Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Så har man blivit med bergborr

426 inlägg • Sida 1 av 29
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

johan.eriksson (trådstartaren)

#1 » 20:37:25, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och hämtade två bergborrmaskiner idag som jag fick av en herre på grannfirman häromdagen, vi pratade om motorgrejer och eftersom han vet att jag samlar på mig lite av varje i motorväg så frågade han om jag inte hade en Cobra. Svarade nej och då sa han men då ska få en!
Nåväl åkte hem till han efter jobbet idag och skulle hämta nyförvärvet, väl framme hos honom så såg jag att han hade ställt fram två? stycken, så jag frågade lite försiktigt varför och fick till svar, det låg några i boden och skräpade så du får en av varje sort!!! :mrgreen: Så det blev en Atlas Copco BBM47LA Cobra och en Pionjär BR80.
Pionjären gick att dra ett par gånger i startwiren på sedan vill inte startaparaten gå i ingrepp igen, förmodligen kärvar det, Cobran hängde startwiren ute på från början så där är nog en trasig fjäder eller något i den, vi får se.
Någon som har erfarenhet, råd och tips om dessa? Hittade lite i downloads om Cobran och lite på en extern site om pionjären, verkar vara 7/8" nacke på båda maskinerna, Var kan man hitta delar till dom? går det överhuvudtaget? är nog ganska gamla båda två.
Och ingen tråd utan bilder, eller hur? :mrgreen:
Bild

Bild

Bild

Bild



Bild
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Robban_C

#2 » 21:28:53, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt uppgifter är vissa bitar på BR80 svåra att hitta men eftersom BR120 till stor den ser ut att vara samma maskin så kan du ju alltid kolla här:
http://www.sgs-alternativservice.se/Kontakt1.htm
Tel: 031 - 50 84 93

BR80 har brytare, BR120 har brytarlöst system, så mycket vet jag i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

johan.eriksson (trådstartaren)

#3 » 21:33:49, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, bra att veta.
Som sagt, alla tips i handhavande mottages tacksamt, aldrig använt en dylik.
Cobran kändes iallafall lättre att bära runt på, men kanske då är sämre att borra med :klia: , ja ja, tiden får väl utvisa det, måste få liv i dom iallafall, behövs nog något borr också kanske. Går det att starta utan eller måste det sitta ett i som håller slagkolven uppe?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Robban_C

#4 » 21:37:46, 23-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pionjären går att starta utan borrspett och jag gissar på att det gäller Cobran också.

Är det inte så att mekanismen till stor del är samma på alla såna här maskiner?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#5 » 08:22:11, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!

BR80 har jag inte mekat så mycket med, bara borrat en fasans massa hål med, men det är en skön och bra maskin att arbeta med.

Cobran där emot har jag disikerat ner till minsta detalj och håller nu på att sätta ihop, några viktiga saker på den är att bränsliefiltret sitter i förgasarens utlopp bakoframpåvänt, skit lurigt att få ut och få rätt.

Tändkabeln sitter ganska så konstigt till och det gäller att man får den rätt in till tändapparaten annars skaver den emot svänghjulets fläkt.
Infästningen mellan tändkabel och tändapparat är ganska så lustig akta så du inte brýter av den koppartård som sticker ut från tändapparaten.

Om du skall lossa svänghjulet så sitter det en låsmutter som du först får knacka upp skruva loss bulten, knacka lite till osv.

På Cobran sitter det även en "packning" vid borrfästet, som är gjord av antinge plåt eller plast, (de nya i plast) detta måste sluta tätt för att luften skall blåsas ner och rensa borrhålet.

www.gruvteknik.se är de som har reservdelar till Cobran, br80 vet jag ej då jag ej behövt något till denna.

Jag har sprängskissen på bägge apparaterna jag kan scanna de om du behöver.

Företaget SGS-Allservice (som robban hänvisade till) är jäkligt duktig på dessa maksiner.
Stig-Gunnar, Lången kallas han, är både duktig och väldigt trevlig att ha och göra med.

Lycka till med nyförvärvet.!
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

johan.eriksson (trådstartaren)

#6 » 21:20:28, 24-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll tå grundinställningen på förgasaren???
motorsågar brukar det ju vara skruva i botten och lossa ett trekvarts varv, finns det något liknande på kobran? det är den nyare med flärpen på munstycket (tre lägen, choke, kör och stopp.) instruktionsboken i downloads är till den äldre med en graderad skala.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Björn Nordin

#7 » 22:38:46, 25-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Jag gick och kollade inställningen på min gamla Cobra med treläges flärp på munstycket: Den var utskruvad nästan exakt två varv och den fungerade bra senast jag använde den, det borde fungera som grundinställning för att komma igång.

Är det 7/8" fäste på Cobran? Min har nämligen 3/4". Eller det kanske fanns olika att välja på? Jag hade problem att få tag i bilspett till min maskin, till slut blev jag tvungen att köpa ett med 7/8" fattning och slipa ned sexkanten.

Visst är det kul att bara få maskiner så där helt gratis, min egen hittade jag i skrotfickan på återvinningscentralen, fullt fungerande :thumme:
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

johan.eriksson (trådstartaren)

#8 » 22:50:12, 25-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset :buga:
Jodå det är 7/8" nacke på den, fanns med båda delarna medan den renodlade spettmaskinen BBM47SLA :klia: hade enbart 7/8". hittade en försäljningsbroschyr som jag ska försöka scanna vid ett tillfälle.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Björn Nordin

#9 » 22:55:27, 25-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha där ser man. I reservdelslistan finns ju mycket riktigt två varianter på verktygshylsan också.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

Anders Berg

#10 » 23:08:28, 25-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste den här tråden drog jag mig till minnes att i våras, när vi städade ur ett förråd på jobbet med gamla AMS grejor, som chefen fick ärva för drygt 20 år sen, så var det ju en låda med en sån där bergborrmaskin. Jag letade fram den ur järnskrothögen igår, och det var en BBM BR 52, med låda och allt. Ser hel ut och jag blev nästan sugen på ta reda på den. Frågan är väl bara hur mycket borrning det blir med en sån? Har ju tillgång till Hilti 905 och den är ju mer hanterbar. Spett och borrar fanns en driva också, men har inte kollat vad som kan passa till denna. Man kan ju spara den som minne från en svunnen tid om inte annat.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Tord2000

#11 » 13:35:33, 31-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en också Pionjär 80.
Och den funkar bra.
Har till och med en orginalmanual liggande, Men hittade den i just nu.
:smile: :smile:
//Tord
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
BM 320
AC TL 14/12
Mf 168
Same Drago/Saturno
Maxum 5130
Atila 1500
O&K Mh City
Esslingen
Durman
Användarvisningsbild
Tord2000
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:29, 13-03-2009
Ort: Hejde Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: O&K MH City
Atila 1500
Maxxum 5130
Allis Chalmers TL14&TL12
Bm320
Mf168
Same Drago
Same Centurio
Esslingen
JUKO maskiner

johan.eriksson (trådstartaren)

#12 » 18:26:09, 09-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har det hänt lite här också.
Cobran är lagad och provkörd, enda felet på den var att niten som håller fjädern i startapparaten var av, det lagades enkelt med en M6 insexbult, plockade isär hammarmekanismen och kollade över den, verkar vara nyrenoverad innan den blev skrotad :uupps: , inget jag blev direkt ledsen av att se. :mrgreen: blev varnade av många för denna typ av maskin då de kan vara bråkiga att starta, men jag verkar ha haft tur, den startar lätt och går bra, har till och med startat på första draget vid några tillfälle.
Pionjären blev bortbytt innan jag brydde mig om att starta den, tyckte att det räckte med en maskin.
Hade tyvärr ingen möjlighet till bilder eller film vid provkörningen men jag ska försöka fixa det vid ett tillfälle.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

B man

#13 » 19:31:15, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare, ny här på forumet.... Tänkte bara säga att jag håller på en del med den sortens maskiner. Så e det någon som behöver delar eller annan hjälp e det bara att höra av sig.
B man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:43, 27-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#14 » 20:06:27, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och mycket välkommen!
Kul att folk träder fram så här ibland! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Alexander.Östman

#15 » 14:48:58, 29-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej vet bara att pionjären inte går att starta utan borr för då får man ingen kopresion samt att borren måste bila på en sten eller fast underlag när man ska starta den .. sen så ska man inte ha 2t olja i dom utan en rak 50w pga att borrhuset smörjs med avgaserna och om man har 2t olja så kommer den att förbrännas och borrhuse skär ihop . den så har du ju ingen förgasare på den utan bara ett vred som du ställer in bränsle mängden med .kan vara lite trixigt men man vänjer sig..

Mvh A
Valmet 6350 , L50 , Honda trx500 fpa ,Liugong 908D, Alice Chalmers,
Bor I örnsköldsvik

1 person gillar det här inlägget.
Alexander.Östman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:13, 01-07-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Scania R560 -09
Valmet 6350 , grolle , Liugong 908d


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se