Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Atlas Copco BBM 47 L

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Burträskarn

#31 » 21:52:21, 02-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför en Atlas Cobra inte går har jag ingen aning om, bara att det helt saknar nyhetsvärde. Skinnflådda händer vet jag däremot ALLT om. Hur man ska undvika dem i kombination med en Cobra vet jag också...
Först tager man en 3/8 bits-till-hylsadapter (eller en förlängare som man kapar), sen fäster man denna i den största borrmaskin som du hittar. Sen parkerar du Cobran på en fot, eller i sämsta fall en borr nedkörd i marken. Sen skruvar du bort locket för kraftuttaget, stoppar in 3/8-förlängaren med vidhängande borrmaskin, och sen kör man igång borrmaskinen. Förr eller senare startar Cobra-uslingen...
Min intelligenta (men ack så fördröjda :huh: ) insikt var att det var lika gott att hoppa över Cobran, och borra med elverk och elborrmaskin istället. Det funkar, men det är ingen brist på begränsningar... :vissla:
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280



Jonny Aarvik

#32 » 10:45:29, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei har arvet en atlas copco bbm 47 LA, den vil ikkje starte får ikkje gnist på pluggen
Coilen Sem no 00033067 er defekt, går til jord.
Kor kan eg få kjøpt en ny?

Sent fra min F8131 via Tapatalk
Jonny Aarvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:12, 24-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Davids Trädvård

#33 » 11:33:45, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
svårt med delar, finnes en här på forumet som har en del, värt att kolla:
Raceputte @ Reservdelar till Cobra bergborr
annnars har Gruvteknik.com en del delar till äldre maskiner

Lycka till ! David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

Jonny Aarvik

#34 » 11:46:47, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svaret
Jonny Aarvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:12, 24-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Thomas Davidson

#35 » 18:44:48, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Davids Trädvård,

Har också en Cobra BBM 45 med liknande problem. Den har varit svårartad och när den väl går så går den väldigt ”mesigt” och reagerar inte på gaspådrag. Har dessutom lätt för att stanna.

Plockade isär hela maskinen här om dagen. Allt verkade bra och inom toleranserna, men den tätningen som sitter i borrhylsan och tätar kring borrnacken var totalt söndermosad. Den har detaljnummer 92100400 (för 7/8”= 22 mm nacke) och är vital för bra gång. Det går att se tätningen ca 9 cm upp i borrhylsan. Kanske har du samma problem och i bästa fall har din granne en sådan tätning. Har han två stycken så skulle jag också intresserad.
Jag misstänket att borrnacken har ”tuggat” på tätningen, för när borret hänger i borrhållaren så hamnar borrets överända några mm nedanför tätningen. Jag har 25 mm avstånd mellan borrets krage och borrhylsan. Om avståndet inte vore mer än ca 10 mm skulle borrnacken inte lämna tätningen då borret hänger i borrhållaren, men om slagen är längre än 10 mm så blir de ju inte bra. Antar att tätningen skadas lite var gång jag lyfter maskinen och åter ställer den på borret. Tillrättavisa mig gärna om jag är ”ute och cyklar”.

Om dessa tätningar inte finns att finna (någon som vet?) så tror jag man kan göra så här:
Stansa ut några ringar Dy=38 mm och di=22 mm av tjockt läder (4-6 mm). Antalet bestäms av hur många som får plats i borrhylsan. Det bör tillsammans bli en ca 12 mm tjock packe. Lägg ringarna i vatten över natten, smörj borrhylsan tunt för att förhindra rost, stoppa in ringarna i borrhylsan och trä in ett borr men 22 mm borrnacke (också lätt smord). Låt ligga på tork en vecka i rumstemperatur. Förhoppningsvis har man då några torra tätningar 38 mm utvändigt och med 22 mm sexkantigt hål. Tag ut ringarna ur borrhylsnan och dränk dem i olja innan de monteras igen.
Avance8hk
Användarvisningsbild
Thomas Davidson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:22, 22-12-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Viking årgång 1956

Davids Trädvård

#36 » 19:19:24, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har inte koll på min maskin just nu, den är utlånad och det sista jag hörde var att den knappt orkade borrade något :huh:
Angående tätning mellan borr och borr hylsa så har jag också förstått att den ska vara mycket viktig för bra funktion.
Ska kolla med grannen om han har och kan tänka sig avyttra ett exemplar.
Är ändå nyfiken om du lyckas med läder tätning, har en känsla att även en "ny" gummi tätning inte är så "ny längre, dem var ju inte tillverkade igår direkt.
Har kommit fram att mitt berg som ska bort hemma ändå är så pass stor att det lånar sig att ta in en sprängproffs, det handlar om ca 50kbm fast berg, det djupaste/högaste ska borras ca 2m.
Det kommer att spara en del på kroppen att inte stå me bbm...
Borra lite hål i en sten för att dela den är bbm ändå rätt bra på.

David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

Hot_Rod_Kjelle

#37 » 19:35:36, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är 22mm. Borrhylsa/nacke man behöver tätning till och så finns det tätning att köpa till hycons/Maruzen hydrauliska borrmaskin(säljs av power tools, och HME tools) kostar typ 70:-/st. Och borde ha en YD nånstans runt ca. 30-32mm. Jag har någon liggandes så om jag kommer ihåg kan jag försöka mäta den.
/Kjell

1 person gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Thomas Davidson

#38 » 10:22:47, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag talade med Gruvteknik i Blötberget AB idag. De hade inte tätningsringen mellan borrhylsa och borrnacke till Cobra BBM 45, men de har planer på att låta tillverka sådan, så i framtiden kan de förhoppningsvis finnas tillgängliga.
Avance8hk

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thomas Davidson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:22, 22-12-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo Viking årgång 1956

Bengt Erik Eriksson

#39 » 23:02:56, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har läst tråden nu då jag köpt mig en BBM 45. Inte hunnit titta på den mer än att dfn saknar typskylt så fick kolla i literaturen i downloads för att modellbestämma den. Funderar på borrtätningen. Vad är det original? Gummi? Funderar på om man kan gjuta en själv av fogsilicon eller liknande om man har en lös nacke och placerar i ett rör med rätt innerdiameter och smlrjer alla yror inna fyllning.. Tycker det borde gå.
Har borrat jättemycket med cobra på 90 talet men det var en modern maskin med riktig förgasare. Och den bara gick och gick. Lät min bror ta lver den men nu strular den visst. Kan vara nacktätningen på den med..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ramini

#40 » 21:37:11, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Nu har jag också problem med hylstätningen till min 47LA. Nån som hittat något ställe där dessa finns tillgängliga?

På samma ämne: bra service verkstad i Sthlm?
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ramini

#41 » 13:34:43, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar mig själv här: beställde hylstätningen från Gruvteknik, gick smidigt.
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johan.granell

#42 » 19:47:26, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,

Får jag låna tråden? Min BBM 47L har börjat krångla lite för mig. Den tenderar att stanna när jag går över från tomgång (2:an) till borrning (1:an). Den stannar inte på direkten utan efter någon minut. Jag har skruvat ur funktionsväljaren och gjort rent. Jag har även gjort rent förgasaren och blåst ur ljuddämparen ( ljuddämparen saknar sin packning, den är beställd) och blås ur luftfiltret. Jag har kontrollerat bränsleflödet i förgasaren och det kommer bränsle från alla hål. Misstänker att jag blandade fel bränsle en gång. Den startar normalt på första eller andra draget nu när jag bara har bensin i tanken. Jag har dock noterat att tändstiftet är väldigt sotigt och att jag får göra rent det efter varje start. Jag har också noterat att min BBM 47L är väldigt svår att starta när den är lite varm. Tändstiftet är helt nytt. Jag har nyligen beställt ett nytt luftfilter och packning till ljuddämparen från Gruvteknik. Vad bör jag kontrollera härnäst, några tips? Ger jag den kanske för mycket bränsle eller fel bränsle? Vilket bränsle använder ni, 2-takt färdigblandat? Har någon möjlighet att mäta sin bränsleinställning så jag kan jämföra? Jag saknar nämligen skaltavlan.
johan.granell
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 14-08-2017
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35c

Unpoor

#43 » 19:04:31, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen inställning som är lika på någon av dessa, läs bruksanvisningen, ska kunna blås igenom så det hörs har jag för mig då vet man att det inte är stopp i soppaslangar, munstycket mm. har för mig man skulle ställe det på ett värde och blåsa.. kan ha fel..
körde många hål med våran och markerade på munstycket/ratten vart den gick bra.. nästa dag var det inte så :grin: :grin:

Man får helt enkelt vrida lite och höra varvtalet gå upp eller ner, dock vänta lite innan du justerar igen, rengör luftfiltret ibland.. det gör susen :-)
Dock läs bruksen, finns här :buga:
Unpoor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:51, 19-04-2015
Ort: Ånge, Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lännen 213 C

Bengt Erik Eriksson

#44 » 23:49:57, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag äntligen tagit tag i min cobra. Köpte också en ny tätning från gruvteknik. Attans så dyr liten gummibit :oupps: blevvdock glad av att titta på spärrar och spärrhjul. Som nytt :hurra:
Plockad ihop den men den ville inte starta.
Konstaterade att tanklockstätningen var kass. Testade lite olika men en bit kartong från en skruvask blev utknackad till en provisorisk tätning. Inte hel tät men det funkar nog. Dock hjälpte inte det utan jag fick plocka isär förgasaren. Hittade inget uppenbart fel men lite smutsi silen vid inloppsmunstycket. Gjorde rent tallriksventilen och backventilen till blåsluften. Inget avgörande hittades men något måste blivit bättre för efter hopmontering startade den och gick bra! :hurra: letade mig ut i mörkret till var jag visste det fanns en sten. Hittade den i mörkret och gjorde påhugg helt i blindo. Slitet borr men det borrade bra. Mycket mindre än de jsg är van vid. Det var faktisk härligt att få borra lite sten igen och känna att takterna sitter i.

Här är lite bilder..

Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Burträskarn

#45 » 09:12:01, 06-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fattas bara lite dynamit...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se