Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Vad är det jag har köpt? (Atlas bilmaskin?)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 22:42:23, 08-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en tid sedan så hittade en liten bilmaskin på en loppis, priset vad rätt och jag slog till:

Bild

Bild

Givetvis var den helt ihopbegad när den kom hem och ville inte göra annat än att pysa. Men efter en grundlig rengöring samt att ha sett till att allt som skulle röra sig kunde röra sig och att allt som skulle sitta fast satt fast så fungerar den faktiskt!

Bild

Bild

Bild

Jag började googla lite på dess beteckning för att få lite mer information, men blev mest förvirrad. Hittade bland annat denna:

https://www.klaravik.se/auction/product ... ithammare/

och denna:

https://www.klaravik.se/auction/product ... yckluft-2/

(Ursäkta för de dåliga bilderna, men beteckning syns faktiskt bättre på bilderna än i verkligheten :uupps: )

Nitmaskin...? I min sitter det ju en mejsel som känns lämplig att bila med.

Är det någon som sitter på en manual eller information om hur den bör hanteras så är jag tacksam. Jag tänker på saker så som smörjning, lufttryck, luftförbrukning och annat som är bra att veta. Mejseln som sitter i är ju också intressant:

Bild

Bild

Bild

Jag har ingen erfarenhet av dylika maskiner direkt, men brukar inte storleken på sexkanten vara i tum? 1'' brukar väl vara strax över 25 mm? Finns det någon chans att jag kan hitta extra mejslar till denna maskin?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



ghaven

#2 » 22:59:32, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en slik meisel maskin, og har aldri vist hva det var for type. Min maskin slår overraskende hardt til å være så liten. Har brukt den mye til å fjerne råttent fjell og hjørner på diverse stein i grøfter . Er intresert i å få vite hva festet heter, for meisel er snart borte vekk etter mange spissinger og herdinger, bare en liten tapp igjen og trenger en ny meisel .Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se