Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Carraro 3800 HST ned 3cyl Lomardini. Tidig 2000-tal

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

YourShrink (trådstartaren)

#1 » 23:01:03, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Första inlägget på forumet. Jag har ett problem, och jag misstänker topplocket, men ser inga tecken. D.v.s inget vatten I oljan och det bubblar inte I kylare. Den startar bra och ryker inte vitt vid start.
Detta med rent vatten. Men om jag blandar in endast 1dl glykol så börjar det skumma ordentligt.
Så mycket att motorn inte kyler och blir varm. Det bildas även ett högt tryck i kylarsystemet med glykol i, utan glykol normalt tryck. Misstänker spricka i toppen, men tänkte höra med mera erfarna än mig om det kan vara något annat (så jag slipper riva av toppen).
Om, och ifall att. Vem sälje reservdelar till Lombardi? Jag behöver också stoppsolinoiden till bränslepumpen.
YourShrink
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:13, 13-07-2012
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 760



torbjorn_forsman

#2 » 23:16:21, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju minst lika väl vara en liten läcka i topplockspackningen. Eller möjligen om det finns konstiga avlagringar i kylsystemet som reagerar kemiskt med glykol och får den att skumma.

När du kör motorn med bara vatten i kylsystemet, kolla (eller låt någon med känslig näsa kolla) om det luktar diesel eller avgaser ur kylaren när motorn går. Har du tillgång till en avgasanalysator kan du använda den för att sniffa med och kolla om den gör utslag för HC.

Beträffande stoppsolenoiden, om dieselpumpen är tillverkad av någon välkänd underleverantör (t ex Bosch), så bör den gå att få tag på via vilken dieselverkstad som helst. Eller, om du har detaljnumret på den, är det stor sannolikhet att den går att hitta på t ex Ebay.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

YourShrink (trådstartaren)

#3 » 10:02:01, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råden. Ska göra ett nytt försök innan jag tar bort toppen.
YourShrink
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:13, 13-07-2012
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 760


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se