Kul! Nu har du ju bilder från sprängskiss på delarna, säg till så kan jag fota hur det ser ut på min maskin.
Har dock inte maskinen hemma, så kan inte fota direkt, utan om 1-2v...
Intressant att se huruvida du kan få fram nya delar till den här, om Atlas Copco fortfarande säljer reservdelar till 148:orna, gissar det är en åttiotalsmaskin...
Just choke-spjället bör man kunna tillverka av aluminium eller liknande annars.
Det är en ratt som drar en flärp som ligger an mot förgasarens insugsport och täcker porten vid choke, och skjuts bredvid vid öppet läge (normal drift).
Flärpen pressas mot förgasarens mynning med en liten fjäder.
Själv körde jag sönder hjulet för startsnöret på min maskin.
Det har spruckit, ena sidan har pressats ut, och spåret är nu för brett.
Om man kör med för smalt startsnöre gissar jag att det kan korva sig, och att snöret lägger sig i bredd som en kil och pressar isär remhjulet.
Men det var ett ganska brett snöre som satt på, ser inte ut att glappa i spåret farligt...
Centrumet på skivan är i stål (magnetiskt), hjulet i lättmetall (omagnetiskt). Vet inte om centrumet är ipressat, eller om man på något sätt kan gjuta fast aluminium mot stål...
Gissningsvis pressat?
Gjorde ättik-testet och det bubblar, vilket ju borde utesluta aluminium? Jag gissar att det är magnesium, som inte kan svetsas utan magnesium-tillsats med TIG och AC-strömkälla...
Funderar på att svarva bort hela den spruckna sidan mot navet av hjulet, och med små försänkta skruvar bulta dit en ny sida på remhjulet i aluminium-plåt typ 5mm eller vad jag kan ha liggandes...
Det är nämligen så att det finns en del gods i centrumet för att göra detta troligtvis.
Spåret är djupt, men inte så djupt att det saknas en "botten" så att säga på säkert 10+mm...