Jag har med stort intresse följt ja-bond77:s och andras olika projekt och
inser att jag borde tillverka ett borrtorn och en hel del annat…
Jag känner också att det kanske är dags att bidra med ett eget litet projekt…
Eftersom jag har mycket sten på min mark så insåg jag tidigt att mitt kinesaggregat
skulle gå bet mer än en gång…. Jag köpte en bergborrmaskin pionjär120(militärens) och läste på om de
olika system som fanns på marknaden för att spräcka sten. Jag insåg ganska snabbt att priset var lite väl
tilltaget på produkterna som fanns tillgängliga och ordnade istället med eget
krut och började testa mig fram utifrån vad jag läst mig till.
Det är slutprodukten som jag här skall försöka beskriva samt lite varningar om vad som kan gå fel!
Krut har vissa fördelar mot dynamit vid sönderdelning men såklart också en del nackdelar…
Krut brinner bara riktigt fort när det är väl inneslutet. Man måste alltså få det helt tätt annars
kommer krutet bara att brinna upp sakta och sönderdelningen uteblir. Fördelen med detta är bland
annat att det är rätt ofarligt om man skulle tända det utanför stenen eller om kruthylsan finns i borrhålet
men fortfarande inte under tryck.
Krutet kommer att sluta trycka på stenen så fort en riktig spricka bildats och man får inget
splitter med hög utgångshastighet. Fördelen med detta är att man kan spräcka sten nära hus
och fordon utan att behöva täcka så mycket. Man kan själv ganska riskfritt befinnas sig inom
20m eftersom det splitter som kan komma går med väl låg fart. Dynamit
ger däremot stenar
som kommer med över 1500m/s och därför krävs lång antändningskabel, bra skydd och
ofta en kraftig täckning. Krutet ger ändå en så pass kraftig delning av stenen att en maskin
kan plocka upp delarna. Nackdelen märks tydligast när markbundna stenar skall delas.
Krutet har svårt att få isär dessa ordentligt och mer maskinbearbetning krävs för att dela stenen.
Krutet har också en tendens att göra stora bitar av stenen.
Nedan följer en beskrivning på hur man laddar och hur man tillverkar hylsorna.
Stenen har borrats ca 55 cm djupt(för lite visade det sig…)
Man vill nå ca ¾ av stenens djup.
En kruthylsa på ca 30g läggs i.
Vatten slås i för att skapa mottryck.
En plugg sätts i hålet.
En stor sten läggs ovanpå.
Det är viktigt att stenen på pluggen ligger stadigt eftersom stenen trycks sönder och
det tar nästan en sekund från det att krutet tänder till att stenen spricker…
under den tiden måste trycket upprätthållas.
Den korta kabeln från kruthylsan kopplas till en tändningskabel(15m lampsladd) med
en sockerbit och allt täcks med en vanlig matta(det stod en nästan ny Hitachi 13 tonare inom 15m)
för att undvika småsplitter.
Tändning med ett 12V batteri.
Stenen delades bara i två halvor men det räckte för att grävaren skulle kunna flytta stenen.
Som man ser på bilden borde hålet borrats djupare!
Om man vill få fler delar så kunde det hjälpt med ett borrhål
till för att försvaga stenen.
Här är ett tidigt test då stenen var alldeles för liten(laddningen för stor ca 25g) man fick en bit som flög upp ur hålet.
Det ser mer dramatiskt ut än vad det är eftersom den rullade en stor
del av sträckan! Den här stenen var min första ”lyckade”(de small ju…) spräckning.
Tändningen skedde från bilbatteriet därför öppen huv på bilen.
Jag har totalt spräckt ca 20 stenar av olika storlek både markbundna och uppgrävda.
Så här gör man hylsan och tändaren.
Tändaren görs av kanthaltråd(köpt på elfa) och signalkabel ca 50 cm(clas-ohlson).
Kabeln skalas enligt bilden.
Kanthaltråden lindas på och låses med hjälp av en tång.
Tändaren är klar.
Hylsan gör jag av tex ett el-rör eller en vattenledningsslang, det ska vara av plast inte metall!
Här ett el-rör.
I röret läggs lite tidningspapper som packas för att skapa en bricka.
Pappersbrickan skjuts in ca 0,5 cm och silikon läggs på och smetas ut så att ett lock bildas.
När locket torkat fylls hylsan med krut och tändaren stoppas i så den kommer ca mitt i hylsan.
De sista 0,5cm fylls med silikon och smetas till så inga hål uppstår i ytan.
Låt allt torka och hylsan är klar!
Krutet som jag använder är vanligt jaktkrut.
Vihtavuori N110 men typen och hastigheten är knappast kritisk, utan
det går nog bra med allt jaktkrut.(OBS! använd inte svartkrut...)
Tändaren blir en glödspiral som inte kan starta utan ström....
Alltså ofarlig tändanordning!
Att tänka på !
Om stenen är delvis framgrävd så kommer den del som är framme att slungas iväg kraftigare
eftersom marken håller emot.
Försök att alltid se vart stenen har sin svagaste sida, dit åker bitarna....
Rätt storlek på laddning i förhållande till stenen.
En ordentlig sten som mothåll och som ligger stadigt för att hålla inne trycket.
Kontrollera att andra står på säkert avstånd.
Priset per skott blir ca 15kr/30g men man får inte räkna timkostnaden då...
Jag ska fixa en presentation av mina maskiner senare...
/Valle