Äntligen!
Efter att tryckplattan levererats i torsdags monterades den igår och så idag kunde jag tillslut genomföra premiärtur nr 3. Mirakulöst gick ingenting sönder utan motorn började till och med gå väsentligt jämnare efter någon timmes körning. Lägligt nog hade det snöat någon dm under natten så premiärturen kom att bestå av att ploga uppfart m.m.
Tryckplatta på plats.
Urtrampningslager på plats. Axeln var man tvungen att montera först eftersom dess ände inte gick igenom urtrampningslagret. Den sitter i motorn på förra bilden för att den används för att få lamellen någorlunda centrerad så att delarna skulle gå att få ihop. Axeln var nämligen lagrad i svänghjulet.
Axeln går alltså bak till en tapp på växellådan som ses i botten på fotot.
Axeln och tappen är spline:sade och mellan dem sitter en
hylsa som sitter fast på axeln
Hade varit skönt med en motorlyft när motorn skulle på, men en ikea-pall och lite plankor fick duga.
Pga lite krångel med tryckplattan fick jag ta bort och sätta tillbaka motorn en extra gång så nu börjar jag lära mig det. Man behöver inte demontera tanken för att göra det. Bara lossa tanken från motorn, montera bort hydraulpumpen/tanken, montera bort plogfästet och ta loss alla sladdar. Därefter är det bara att lossa på de sex bultarna på kopplingskåpan och hasa bort motorn på en planka så som visa på fotot ovanför. Busenkelt