Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Så har man blivit med bergborr

426 inlägg • Sida 26 av 29
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

ollenorell

#376 » 10:41:48, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Nu har du ju bilder från sprängskiss på delarna, säg till så kan jag fota hur det ser ut på min maskin.
Har dock inte maskinen hemma, så kan inte fota direkt, utan om 1-2v...

Intressant att se huruvida du kan få fram nya delar till den här, om Atlas Copco fortfarande säljer reservdelar till 148:orna, gissar det är en åttiotalsmaskin...
Just choke-spjället bör man kunna tillverka av aluminium eller liknande annars.
Det är en ratt som drar en flärp som ligger an mot förgasarens insugsport och täcker porten vid choke, och skjuts bredvid vid öppet läge (normal drift).
Flärpen pressas mot förgasarens mynning med en liten fjäder.

Själv körde jag sönder hjulet för startsnöret på min maskin.
Det har spruckit, ena sidan har pressats ut, och spåret är nu för brett.

Om man kör med för smalt startsnöre gissar jag att det kan korva sig, och att snöret lägger sig i bredd som en kil och pressar isär remhjulet.
Men det var ett ganska brett snöre som satt på, ser inte ut att glappa i spåret farligt...

Centrumet på skivan är i stål (magnetiskt), hjulet i lättmetall (omagnetiskt). Vet inte om centrumet är ipressat, eller om man på något sätt kan gjuta fast aluminium mot stål...
Gissningsvis pressat?

Gjorde ättik-testet och det bubblar, vilket ju borde utesluta aluminium? Jag gissar att det är magnesium, som inte kan svetsas utan magnesium-tillsats med TIG och AC-strömkälla...

Funderar på att svarva bort hela den spruckna sidan mot navet av hjulet, och med små försänkta skruvar bulta dit en ny sida på remhjulet i aluminium-plåt typ 5mm eller vad jag kan ha liggandes...
Det är nämligen så att det finns en del gods i centrumet för att göra detta troligtvis.
Spåret är djupt, men inte så djupt att det saknas en "botten" så att säga på säkert 10+mm...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell

#377 » 10:46:18, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spruckna hjulet för startsnöret, test med vinäger, bubbel bubbel direkt blev det!
Det där tricket att grovt utskilja magnesium från ren aluminium såg jag på nätet, kan finnas fler indikatorer som att elda spån av magnesium, skall brinna som på kemi-lektionen på högstadiet när man läste om grundämnen och fick ett magnesium-band som flammade till.
Fast detta är troligtvis sämre smutsig gjut-magnesium jämfört med bandet man fick i skolan på kemin...
Har också sett andra syror användas som test/reagens...

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Sparrow

#378 » 14:23:04, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Plastflärp på undersidan, fjäderbelastad neråt och sedan ett vred uppe.
Saknar även en kåpa som ska vara runt luftfiltret.
Du kan väl kika vad du har liggande :thummar:


Tyvärr Johan, den måste ha gått åt vid ngt tillfälle. Var säker på att den låg bland cobradelarna men icke. Däremot hittade jag ett hjul för startvajern, men är nog till BBM45 /47 som de andra grejerna.

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

johan.eriksson (trådstartaren)

#379 » 17:41:35, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara, hyggligt att du kollade :thumme:
Jag drar ett mail till SGS-Alternativservice och kollar om det går att få tag i nytt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson (trådstartaren)

#380 » 19:53:12, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick svar nu från SGS, delar fanns men han började sin semester idag.
Så om ca fyra veckor blir det uppföljning.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Bengt Erik Eriksson

#381 » 19:09:43, 26-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har visst påstått att jag skrivit om min cobra här i tråden men det stämde ju inte riktigt. Det var i nedanstående trådinlägg och frammåt som jag gjort det. Bengt Erik Eriksson @ Atlas Copco BBM 47 L
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

marve

#382 » 13:52:03, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tilläggssats Bergborrmaskin Utrop Z46. 3 dagar kvar
https://kvibergs.se/event/lotdetails/11 ... borrmaskin

Bild
Bild

Även Bergborr Pionjär br 80 Utrop Z2 och Pionjär br 120 Utrop Z1 finns, även dessa 3 dagar kvar.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

ollenorell

#383 » 21:26:33, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina grejer det där!

Jag måste få igång mina maskiner igen nu!
Min Pionjär BR-52:a har blivit slöare och slöare, inte samma tryck i borrningen längre, borrar långsamt...
Den är inte längre som de här skall vara när de går bra, att de studsar en hel del och man måste pressa ner dem lite lite lagom, alltså hålla emot vid borrning...
(Så är ju en luftmaskin också, lite mothåll krävs vid borrning)

Provkörde lite nyligen, och nu går den med bränsleskruven stängd, alltså nerskruvad på noll om man har tanken 1/2 till 3/4 med soppa fyllt.
Med bränsleskruven stängd (0) skall den ju stanna när maskinen är som den skall vara.
Luftfiltret är rengjort och inte täppt. Det ger ju choke-verkan annars.

Det borde vara ett förgasarproblem i min värld, men jag har aldrig rört "förgasaren" på min maskin, för den har funkat bra orörd!

Jag har dock tagit några omvägar i felsökningen bara för att det är bra att kolla saker:
Har plockat ner och inspekterat hela borrhuset, slag-kolven ur och tittat i cylindern för säkerhets skull. Allting ser bra ut.
Jag funderade lite på om motorn var slut, om det är dåligt komp eller så, men den känns som vanligt i snöret...
Och vilken motor som får 8% smörjning skär? :mrgreen:

Så är det ju det här med reed-ventilerna.
En motorsåg använder ju kolven för flera funktioner.
Sidan på kolven vid insuget utgör ju en ventil som suger in bränsle/luft-blandning, och när kolven är på väg ner stängs "kolv-ventilen", vevhuset med bränsle/luft-blandningen trycksätts och pressas genom spol-kanalen upp i förbränningskammaren, komprimeras och antänds...

På denna Pionjär nyttjas ju inte kolven som ventil. För detta måste ju förgasare+insug sitta på sidan av cylindern som på motorsåg, moped osv...
Utan på Pionjären sitter förgasar-arrangemanget ovanpå vevhuset, överst på maskinen vid handtagen.
Det sitter en reed-ventil istället mot vevhuset, som utgör backventil.
Den släpper in bränsle/luftblandning, men stänger vid positivt vevhustryck, alltså samma funktion som "kolv-portade" motorer motorsåg+moppe.
Samma lösning med reed-ventil finns ju på vissa båtmotorer, vissa tvåtakt MC osv... Snöskoter?

Det är bara det att jag har två reedventiler, och förstår inte vad den andra reed-ventilen gör?

Reed-ventilen över hålet till vevhuset är ju för att hålla inne luft/bränsle i vevhuset när kolven går ner och vevhustrycket kommer (som beskrivet ovan).
Knackar man med nageln på denna reed låter den stömt och bra.

Men det sitter också en reed direkt efter luftfiltret i den gjutna kanalen där.
Knackar jag på den reed:en hör man att det "flärpar lite", ligger inte tight emot som den andra.
"Sätar" inte 100 verkar det som.

Schema:
Luftfilter --> reedventil --> ett gjutet utrymme/kavitet där förgasaren matar ut bränsle troligtvis --> ny reed-ventil --> vevhus

Vad är anledningen till dubbla reedventiler?
Hängslen och livrem?

Om en modifierad/timmad motorsåg stänger insugsporten för sent för man sänkt insugskanalen i cylindern, eller filat på kolvens undersida, kommer lite vevhustryck tryckas tillbaka ut i insuget med bränsleblandning i, vilken sätter sig i luftfiltret.
Detta gör sågen sur.
Såg någon på youtube som råkade göra detta, Tinman Saws på en Echo-såg han labbade med.

Men detta kan väl inte hända med reed-ventil eller, då borde man vara immun mot detta?
Eller sitter det två Reed-ventiler som hängslen och livrem?
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#384 » 22:01:36, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#385 » 22:12:10, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har förstått så är den första reedventilen en s k snarkventil. Huvudfunktionen är inte att fungera som backventil utan att ge ett lagom (och kanske ganska oberoende av varvtal och gaspådrag?) undertryck i förgasarhalsen. Snarkventiler förekom på en del bil- och motorcykelförgasare när förra seklet var ungt, men tycks ha försvunnit under 1920-talet. Jag har sett en liknande lösning med nån slags fjäderbelastad ringventil/kona på en Scheblerförgasare som hörde hemma på en Indian mc från ca 1922.

Beträffande reedventiler vid vevhuset så verkar det som om snöskoterbranschen gick över från kolvstyrt insug till reedventiler (eller i vissa fall slidmatning) under 1980-talet. En del udda motorer har en kombination av kolvstyrt och reedventiler (t ex en del Suzuki-tillverkade motorer som användes av Arctic Cat i början av 90-talet).
Jag har sett en uppgift i en gammal bok om att svenska tillverkare av tvåtakts tändkulemotorer gick över i stort sett hundraprocentigt från kolvstyrt insug till reedventiler omkring år 1907. I många fall ledde det till fördubblad effekt utan andra ändringar på motorn!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ollenorell

#386 » 22:50:40, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant det du skriver!
Det är ju lite special det här helt klart!

Ett modernt förgasarsystem med membranförgasare som, där sitter ju förgasaren i insuget, och bränslet avges i insugsluften genom venturi-effekten som bekant.
Förgasaren sitter "i serie med" insugsluften om man skulle beskriva det som om det vore elektronik.

Men jag tror inte pionjärens primitiva förgasare sitter i serie med insugsluften som i fallet med de modernare membranförgasarna.
Pionjärens förgasare sitter i en kavitet som inte vidare leder någonstans.

Det är säkert som du säger en lösning med med "snarkventil" eller någonting som skapar det rätta suget som lockar fram bränslet till insugets kanaler...
(Med reservation för att jag förstått saker fel, vill inte sprida felaktigheter...)

Får kolla med Stig på SGS Alternativservice om reedventilerna fortfarande finns, då jag är rätt säker på att den ena är slut.
Gissar att det inte är "industriellt lego" med reedventiler, utan att det är special för applikation...

Sedan är det ju att plocka ner förgasaren...
Har inte vågat röra den då jag inte vet hur den skall vara inställd när den sätts ihop.
Vet inte ens hur den ser ut, men det lär ju vara en bränslenål där i sägs det.

Fast egentligen borde man bara felsöka en sak i taget, inte göra för många ändringar samtidigt...

Ingenstans har jag sett någon riktig servicemanual till de här gamla Pionjärerna, bara bruksanvisning för handhavande.
Borde ju funnits?
Finns nämligen på Cobra Combi och de nya grejerna...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Hymas 89

#387 » 22:56:43, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en rephandbok till en BR80, från militära.
Undrar om den är användbar i detta fall? Är riktigt pedagogiskt, använde den själv.
Tar nog en vecka innan jag kan skanna in den.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

ollenorell

#388 » 23:07:06, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore guld, fler skulle nog vara intresserade så jag tror fler blir glada!
BR52 som jag har är sannolikt mycket lik BR80, för jag har bara BR80 användarmanual och det verkar stämma mot min...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Hymas 89

#389 » 23:09:40, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får jag ordna de.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

johan.eriksson (trådstartaren)

#390 » 12:19:24, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Fick svar nu från SGS, delar fanns men han började sin semester idag.
Så om ca fyra veckor blir det uppföljning.


Idag fick jag svar, han hade alla delar jag behöver och vissa av de begagnade till vettigt pris.
Så han skulle skicka allt idag. Passade på att beställa en tärning för borrstålet med, sen ska jag nog ha borrmaskin vad jag behöver resten av livet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se