kopplingen ännu så jag vet inte om lamellen behöver bytas också.
I första hand behöver jag hitta tryckplattan med artnr 1882155009 (sachs)

Den kan jag dessvärre inte hitta i lager någonstans, har även sökt på något mer märke men inget resultat.

anders.olsen

22:39:12, 05-03-2023

Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle


cron