Gjorde en grej nyligen som jag tänker kan vara av intresse för fler, då åtminstone jag blev en erfarenhet rikare.
Hjälpte en bekant med ett berg bredvid en infarts-port, där berget begränsade bredden, alltså gjorde det trångt att svänga in, kort svängradie...
Körde först Min Cobra 148 tills hjulet för startsnöret sprack och vek sig.
Skall försöka fixa detta, oklart om hjulet är i svetsbar aluminium, oren gjutaluminium eller någon svårsvetsad magnesiumlegering...
För att få jobbet klart hyrde vi luftborrmaskin, verkar vara något österrikiskt fabrikat på den...
Samt en kompressorvagn, Atlas Copco XAS 97.
Verkar vara en skruvkompressor som ger 5kbm/min och väger omkring 1ton.
Kompressorvagnen stängde av sig efter 15min typ, kanske klarade 30 ibland...
Det var lite primitiv panel på denna, jag fattade inte hur man skulle förstå ett eventuellt överhettningslarm, ingen uppenbar
röd lampa...
Men man kunde öppna takluckan på den och trycka på någon knapp där inne, och då tändes en röd lanmpa för temp...
Mycket oklart...
Instruktionsboksfacket där manualen skulle finnas var tomt såklart
Samtidigt gick bergborren sönder, någonting internt i den.
Eftersom den var hyrd skruvade jag inte på detta...
Så fick vi en mycket större
kompressor av hyrföretaget, också Atlas Copco med John Deere-motor med turbo 4cyl...
Atlas Copco XAS 188-14.
Den gick som tåget och hade en manöverpanel med dator och display, var helt ny, 20 gångtimmar eller vad det var...
Kapacitetet verkar varit bra, man såg
varvtal och lite data på panelen och jag tror inte den gick på full belastning när vi körde, 1500r/min låg den vid borrning.
2,4 ton vägde den så vi fick ringa en vän med pickis och BE-kort sedan...
Borrmaskinen vi senare använde efter att den första gick sönder är en Atlas Copco, den höll för hela jobbet.
Dock tyckte jag den österrikiska maskinen var lite trevligare på något sätt, men den var ju helt ny också, några år max.
Jag har ingen spränglicens och vi kör med snigeldynamit, borrar tätt med Monark 38mm-kronor på 40cm 80cm och 120mm R25 borrstänger.
Egentligen skall man ju borra teleskopiskt med större borr först, men vi klarade oss med samma krona genom att borra 40cm-stången med fräsch krona, och djuphålen med sliten krona (mindre
diameter).
Har ingen bild på hur det såg ut för början, bilderna börjar mitt i jobbet, men tänkte att någon alltid tycker det är kul att se...
Nästan 200 hål blev det.
De luftdrivna maskinerna är mycket snällare mot kroppen än Pionjär/Cobra motorborrmaskiner.
Men bara bättre, inte bra för kroppen.
Det här med att bygga en borrbalk är ju tankar man har...
Men vad jag lärde mig på detta jobb:
5kbm/min som den första kompressorn gav trodde jag var skapligt mycket
luft...
Antingen var maskinen lite sliten och levererade mindre, eller så gick det åt mer...
Maskinen arbetade mycket bättre med den större maskinen, borr-rotationen slutade släpa och det blev mer kraft till borrningen.
Undrar vad de kostar de här borrvagnarna? Säkert mycket....
Och undrar hur många gångtimmar man får ut?
Dieselmotorn lär ju hålla, men skruvkompressorn... Den lär ju vara dyr...
Men större industrier har ju skruvkompressorer för luften...
Jag borrar ju för lite för att ha en borrvagn, (kompressor) men har ändå funderat lite på de man ser säljas på auktioner...
Undrar om det kan vara bra köp...
Eller om delar är så dyra att det kan vara grisen i säcken...