Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stenspräckning med krutpatroner :)

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#1 » 19:47:36, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vissa sett så starta ja ju en tråd om min pionjär bergborrmaskin och måste ju visa varför man har en sån också :smile:
Jag gick kurs gällande powertools krutpatroner och då lär man ju kunna borra lite så därför inköptes borren. köpte även skott
så nu var det dags att panga lite. började med att åka upp på skogen och dels testa borren och dels patronerna på lämpliga stenar.
Borrade i en sten som ja rullat dit med grävarn, storlek kring 1-1.5kubik sen en jordfast som ja inte vet hur stor den är men verka vara lagom stor och eventuelt nån spricka i den då ja tyckte de gick olika tungt o borra i den. spräckte bara med 15grammare o de gick fint.
Man vill ju inte ladda för mycket såhär som nybörjare :cool:

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Men igår var det dags för lite "riktigt" jobb, farsan har en åker med en några stenar som är ivägen och dom är i hörnet på åkern så de är alltid styr o köra runt dom. Så dit med grävarn och gräva fram dom. Första stenen fick ja o röra på sig men alldeles för mycket jobb o baxa upp den. Sen var det 3 stenar samlade kring varann. den ena Släpa ja upp ur hålet, en annan fick ja loss och kunde röra lite så ja fick en platt sida o stå o borra på och den tredje var jäkligt stor och ville inte röra på sig. Första stenen ett hål i mitten och ett skott på 35g så var den flera bitar. Nästa också 1 hål o en 35g och den gick i några bitar. Dock har ja beställt en längre borr för har bara en på 50cm nu.
Den som låg uppepå borra ja också bara ett hål och körde med en 15g så blev de två bitar av den. sen den största stenen var som en bergstopp så borrade ett hål först o sköt men den dela sig inte tillräckligt men ja kunde ta tjälkroken o brottas lite med den så låg den med platt sida uppåt, (lättare å borra) sen ladda och sköt en till 45a sen kunde ja med lätthet plocka bort den med grävarn.


Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

Så summan av de hela, skitjobbigt å borra! roligt å panga.. och bra resultat när man är klar. så ja säger tummen upp till dessa grejjer
Skonar nog grävarn en hel del när man kan spräcka dom.. dock vart en bit rätt stor men med en Åkerman går de bra :vissla:


Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Blockstens trollet

#2 » 13:37:24, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal tråd tillhör utbildnings klass P2 är har jag det för.Jag och högskola och professor patent ut provar utbildnings klass G2 är klassad 1:4G och G står för gas spräck.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

backhoe89

#3 » 19:29:22, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att fler gått den utbildningen, gjorde lika då mitt husprojekt står delvis på berghäll. Kom över en cobra och satte igång, borrar 120cm och laddar med med en eller fler 75or(flera hål) när det gäller berg, ger finfina resultat. Det bitar som blir brukar jag spräcka med kilar om så behövs, går fortare och så håller man kostnaden nere. Viktigt att täcka ordentligt, skulle det bli ett sk blåshål så är det rena hagelbössan, gjorde ett ordentligt hål i min sprängmatta på det viset. Det bästa tycker jag är sten/stålplatta på hålet, en matta på det och om jag kommer åt trycker jag skopan på mattan. Måste säga att man blir förvånad över hur effektiva patronerna är.
Mvh
backhoe89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:30, 11-01-2014
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo/åkerman ew200 -95

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#4 » 19:54:55, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra lite mer "reklam" så är det kanon å kunna spräcka själv då iaf jag som egen kör när det passar mig. Gräver man en fredag kväll eller helgdag då är de inte direkt gratis å få ut en sprängare.. om dom ens åker ut..
Har varit flera gånger som man hållt på på en helg elle liknande o så har man stött på en sten...
En gång dika ja i skogen och ägarn hade hugge upp en gata där ja skulle gå med diket. hitta en stor sten som ja fick ju upp men omöjligt o bli av med den. hade bara profilskopan å grejja med oxå.. var typ 50m från väg så fort gjort å åka hem o hämta borren o panga lite sen bara köra vidare..
En annan gång höll ja på bygga en väg till en stuga. hitta på en stor sten som visserligen rörde sig men alldeles för stor o böka upp. hem efter borren o ett skott senare var det 3 lämpligare bitar.. 2 slängde ja ut i skogen å den sista fick ligga kvar som fyllning i kanten på vägen..
https://www.youtube.com/watch?v=p4pJhXsHgug
Bild
Bild


Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

CountyBruff

#5 » 19:59:28, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga skott trots korta borren, en 90-borr kommer att göra underverk.

2 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#6 » 20:18:31, 17-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

glömde säga de. har en 80s borr nu för tiden men skulle kunna tänka mig en 1meters oxå ibland :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Blockstens trollet

#7 » 20:27:02, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tar ut all dagligen 60 kg tons block som vi vajersågar ner till 30 tons så maskinen orkar lyfta i väg de i blockstenstäkten vi kärn borrar och vajersågar och söm borrar och precison spränger ut 60 tons block. vi har ett 20 tal maskiner så man är all rand med de.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#8 » 16:36:10, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har pat licens tillverka gasgenerator spräck patroner kvar är SPA myndigheten en typ jetex krut tre komponents jag vet att kommunen har hand om från polisen nu mera så nu mera är det inte polisens bord sådant utan en blancket på kommunens hemsida är lite mera till kommande saker vid tillverkning lokaler och säkerheter.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se