Hej,
Jag har en kompressor till traktorn som kan leverera 3000 l/m. Funderar pÄ om att skaffa en bergborrmaskin.
Har kört en RH 57x:a med den, vilket ju gÄr som en dans dÄ den inte krÀver sÄ mycket luft i sammanhanget.
DessvÀrre Àr det inte lÀtt att fÄ tag pÄ RH 57x:or som Àr till salu. Den större maskinen RH 65x finns det dÀremot fler av, men den krÀver ju istÀllet mycket mer luft Àn vad kompressorn kan ge.
FrÄgan Àr om en RH 65x skulle funka att driva med endast 3000? Levererar den bara 70% av full kapacitet sÄ gör ju inte det nÄgot.
Eller funkar det inte alls om volymen underskrider 3400 eller vad nu det stod i specen?
RH 65x - 3000 liter
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Liebherr 902
- BurtrÀskarn
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280 - Ort: BurtrÀsk
Re: RH 65x - 3000 liter
Min erfarenhet Àr att i synnerhet auktionsfirmor kallar allting RH65, sÄ mitt rÄd Àr att kolla vÀldigt noga vad det egentligen Àr som bjuds ut. Om borrmaskinen krÀver 3,4 kubik, men fÄr 3, sÄ kommer den att snurra pÄ men med reducerad effekt. FrÄgan Àr vÀl mer vad kompressorn tycker om att gÄ pÄ max hela tiden??
Destructum necesse est - dynamit smÀller högst!
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: kjÞrer diverse maskiner sommer og vÄr driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Liebherr 902
Re: RH 65x - 3000 liter
Blev idag Àgare till bÄde en 57:a och en 65:a.
Vid testkörning gick det förvÄnansvÀrt bra att köra 65:an med bara 2000 liter frÄn kompressorn.
Den tuggade sig ner bra i stenen under den korta tiden jag körde. Klart den gick mycket lÄngsammare Àn vid fullt flöde, men jag hade förestÀllt mig att det knappt skulle gÄ runt alls med ett sÄ litet flöde.
ghaven: vid testkörning av 57:an sÄ ville inte borren vrida sig som den skulle, kanske Àr det samma problem som du hade med din maskin. Att vridmekanismen Àr slut
Men hoppas pÄ att den bara Àr dÄligt smörjd och servad.
Vid testkörning gick det förvÄnansvÀrt bra att köra 65:an med bara 2000 liter frÄn kompressorn.
Den tuggade sig ner bra i stenen under den korta tiden jag körde. Klart den gick mycket lÄngsammare Àn vid fullt flöde, men jag hade förestÀllt mig att det knappt skulle gÄ runt alls med ett sÄ litet flöde.
ghaven: vid testkörning av 57:an sÄ ville inte borren vrida sig som den skulle, kanske Àr det samma problem som du hade med din maskin. Att vridmekanismen Àr slut