Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stenspräckning

521 inlägg • Sida 26 av 35
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Martin.Eriksson

#376 » 21:22:42, 20-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Krister W.

#377 » 21:27:53, 20-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Hur funkar tändning på krutet?
Är det meningen att mostånstråden ska "glögga" krutet då det tänder
Koppartråd till tändaren som är av kantaltråd? Eller har jag missat något


Man gör en spiral av kanthaltråd, kopplar till en vanlig lampsladd brukar bli bra. Kopplar du sen till ett 12V bilbatteri så glöder den ordentlig efter något ögonblick.
Finns beskrivning hur man tillverkar "glödtändare" någonstans i början av tråden. Kika på det.

Fördelen med riktiga tändrör är att det tänder det "ögonblickligen". Med hemmagjorda glödspiraler kan det bli fördröjning på 1-2 s. Sämre om man skjuter flera skott samtidigt i en sten. Då kan första skottet slita av kabeln till de andra, eller skjuta sönder hålet så det inte blir något mottryck...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

patricjonsson

#378 » 01:55:10, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

15g-75g kräver minst 28mm borr

De finns
4g 65kr
8g 65kr
För 20 mm
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

patricjonsson

#379 » 02:24:48, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tändkabel är en vanlig sladdvinda 40 m 1,5mm2. Till laddningen används ca 1m 0,4mm2 teletråd. Glödtråden är kanthal 1,5mm /0,3mm2. Det går utmärkt att parallell skjuta och göra tändare med olika tider. Vanligtvis så ligger resistansen på tändtråden mellan 0,9-1,3 ohm i mitt utförande. Då kan jag välja hur jag vill göra..perfekt.. Men bara för lek här hemma, Annars är det godkända grejor som gäller...finns ett kapitel om detta i början av tråden..
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

speed295

#380 » 08:36:24, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin Eriksson.....
Hur stor laddning var det i stenen på bildserien som du la in? 1hål?
När jag slutat leta ny kunskap, så är det bara att kremera och sprida askan
speed295
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:19, 19-01-2014
Ort: Västerås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B

Skogis

Niva -87

Martin.Eriksson

#381 » 14:23:12, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 hål 15g
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Krister W.

#382 » 19:46:30, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:ja

Å fan.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#383 » 19:50:06, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

patricjonsson skrev:Min tändkabel är en vanlig sladdvinda 40 m 1,5mm2. Till laddningen används ca 1m 0,4mm2 teletråd. Glödtråden är kanthal 1,5mm /0,3mm2. Det går utmärkt att parallell skjuta och göra tändare med olika tider. Vanligtvis så ligger resistansen på tändtråden mellan 0,9-1,3 ohm i mitt utförande. Då kan jag välja hur jag vill göra..perfekt.. Men bara för lek här hemma, Annars är det godkända grejor som gäller...finns ett kapitel om detta i början av tråden..

Kan du beskriva närmare hur det går till?

Visst har jag parallellskjutit, mest tre åt gången. Då brukar man kunna urskilja alla tre smällarna, men det brukar bli lite tidsmellanrum, åtminstone mellan en och de två andra som kommer väldigt tyätt.
Känns inte riktigt som man har full kontroll över tiden där...
Lindar du glödspiralerna med olika antal varv, eller vad?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

patricjonsson

#384 » 22:16:17, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst att tillägga att full kontroll finns inte i mitt resonemang heller , men det har fungerat över förväntan.
Här har du ett exempel. Trådarna är uppmätta till 0,8/0,85/0,9 ohm det kommer att bli en ytterst liten tidsförskjutning i antändningen. Om jag nu vill ha det , annars väljer jag ett par med samma ohm tal.
Bäst att tillägga att jag endast skjutit ett 10 tal paralleller av ren nyfikenhet.
Hoppas detta gav svar på din fråga.
Bild
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2

Krister W.

#385 » 22:45:15, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, men jag nöjer mig inte där. :smile:
Parallellkopplar du alla tre till samma strömkälla?

En tanke som slår mig är om man skulle göra alla tändarna med exakt lika ohm-tal (så långt det nu låter sig göras...)
Och sen koppla via något slags tidrelä med förskjutning... Styras av en Arduino, kanske? :klia:
Kan man styra ner till tiondelen av en sekund vore det bra kanske.
Fast det är ju förstås en del annat som spelar in också, graden av mottryck påverkar säkert hastigheten på deflagationen också. Hur bra det "svarar" i stenen så att säga...
Jag tänker mig att om man hypotetiskt antar att hela förloppet tar en sekund, från tändning till att stenen spruckit såpass att trycket i borrhålet ej ökar mer, utan börjar avta till följd av sprickutvidgning.
Om man då kunde fyra av tre smällare betydligt under den tidsgränsen, säg 0.1, 0.4, 0.6 s, så fick man en tryckökning och således en spänningsökning i stenen i tre olika zoner samtidigt, vilket skulle snabbare bryta sönder stenen.

Varför vill man då skjuta tre smällare parallellt? Kan man inte ta tre st efter varandra istället, och få samma jobb gjort?
Förutom att det är tuffare att skjuta tre skott samtidigt :mrgreen: , så går det fortare också. Jag menar, man slipper täcka, och täcka av, med sprängmattor tre gånger istället för en gång, och en del annat pyssel runt ikring...
Det jag egentligen vill kunna göra är att garantera att alla tre (eller sju för den delen :smile: ) smällarna skjuter "samtidigt" inom en tidslucka så att ingen av dem går före eller efter de andra så att den riskerar att sabotera det vattenfyllda (eller sandfyllda) borrhålet för en annan laddning så att dess motsvarande smällare inte bygger upp tryck nog för att deflagationsprocessen skall initieras och fullföljas hela vägen, så att maximal uppbrytning av stenen uteblir.
Tre (exempelvis) laddningar som briserar näst intill samtidigt i en sten ger maximal uppbrytningseffekt i densamma, vill jag hävda. Samma antal med tidslucka emellan (1 s, 5 s eller 2 timmar) ger inte alls samma effekt/tidsenhet!
Sen att skjuta "rad efter rad" med laddningar, med tidsförskjutningar, i berg som sprängarna gör är ju inte aktuellt för en hempulare.
Som denna visar:

https://www.youtube.com/watch?v=myqj_TCnIvA

:mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Torpöbo

#386 » 23:06:11, 21-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska jag spela morsa. Var lite försiktiga med krutet, när det stängs in händer det grejer, en hand är liksom snart borta, ett stenfrakment har träffat huvudet, eller så har du kanske fått brinnande krut i ögonen. Detta går fort så in i helvete, grejerna försvinner i en hastighet av 0 - 400 m/s, om inte andra godsaker blandats in.
Då kan det gå fortare, eller så händer det ingenting, vad skönt tänker en oinvigd. Men när man pratar om saker som smäller, som man vill ska smälla, då vill man verkligen att det ska smälla när man beställt av den varan. Så ladda ordentligt, säkert och se för allt i värden till att det smäller när det ska, inte innan och inte efter.
Se även upp för statisk elektricitet o kom ihåg, använd INTE damsugaren eller något annat som kan gnistra när ni spillt.

http://na.se/nyheter/lindesberg/1.66292 ... n-sog-krut

Mvh A
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

speed295

#387 » 10:12:29, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått några gram krut.
Norma 201 tror jag han sa att det var.
Kollade lite på kanthal tråd...
vilken tjocklek kör ni? Fanns några att välja på.
När jag slutat leta ny kunskap, så är det bara att kremera och sprida askan
speed295
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:11:19, 19-01-2014
Ort: Västerås
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B

Skogis

Niva -87

Valter.Öhman (trådstartaren)

#388 » 16:38:07, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Nu ska jag spela morsa. Var lite försiktiga med krutet, när det stängs in händer det grejer, en hand är liksom snart borta, ett stenfrakment har träffat huvudet, eller så har du kanske fått brinnande krut i ögonen. Detta går fort så in i helvete, grejerna försvinner i en hastighet av 0 - 400 m/s, om inte andra godsaker blandats in.
Då kan det gå fortare, eller så händer det ingenting, vad skönt tänker en oinvigd. Men när man pratar om saker som smäller, som man vill ska smälla, då vill man verkligen att det ska smälla när man beställt av den varan. Så ladda ordentligt, säkert och se för allt i värden till att det smäller när det ska, inte innan och inte efter.
Se även upp för statisk elektricitet o kom ihåg, använd INTE damsugaren eller något annat som kan gnistra när ni spillt.

http://na.se/nyheter/lindesberg/1.66292 ... n-sog-krut

Mvh A

Var iofs svartkrut som är betydligt känsligare och betydligt mer explosivt än "vanligt" vapen krut!
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

Valter.Öhman (trådstartaren)

#389 » 16:40:38, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kastrisken ökar nog om man skjuter flera smällar! Ännu viktigare att täcka väl då!
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

patricjonsson

#390 » 20:16:44, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som allt detta blir en repris av vad som skrivits tidigare , men skit i samma...
Rivkänslighet...nja , om jag minns rätt så hade någon tagit lite krut o drämt till med släggan , o inget hände
Statisk elektricitet....När krutet hälls ned i hålet på eltändningen så har allt samma potential , jag är i beröring med berget.
Induktion...Ingen risk så länge allt är kortslutet. D.v.s tändningen med kanthal och förlängningssladden du avfyrar med. Man behåller den kortsluten hela vägen ända tills det skall avfyras.

Parallell skjutning enbart om det kan ske utan fara...och det beror ju på var och hur mycket man laddar. I min källare och två fyror , knappast någon risk ....sunt j*vla förnuft..ingen får komma till skada

1 person gillar det här inlägget.
patricjonsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:30, 06-11-2011
Ort: Halland
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10 o Messersi CH2


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se