Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stenspräckning

521 inlägg • Sida 29 av 35
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Turbodiesel

#421 » 02:25:30, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dök på några stenar, kollade runt lite efter stenkilar att hyra. Det går ju att köpa de, men då är det leveranstid, och jag vill dela sten NU!..

En herre jag jobbar åt brukar ha det mesta i gömmorna, stenkilar? javisst, det finns nog en låda i snickarbodan.. :lmao: Och de är nog jämnåriga med stenarna mina, dock så fungerade de ännu alldeles utmärkt. Passade dessutom till mitt 18mm´s borr.. Har frågat runt i bekantskapskretsen hela dagen efter ett 18-20mm sds-maxborr, alla jag frågat har maskiner, men inget borr till dom :uupps:

Kör med min gamla kämpe, Hilti TE12S, gammal men fungerar ännu ganska bra. Rödrosa stenar är ganska hårda för den, hade varit kul att prova en större maskin till dom.

Bild

En låda med bedagade hemsmidda kilar, och diverse annat smått & gott. Här har jag dock sorterat ur de mest användbara bitarna.
Bild
Bild
Bild

Knacka lite, vänta.. Och kanske något knack till med släggan, snart börjar det småknastra i stenen, och några sekunder senare är den kraftlös, och döende. Underbart ljud för en gammal krossverksmaskinist :thumme:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Får man träna några år kanske det går att få till hyfsade storgatsten..
Bild
Bild

Snigeldynamit har jag inte tålamod till, och spränga vetef%n om jag vill göra inomhus, inte i eget hus i alla fall :cool:
:hurra:

Ska krossa alla delade och framsorterande stenar senare, har ju en gammal kross stående, den hade jag i drift för några år sedan så det är nog en smal sak att ordna. Närproducerat ligger ju i tiden. :bira: :djaevul:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



bonnen513

#422 » 05:54:26, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knacka lite, vänta.. Och kanske något knack till med släggan, snart börjar det småknastra i stenen, och några sekunder senare är den kraftlös, och döende. Underbart ljud för en gammal krossverksmaskinist :thumme:

Väldigt fin beskrivning av känslan vid stenspräckning

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Tomas S

#423 » 09:32:36, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var liten, tidigt 70-tal, byggde mina föräldrar hus. Som medhjälpare fanns alltid min farfar, en allmänt händig gubbe av gamla sorten. Dock inte så väldigt fysiskt stark. Då fanns istället pappas farbror. En storvuxen farbror från Alunda som alla vitt omkring kallade "Storkalle". Hursom, en massa sprängning gjordes och grävarn la det på olika högar på tomten. Storkalle dök upp som vanligt, och frågade vad pappa skulle gör med all sprängsten? "Det ska tippas i sjön och bli brygga". Svaret från Storkalle blev: "Om du tippa stenen i sjön får du inge mer hjälp av mig".
Gubben hade på 20-30-40 talet jobbat på vägbyggen runtom i Uppland och just med sten. Han var en fena på hur man delade på dem i mindre bitar. I början hade han med sig slägga o set, en man höll och flyttade efter spräcklinjen en lätt spetsig slägga, och den andre slog på den. Tungt och svettigt i sommarvärme. Sen lyckades nån låna bensindriven Cobra (fanns inga Hilti) och fram åkte spräckkilarna. Gubben visste precis var man skulle borra, och var det var dödfött att ens försöka. På några somrar var allt spräckt i småbitar och murat i massa murar i trädgårn eller gömt under gräsmattan. Jag har själv fått ärva en stor låda med kilar och bleck, dock av en annan släkting. Funkar kanon om man borrar med 20 mm sds+-borr.


Bild
Bild
Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.

11 personer gillar det här inlägget.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

magirus

#424 » 10:31:46, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är poesi att höra om dessa människor som har hantverket i sej o sen är det en upplevelse att få se det i verkligheten! :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

QV_

#425 » 19:53:30, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde SGS allternativservice och tömde lagret på 17mm spräckkilar. Paketet torde komma i veckan. Skall förbi BT och köpa några SDS borr.
Behöver några trappsteg till min "naturtrapp i sten" på baksidan av huset. Den har varit planerad i 30 år men nu ligger de första 2 stegen på plats redan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

runewilliam_merc

#426 » 20:20:18, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfaring med Biltema og Jula SDS Max 16 mm bor, er at de holder ca 5 hull før hardmetall kronen slipper/knuses.
Til sammenligning holder LUNA sine mer enn 20 hull.

Jeg bruker en METABO KHE96 (20 Joule)
Bruker ca to minutter på et 350mm dypt 16mm hull.

Hilsen Rune Waltoft
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

MickeR

#427 » 21:07:00, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har borrat massor med hål med jula borrar utan problem.
Man behöver dock slipa dem efter några hål.
Kör dock med jula borrhammare, så jag antar att det är betydligt lägre slagenergi än 20J.
Slipar med jula/BT diamant slipskiva till rondell som jag satt på en mindre smärgel.

1 person gillar det här inlägget.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Krister W.

#428 » 22:34:25, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så mycket vackra bilder och intressanta historier i den här tråden! :thumme:
Spräcka med krut i källaren under ett hus det skulle då inte jag tveka på. Inte alls samma sprängverkan som med dynamit o liknande. Så fort stenen börjar spricka upp avtar trycket snabbt. Täck med lite mattor o dyl bara så är det ganska lugnt. Kan komma nå'n stenflisa flygande i och för sig, men nå'n risk att kåken brakar ihop är det då inte!
Känslan när stenen spricker med kilar är lika obeskrivligt skön som när krutskottet sitter där det skall! Man både hör och känner i magen när det lyckas! :grin:
Bästa jag vet är en "trippel" i samma sten! :mrgreen: Bamm, bamm, bamm! med en 1/10 del sekund mellanrum! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gottgottigottgott!

Det där med ladda direkt i hålet funkar säkert bra men ett argument mot det tycker jag verkar vara säkerheten. När man gör laddningar i vp-rör anser jag att inget farligt kan hända. Skulle krutet tända då så blir det ingen smäll bara en helvetes brasa! :rock_on:
Men tänder krutet under aptering i borrhålet så kan det komma förladdning och annat flygande som ur en bössa! :uupps:
Står man i vägen då är det inget kul!
Jag tycker det känns säkrare att bara peta ner en vp-rör-laddning i borrhålet, fylla upp med vatten och borrkax, sen i med mothållet, på med en sten och mattor. Därefter kopplar vi det elektriska (jag kollar alltid resistansen i kretsen med multimeter), och sen hållar vi tummarna och sätter klämman på batteriet. Pang! :grin:
Stå och fippla med krut och tändare i borrhålet känns inte alls lika säkert, men det är bara mina två cent.

Jag har nog skjutit minst 80 skott med vp-rör och bara en dola. Då lät jag det vara till nästa dag då jag spola ur hålet med vattten först innan jag drog ur den misslyckade laddningen och börade om.
Hur du än gör, tag det försiktigt!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

3 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Turbodiesel

#429 » 22:57:06, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det blir en skonsam metod hos mig är att murstocken just nu står på en pelare av sand.. Det fanns en jättesten med plan ovansida, men av okänd anledning har de inte använt den att bygga på. Vi ska forma och gjuta en ram runt sandpelaren, innan det blir någon paddning eller annat vibrerande företagande inomhus.

Sen är ju kilarna betydligt snabbare totalt sett, borrningen behöver inte heller ske så djupt. Möjligen att det kan bli något hål extra, men, men.

Och så gillar jag gamla metoder, speciellt om det inte blir något extra arbete av det. Dock borrar jag inte på klassiskt übermanuellt vis, som de troligen gjorde när kilarna var dagsfärska. Någon måtta får det vara. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister W.

#430 » 23:05:24, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte vad du menar!? Borrning brukar det ju bli en h*lv*t*s massa när man kilar. Vid krutspräckning däremot blir det ju (oftast) ganska få borrhål att göra. Ett eller två per sten. Ibland tre men det är ganska sällan (Stoora stenar).
Krutspräckning kan inte alls jämföras med riktig sprängning med dynamit-liknade sprängämnen. Det är något helt annat!
Men så vackra bilder du visar på dina aktiviteter! :thummar: :buga:
*gåshud*
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Turbodiesel

#431 » 21:54:58, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många hål som krävs kanske beror på hur exakt styrt det behöver spräckas, de flesta stenar av de som enbart var för stora för att rulla ut har nöjt sig med ett hål, och jag har svårt att borra färre hål per sten än det. Några blir bara en skärva kort per spräckning.

Mitt projekt stod mellan snigel och kil, övriga metoder har jag inget emot, men under mina förhållanden ser jag inte fördelen, även om det är kul när det smäller :thumme:

En riktigt grovkornig stenusling, snyggt mönster.
Bild

Testade en variant som visade sig funka. En hård sten, med många naturliga sprickor.
Bild
Bild

Borrars det i vinkel får man sig en passande hörnsten :mrgreen:
Bild

Dagens närproducerade 200-300 sortiment.
Bild

Den nya Boschen hade inget att säga till om, funkade hyfsat med riktigt nya borr, men den gamla TE12:an matar bra även utan skarp spets på borren. Troligen går det bättre med större maskin, får handla ett maxborr i veckan.
Bild

Lika bra att tillverka sig en gravsten när man ändå håller på, så är det gjort tills det är dags..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Anders.B

#432 » 22:10:02, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel:
Underbara bilder jag har gjort exakt samma resa för 10 år sedan och plockade ut 30m3 ur huset, kilar är underbara verktyg och snabbt går det!
Jag kör med en uråldrig TE72 och 20mm borr riktigt snabb kombo.

Efter huset har det blivit ett par varv runt på gårn och åtskilliga kubik är nu avverkade och förvandlade till kallmur eller fyllning.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

63an

#433 » 22:12:21, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fel om du är frisk nog :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jonnordvall

#434 » 22:22:15, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herrejäklar va sten:)
Bra jobbat måste jag säga
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Turbodiesel

#435 » 07:28:16, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av dagens delikatare problem är att det inte finns någon sten kvar, i alla fall inte inomhus.. OK, det finns en kvar, men den är så stor att den troligen får vara kvar, och den sticker bara upp i första markisoleringslagret.

Testade att förborra med 12mm´s borr på detta parti, och det kapar den totala borrtiden med hälften ungefär. Ibland vill det stora borret smånypa lite, men det var inget stort problem.

12mm borret sjönk ungefär lika fort i sten som det gör i bra betong, så den här lilla hiltimaskinen jobbar nog effektivast med den dimensionen.

Några av de här hade nog gått att kämpa ut, men å andra sidan var det ju kul att kila sten.
Bild
Bild
Bild

En dubbelpenetration, en kil orkade inte riktigt, borrade nära så det inte skulle få för sig att spricka åt något annat håll. En fin sten med jämn kvalitet, var säkert dyr på sin tid :mrgreen:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se