Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Nyköpt Holder C30, hjälp med handhavande

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Andahl75 (trådstartaren)

#1 » 21:14:01, 05-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har precis fått hem en C30 som jag skulle behöva lite hjälp med:

1. Finns det flytläge på främre trepunkten? Har monterat en vikplog som hänger lite åt höger och den gräver ner sig i marken.

2. Hur använder jag bakre hydraulikuttaget? Behöver få igång det till grusspridaren.

3. På högerdörrens insida sitter det en svart box med två små vippströmbrytare. Vad går de till?

4. Bakom handbromsspaken sitter det en till spak. Vad gör den?

5. På vänstra sidan sitter det en pedal som jag inte förstått funktionen på…

6. Ska det sitta ett kraftuttag i fronten också, eller är det extrautrustning?

Dessutom är den lite svårstartad. Har förstått att jag ska dra ut startknappen halvvägs för att glödga, men man får dra bra länge på starten innan det hoppar till. Ska det finnas nån indikeringslampa för glödgningen?

Om någon vänlig själ skulle kunna svara på dessa frågor vore jag oerhört tacksam. Likaså om nån sitter på en länk till en instruktionsbok på svenska eller engelska. :D
Andahl75
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:47:39, 04-11-2023
Ort: Kramfors
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30



MartesMartes

#2 » 07:00:39, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj!
Jag har inte varit inne på Maskinisten på ett tag, så jag såg frågeställningen nu först.
Ska försöka svara :

1 : Ja. Tryck ner spaken som du lyfter frontlyften(trepunkten) med. Den ska gå ner i ett speciellt och distinkt läge(Inte bara sänka läget utan ner i ett hack till...

2: Uppe till höger innanför rutan har du tre spakar. Vänstra och mitten har jag till främre uttagen(Vänster/höger på en vikplog). Det högra är för bakre uttaget (Typ upp ner med sandspridare). Jag har även en ventil ute på sandspridaren som jag kan ställa höger/vänster. Har jag den ventilen i ena läget så kan jag med spaken inne i hytten höja/sänka skopan så att jag kan ta upp sand genom att backa in i en sandhög. Har jag ventilen i det andra läget så styr spaken inne i hytten drivhjulets(för sandspridaren) anläggning mot höger bakdäck på traktorn för att starta spridarvalsen i sandspridaren.

3: Det där är förmodligen en customisering som nån tidigare ägare har gjort, jag har tex paneler uppe i taket för styrning av en gatusopares funktion via en extra monterad släpvagnskontakt.. så de där får du försöka följa sladdarna på för att greppa vad det är...)

4: Jag tror du menar växelspaken mellan transport(snabb/övre läget) och arbetsläge (långsam/lägre läget). Den ändrar du när du står still genom att typ dra den mot dig och upp, eller mot dig och ner, beroende på hur den står nu..

5: Det är "Inch-pedalen". Jag har nog inte funktionen kvar i min, men den ska du använda för att krypa ner i fart om jag förstått det hela rätt..

6: Jag har kraftuttag i fronten, men beltet är borta, och jag har inget redskap för den, men det ska vara standard( Har du två tillkopplings rattar(som man drar ut...) inne i hytten ?) Det kan ju vara så att man plockat bort den för att den som min har pajjat ?


Hoppas det hjälper med denna info ...
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se