Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Så har man blivit med bergborr

426 inlägg • Sida 16 av 29
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Sparrow

#226 » 14:00:45, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tagit bort sprängskyddet på slipmaskinen :ohnej:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



Burträskarn

#227 » 14:15:05, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att märka skillnaden. Jag råkade få med en tämligen oanvänd borr i för övrigt tveksamt auktionsfynd. Helt plötsligt var det ganska kul att göra hål i sten ( mina stenar tycker inte om att få hål i sig ..).
Kinesborren såg lurig ut, jag misstänker att den inte håller skärpan särskilt länge...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Sparrow

#228 » 22:35:49, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min granne ska förlänga sitt garage, men hittade en retfull liten bergknalle. Fick frågan ” hur ta bort den”. Svar: Borra ngr hål o lite snigeldynamit. Du kan låna min gamla cobra , fast den har inte varit igång på 25 år minst. Blev dissekering på operationsbordet .

Bild
Bild
Bild
Bild

Med en ”nål” från stålborsten gick det att rensa småhålen i förgasaren. Fick igång den relativt lätt, men den läcker lite bensin från det ställbara munstycket. Är den lilla packningen på sista bilden som behöver bytas. Kollade med SGS alternativ service, men den fanns inte lös. Man får köpa hela yttre delen av det ställbara munstycket. Lite surt. Men grannen har iaf borrat det mesta , så hans ”problem” löser sig nog. :bira:

7 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Mrlewies

#229 » 21:50:24, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Intressant!
Har sett en enklare borrslip från Atlas, för att kunna slipa bort i fält.
Den verkar ha drivits från Pionjärens/Cobrans svänghjul genom böjlig axel...
Men den här verkar mer avancerad (mindre manuell).


Du menar kanske en sånhär?


Den funkar bra. Har man ett fast borr dvs utan lös topp så blir det automatiskt rätt egg. Däremot är det jobbigt när man kör med konad stång då kronan alltid verkar vrida sig lite. Å vips så är inte eggen centrerad rätt i förhållande till stångfästet. Och då blir det till att fakea till man makear så att säga.
Samma sak gäller tex 20borr som är smalare och runda i skaftet.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210716/45ad7db990b9f85ead0f19bedaa41e36.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210716/1a08f8dcf9d2da2ae9d2cad9c53cc605.jpg


Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Mrlewies
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:05, 24-11-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär

ollenorell

#230 » 07:32:35, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Har du tagit bort sprängskyddet på slipmaskinen :ohnej:

Ja, köpte den där maskinen begagnad, det saknades lite grejer, jag får svetsa ihop kastskydd, det är ju bra att ha det!
Fint mek där med Cobran!
Mrlewies skrev:Du menar kanske en sånhär?
Precis, sådana kan man se på auktioner ibland tillsammans med de här borr-grejerna...

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#231 » 07:34:08, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Har svarvat kona nu på den gamla slutkörda borrstången där hårdmetallen var slut.
En gammalt Sandvik Coromant-borr, det var hårt att skära i, men det gick ju!
Hade man kort utstick gick det bra att skära i, hade det i början för att grov-skrota lite.
Men utsticket på bilden som ju krävdes för full kona gjorde att det tjöt litegrann, gick inte att skära så djupt direkt...
Någonstans kring 3,5 grader stod toppsliden på, justerade lite tills det inte glappade mot borrkronorna utan sög fast skapligt.
Men det är ju inte morse-kone-precision i de här grejerna, kronorna är inte perfekt runda invändigt osv...

Blir spännande att se om det nyper fast bra när man borrar sedan, eller om jag sätter borrkronan i berget :-o

6 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#232 » 18:18:51, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick som bara fan i 40 hål, sedan blev det utmattningsbrott på borret i chuck-änden.
Lyckligtvis tror jag maskinen höll, ser inget uppenbart trasigt i slagmekanismen.
Blir att svarva en ny kona, eller köpa en färdig stång kanske.
Jaja, det är haverier som inte går att skydda sig mot, sådant händer.
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#233 » 12:09:32, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen är ihop igen, rengjord från metallfliset som hamnade i chucken och slagmekanismen.
Den verkar funka bra! :grin:

Kom över ett riktigt slutkört borr också, ett gammalt Sandvik Coromant.
Ska försöka svarva kona på det och sätta på en utbytbar borrkrona, gillade verkligen det!
Tyckte det gick något mjukare, avverkade snabbare och skapade större spånor/flisor i borrkaxet, inte damm som blir med riktigt slöa borr.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#234 » 13:13:59, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej jag erkänner, jag köpte på mig lite mer skrot...
En mini-bergborr på 50cc.
Tillverkad av Berema Sweden som verkar ha koppling till både Pionjär och Cobra.
Fick den för 1500kr på annons, det skulle bara saknas en slang från att den skulle vara komplett.
Det visade sig dock att bränsleblåsan för att pumpa fram soppa innan start, med dess tillhörande hus som skall sitta mot förgasaren saknas...
Men förgasaren finns och jag kan nog bygga något i aluminium...

Fick med två borr i varierande skick.
Verkar vara sexkant 7/8" (22mm) nacke vilket ju sitter på många Pionjär/Cobra
Dock ser ni på bilden på maskinen i lådan att längden på borrets chuckinfästning (borret i lådan) inte är de vanliga 108mm eller vad det är på Pionjären, det är uppenbart kortare...

Borret med denna korta fattning ser inte trasigt ut, så det kan ha varit tillverkat så bara.

Vilket får mig att tänka på det där borret som fick utmattningsbrott i chuckinfästningen...
Om jag kapar det till rätt längd för min 'nya' maskin...
Så kanske jag kan rädda upp det så att säga :grin:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Ivar Risslén

#235 » 13:43:45, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte låta bli att googla på saker som jag inte har sett förut. Jag hittade instruktionsbok för Pico 20. https://www.maskinsalg-as.no/delelister ... eliste.pdf
Det ska vara samma borrnacke 22x108 som till de större maskinerna enligt vad som står i boken.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ollenorell

#236 » 14:11:41, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ser ut som du har rätt! (Vilket ju är bra om man kan nyttja samma borr mellan maskiner och hålla sig till en standard)
Men jag tyckte bestämt de två borren jag fick med hade olika lång nacke, måste kolla upp det till helgen hur det egentligen var...

55cm2 cylindervolym på maskinen, och i manualen skrivs det om 24mm borr som typexempel, gissar att en 10kg tung maskin mest studsar uppåt än borrar om man sätter på för stora borr :grin:
Jag köpte den mest för jag tyckte den var fin, samt att den är portabel och lättare att borra horisontellt med, eller i jobbiga arbetsställningar...
Samt att den nog går att bila betong med, och att en eldriven Hilti kostar ett antal tusen och att den här lille gule nog kan göra jobbet :grin:

Blir ju lite sugen att gå en "förenklad sprängkurs" också, typ Simplex, för privatpersoner som vill panga lite på helgen :mrgreen:
Får läsa på lite om det där, vad laddningarna kostar osv...
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#237 » 15:09:04, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten sliter jag ut borrchucken rätt fort, eller det beror väl på vad man jämför med...
Mitt slitage-mått är nere halvvägs redan, och visst, har väl borrat en del, men inga mängder...
Men fick se detta:
Bild
Är användningsområdet för denna att hålla borta uppblåst borrmjöl från chucken?
Det skulle ju jag haft från dag ett i så fall :idea:

Fick med något liknande till en kinesisk billig SDS borrhammar/borr-maskin, det verkar ju vara en bra grej!

Om chucken kan hållas ren/renare är det ju stål mot stål med en oljefilm emellan, borde glida fint, som kolv mot cylindervägg i en 4T förbränningsmotor typ...

Fick svar nu från David på HME-tools: "Yes, prova den"

Det får det bli!

Tillägg: Har sett att proffsen, som han "Demolition Dave" på Youtube kör med dammsugare direkt mot borrhålet.
Tänkte först det är för hans lungor, men kom nu på att det säkert är för att skona borrmaskinen också...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#238 » 20:10:12, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där Pico 20 var kanske inte ett så smart köp, ett dyrt dörrstopp. Det verkar inte finnas mycket delar till.
Men jaja, det var en tuff maskin!
Och jag kan säkert få den att gå litegrann tills borrhylsan är utsliten, för då verkar det kört.

Det är något lurt med ena borret som ingick.
80mm längd på nacken...
Och det ser ju original ut, inte som ett brott.
Bild
Bild

Edit: Tittar i norska borrtillverkaren Monark:s katalog, hittar detta:
82,5mm nacke och 22mm fattning.
Gissar att borret inte kunnat användas till maskinen och att det andra slutkörda borret med 108mm lång nacke var slutkört av en anledning, att det passade.
Så är det någon som kör med 82,5mm-borr är det här borret billigt :grin:
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Ambj72

#239 » 07:05:44, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Okej jag erkänner, jag köpte på mig lite mer skrot...
En mini-bergborr på 50cc.
Tillverkad av Berema Sweden som verkar ha koppling till både Pionjär och Cobra.
Fick den för 1500kr på annons, det skulle bara saknas en slang från att den skulle vara komplett.
Det visade sig dock att bränsleblåsan för att pumpa fram soppa innan start, med dess tillhörande hus som skall sitta mot förgasaren saknas...
Men förgasaren finns och jag kan nog bygga något i aluminium...

Fick med två borr i varierande skick.
Verkar vara sexkant 7/8" (22mm) nacke vilket ju sitter på många Pionjär/Cobra
Dock ser ni på bilden på maskinen i lådan att längden på borrets chuckinfästning (borret i lådan) inte är de vanliga 108mm eller vad det är på Pionjären, det är uppenbart kortare...

Borret med denna korta fattning ser inte trasigt ut, så det kan ha varit tillverkat så bara.

Vilket får mig att tänka på det där borret som fick utmattningsbrott i chuckinfästningen...
Om jag kapar det till rätt längd för min 'nya' maskin...
Så kanske jag kan rädda upp det så att säga :grin:


Ja det stämmer bra att lilla Picon har släktskap med pio/Cobran. Men den slog aldrig sig in.
Och reservdelstillgången är näst intill obefintlig.

Det var en modern och smidig lättare maskin som togs fram. Mig veterligen så fanns inte 82,5x22 nacken till pico den storleken finns i det pneumatiska sortimentet.

I tråden här kan ni läsa om Bergman/Berema/Atlas Copcos historia och lite runt cobran och pionjären.

rospigg @ Pionjär Bergborr - Historia

2 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

ollenorell

#240 » 08:13:49, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, 82,5mm-nackarna kanske är för den pneumatiska sidan, tack!
Tack för informationen om Pico-maskinen, de kanske aldrig slog igenom nej, jaja! :smile:
Pionjär/Cobra:s historia-tråd har jag läst, den är bra!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se