Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Reservdelar till Hako 4000

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Boobo (trådstartaren)

#1 » 12:04:52, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag tänkte se om någon hör på forumet sitter inne med lite kunskap kring en gammal Hako 4000.

Har jag startat tråden på fel ställe så tar jag gärna emot tips på vart jag bör lägga den.

Jag har sökt runt på forumet för att hitta info men har tyvärr inte hittat någon så jag prövar starta en ny.

Jag har som sagt köpt en Hako 4000, perfekt för den lilla yta jag har för avsikt att ploga samt att jag fick den för rätt peng, med det sagt så finns det givetvis saker att göra på den. Främst är det bromsarna.

Jag har renoverat huvudbromscylindern men hjulcylindrarna är troligtvis bortom räddning. Jag har inte plockat isär dom men de flesta luftnipplarna är av och dom är allmänt i dåligt skick. Även bromsbackarna fram behövs nya. Bromsbackarna ser mer eller mindre nya ut så någon måste ju hittat delar till den?

Jag har försökt leta efter original delar utan resultat. Det jag lyckats hitta på delarna jag tagit isär är följande:

Hjulcylinder: schäfer R1955 2-13
Bromsbackar: perrot G21

Jag kan inte hitta något av ovan någonstans på internet. Om jag inte lyckas hitta något så förmodar jag att jag får beställa bromsbackar för 180mm trumma med 40-42mm bredd och helt enkelt modifiera dom till dom passar, detsamma gällande hjulcylindrarna.

Med denna informationen, finns det någon som gjort samma resa och lyckats hitta reservdelarna jag letar efter alternativt beställt andra delar och modifierat så det passar? Vilka delar har ni beställt och modifierat i sådana fall?

Eftersom det inte är den rockigaste farkosten det gäller så förmodar jag att det kanske inte blir allt för många svar men sitter du inne med någon form av information så tar jag mer än gärna emot den!

Tack på förhand!
Bild
Bild
Bild
Bild
Boobo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:17, 06-06-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX50U



SvampenT15

#2 » 13:13:08, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej: Jag tror du menar Hakomobil 4000 en liten bil med flak. Renaultmotor från R4 laban. Om det är den maskinen så kan jag säga att det såldes inte så många i Sverige. Kunderna var Kommuner och kyrkor och bostadsbolag. Delar till dom är mycket svårt att hitta . Nya finns inte så vitt jag vet. En del delar i bak axel kan vara samma som i Hakotrac V490 och 2000 dom har ungefär samma årgång. Senare kom det en liknande Hakomobil med golf diesel motor och hydrostat drift och 4 wd. Om det är den senare så finns det ju motor delar. Andra delar kan vara samma som Hakotrac 3800 d. Ebay brukar kunna ha beg delar främst Tyskland men även andra länder.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Boobo (trådstartaren)

#3 » 12:38:11, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Det är mycket korrekt att det är en hakomobil 4000. Som jag förstår det så ser det mörkt ut när det kommer till nya reservdelar. Då får jag fortsätta min jakt på liknande delar för att sedan modifiera så det passar. Har någon gjort samma resa så får ni gärna skriva!
Boobo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:17, 06-06-2021
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX50U

Berntson

#4 » 15:12:04, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsbackarna kan du få nya belägg limmade på gamla backarna.
Är cylindrarna skadade inuti? Luftnipplar brukar gå att få ur med skruvutdragare eller borra ur.
Vet ej var du bor men jag har en kontakt i Gävle som limmar backarna.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

SvampenT15

#5 » 15:31:21, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen: Det vanligaste felet på dessa bilar är mellan växeln Obs kolla så att den är ok innan du gör nått annat. Den brukar kunna lossna. Jag har en Renault motor med regulator om du behöver.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

westwood

#6 » 21:46:44, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från den tiden man var reservdelsnasare på den icke märkesbundna sidan så tog vi hem en hel del grejer till en kund med en hakomobil 4000. Att säga att det är motor från renault 4L är att ta i. Det var grejer både från 4L renault 16 mfl. Samt en hel del egna delar. Men har du nån firma som jobbar med bildelar och har ett gäng år i branschen bakom ryggen så borde de gå att söka fram på mått. Tyvärr har jag inte uppgifterna kvar.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B (såld)
Kockum KL-411B

RickardNy

#7 » 16:14:17, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulcylindrarna ser bekanta ut.
Finns garanterat på någon vanlig personbil.
Som nämnts så gå till en reservdelsfirma och titta runt på lagret..
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se