Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Hako 522 diesel info

142 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Janson1

#91 » 16:21:02, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog rätt där, bara att byta senare om nu det trotts allt skulle bli. Ett bra sett att kontrollera detta på är att lägga lamell o tryckplatta på svänghjulet och mäta hur mycket spelet blir innan tryckplattan träffar svänghjulet, det bör vara åtminstone 3-4 mm tycker jag, men det är upp till var o en att bedöma.
//Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



JohnOlof

#92 » 16:51:25, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Sprang genast nervöst ner och mätte och det visade sig vara ca 3mm spel kvar, så det får väl duga.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#93 » 00:10:34, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen! :hurra:

Bild

Efter att tryckplattan levererats i torsdags monterades den igår och så idag kunde jag tillslut genomföra premiärtur nr 3. Mirakulöst gick ingenting sönder utan motorn började till och med gå väsentligt jämnare efter någon timmes körning. Lägligt nog hade det snöat någon dm under natten så premiärturen kom att bestå av att ploga uppfart m.m.

Tryckplatta på plats.
Bild

Urtrampningslager på plats. Axeln var man tvungen att montera först eftersom dess ände inte gick igenom urtrampningslagret. Den sitter i motorn på förra bilden för att den används för att få lamellen någorlunda centrerad så att delarna skulle gå att få ihop. Axeln var nämligen lagrad i svänghjulet.
Bild

Axeln går alltså bak till en tapp på växellådan som ses i botten på fotot.
Bild

Axeln och tappen är spline:sade och mellan dem sitter en hylsa som sitter fast på axeln
Bild

Hade varit skönt med en motorlyft när motorn skulle på, men en ikea-pall och lite plankor fick duga.
Bild

Pga lite krångel med tryckplattan fick jag ta bort och sätta tillbaka motorn en extra gång så nu börjar jag lära mig det. Man behöver inte demontera tanken för att göra det. Bara lossa tanken från motorn, montera bort hydraulpumpen/tanken, montera bort plogfästet och ta loss alla sladdar. Därefter är det bara att lossa på de sex bultarna på kopplingskåpan och hasa bort motorn på en planka så som visa på fotot ovanför. Busenkelt :thumme:
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#94 » 00:21:25, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan meddela att BTs 4-hjulingskedjor model större med artnr 37615 (27x12-12) för 600kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... -st-37605/
passar perfekt till bakhjulen 28x9.00-15 (eller i semimetriska enheter 240/70 -15).

Bild

Med blötsnö på blankis hade jag inte kommit långt med plogen idag utan dessa.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#95 » 00:38:41, 02-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här börjar mer likna en projekttråd :klia: Lär komma mer. Nästa sak blir att packa om kolvarna.
Känner lite att jag kapat den här tråden eftersom min traktor inte ens är en 522 utan en v490. Skulle någon moderator kunna dela tråden vid den 23:e dec? Kan man göra så? Allt efter det verkar höra till min maskin.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#96 » 19:33:38, 03-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite lyxfix (nya mattor)
Före (dock efter rengöring och avlägsnande av trasorna som låg där innan)
Bild

Efter
Bild
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#97 » 13:09:37, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev det att fylla däcken på Hako:n med saltlösning.
Var nära på att välta när jag skottade snö i förra helgen. Kändes iallafall så men kanske inte så nära i praktiken. Blev stående på tre hjul när jag gjorde en liten oöverlagd sväng när jag backade i en lätt backe med skopan full av snö och samtidigt råkade köra över en isklump. Därtill driver den inte så bra med skopan full av snö så lite extra vikt på däcken är trevligt av den anledningen också.

Hakotrackspecifikt:
  • 65l vatten och två 25kg säckar med kalciumklorid var lagom mängd för båda bakdäcken.
  • Innerslangar blev mekonomens största 16-tumsslangar, 215/70-16. Egentligen för små men de var lättillgängliga så det fick fungera. Knölade i dem utan att kränga av däcket. Går med hjälp av lite tvingar.
  • Total adderad vikt ca 110kg.

Från "Vätska i däck"-tråden http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 1#p2641261:
JohnOlof skrev:Under förmiddagen lade jag i slang i bakdäcken. Därefter var det bara att skrida till verket.

Blandade två säcker CC Road Kalciumklorid från Granngården med 65l vatten i ett avkapat plastfat. Rörde runt tills det att det hade löst sig. Använde därefter en dränkbar pump med en slang till ventilen på däcket (innerdelen på ventilen bortskruvad). Hade en adapter till yttergängen på ventilen med det går lika bra att sätta slange direkt på ventilen med en slangklämma som folk tidigare har gjort. Slangen kommer knappast vara flaskhalsen så om man har en tunn slang så gör det inget. Man får stanna pumpen med jämna mellanrum och låta luften tryckas ut genom den. Pumpad till dess att man fick ut vätska snarare än luft. Därefter var det bara att lossa slangen, skruva tillbaka innerdelen på ventilen, pumpa upp däcket och tillbaka med det på traktorn. Fick lagom i allt förutom några liter så nu har jag sköna extra 110kg på Hako:n. Kan behövas då hela gårdplan är en enda skridskobana.

Bild
Bild

En anledning att ha innerslang. Hade jag inte lagt i innerslangen just innan hade nog däcket suttit mot fälgen men å andra sidan så vill man ju gärna ha ganska lågt tryck i däcken när man har vätska i dem för att få lite mer fjädring, och då är det skönt att ha slang så man inte behöver oroa sig för att däcket ska släppa när man kör på någon sten.
Bild
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Hassekomplett

#98 » 13:32:35, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej JohnOlof jag har en Hako d522 med samma kopplingsproblem som du hade, vart köpte du tryckplattan och urtrampningslagret? Har du en länk du kan bifoga vore jag tacksam.
Mvh/ Hasse
Hassekomplett
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:41, 19-01-2014
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hako d522

JohnOlof

#99 » 14:33:40, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte bara tryckplattan och inte urtrampningslagret. Tryckplattan köpte jag ifrån:
http://www.autoteiledirekt.de/sachs-1218742.html
Om du söker på artikelnumret (på urtrampningslagret eller tryckplattan) från ZF-katalogen
http://www.zf.com/eu/content/media/iber ... ractor.pdf
hos Google så hittar du flertalet tyska sidor som säljder dem. Sök på "Hakotrac" i katalogen så får du fram en lista på kopplingsdelarna som suttit i traktorerna.
Till exempel verkar urtrampningslagret också finnas hos ovanstående återförsäljare:
http://www.autoteiledirekt.de/sachs-1226683.html
Lycka till!
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Hassekomplett

#100 » 15:04:12, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar, då blir det till att söka rätt på ett urtrampningslager för min del.
Det fanns nämligen inte en kula kvar i mitt lager ;)
Mvh/ Hasse
Hassekomplett
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:41, 19-01-2014
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hako d522

JohnOlof

#101 » 20:15:49, 28-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packade om de två kolvarna till plogen och baklyften idag:
Bild

Lite mått om någon planerar samma operation:
  • "Tätningssätena" på kolven är 53mm i diameter och 6,5mm breda. Cylinderns innerdiameter är 65mm. Manschettätningarna som jag använde där var märkta 53x65x6mm.
  • Den delen av kolvstången som man trär kolven på är 15mm i diameter. Innuti kolven sitter en o-ring. O-ringarna som jag använde där var märkta 15,3x2,4mm.
  • Cylindergavlarnas spår för o-ringarna var 60,2mm i diameter och 3,9mm breda. O-ringarna jag använde där var märkta 59,5x3mm.
  • Stångtätningen fick jag tyvärr inget foto på. Kolvstången är 16mm. Sätet för stångtätningen var 26mm i diameter och 6mm djupt. Stångtätningen hålls på plats av en utvändig bricka och låsring. Ingen avskrapare. Manschettätningarna som jag använde där var märkta 16x26x5mm.

Första kolven som jag packade om var den som skötte baklyften och om var i ganska gott skick. Den hade suttit under hytten och varit skyddad från väder och vind. Den andra kolven som suttit brevid motorn och lyft plogbladet var i betydligt sämre skick. Under de 10 stillastående åren hade vatten ansamlats på den toma sidan så det blev att hona ur den. Tog också och växlade kolvarna då jag nog kommer att använda plogen betydligt mer än baklyften.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#102 » 23:40:20, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hakon lever och går. Under soimmaren har den mest använts som en motoriserad skottkärra.
Bild

Har även hunnit med en längre, 8km enkel resa, nöjestur till förra ägaren.
Bild
Snittade ungefär 20km/h och traktorn drog 1,5l/mil.
Den går snabbare, 30km/h enligt handboken, men jag ville inte pressa den och det var mer avslappnat att köra lite långsammare.

Enda egentliga fixet under sommaren är att den fått nya reflektorer så nu gör lysena lite mer nytta.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof

#103 » 01:01:49, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara rapportera att Hako:n lever och har fått ploga även denna vinter, trots dåligt med snö :grin: . Väsentligt enklare denna gången när jag hade en fungerande lyftkolv till plogbladet och dessutom saltvatten i bakdäcken. Tror aldrig jag ens lade i diffspärren. I stort går den bra. Tids nog vill jag skaffa framlysen till den. Inte så mycket för att jag skulle behöva dem. Inte så ofta jag är ute och kör på natten. Men mer för att det ser så taskigt ut med ett par hål.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

jeng

#104 » 19:34:25, 18-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare,

Är det någon som har en bakfälg att sälja till en hakotrac 522 el 490 el även hakomobil passar? Med eller utan däck. Eller om någon ksn tipsa om någon som har en reservdelsmaskin?

Fö kanske någon har ett bra inköpsdtälle för däck att tipsa om - 4500 kr/st har jag fått pris på..,
jeng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:20:34, 18-01-2013
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: bolens 1254 på väg att elkonverteras
Hakotrac D522

hedin

#105 » 21:02:03, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för dim?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
hedin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:27, 20-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Holder p70


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se