Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Tändning BR52.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Twoflower (trådstartaren)

#1 » 18:50:53, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen har funkat skapligt i ett år.
Men för ett tag sen började den att ha dålig (ingen alls direkt) rotation vid start men kom igång efter någon minut och efter kanske 5min så börjar den rusa (vilket går att kompensera med "gasknappen" ett lite tag men sedan måste man stänga av helt och låta den vila.
Nu senast så fick jag inte igång den alls, fick ingen gnista.
På med nytt tändstift men fortfarande ingen gnista!
Om jag håller i tändkabeln så känner jag ju att det kommer stötar men tydligen inte tillräckligt starka för att en gnista ska skapas.
Har ännu inte öppnat upp för att kika på spole/konding är osäker på vad/hur jag kan ta reda på felet där.
Någon med erfarenhet? Hör den rusande motorn ihop med tändingsproblemet eller är det två separata problem?
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013



ghaven

#2 » 23:24:10, 28-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Er ingen ekspert på bensinborremaskiner direkt, men har hatt noen på benken opp gjennom årene. Tror nok at du har to problemer. Tendingen har nok ikke noe med rusing eller rotasjon å gjøre. På gamle cobra maskiner var det stiftetending. Og det må til både filing av platina og justering av avstand med jevne mellomrom, samt bytte av condensator hvis stiftene blir fort slitte eller brent. En annen ting som har vært feil med tending på cobra er overgangen mellom tennspole og kabel som har hatt dårlig kontakt. I tillegg har jeg hatt noen plugghetter med overslag og plugger som har hatt overslag innvendig. Noen har det holdt å skifte kabel på, mens andre har alt blitt gjort for å få gnist. En gang fikk jeg ikke gnist til tross for at alt ble byttet, og siste utvei var ny spole. Jeg er så heldig at en i nærheten driver med vikling av motorer, og han viklet spolen på nytt og gnisten ble bra. Tenningen på disse motorene er jo veldig enkle, så det er bare å begynne i enden å sjekke en og en del til slutt har du feilen. Det at maskinen ruser er litt verre. Det kan komme av at den ikke har noe motstand fordi vrimekanismen feiler, eller det kan være at den ikker vrir for at turtallet blir for høyt og da hopper rotasjonsmekanismen over. I de fleste tilfeller der maskinene ruser og det ikke er noe galt med rotasjonen kommer det av sliten eller feil med forgasser, som justering eller rusk i dyser. Du må nok begynne med tenningen, og ta rusing eller rotasjonsproblemet etterpå. Går sikkert fint, men blir nok litt skruing. Finnes en adresse til et firma i sverige som selger deler til eldre maskiner, tror robban skrev om det i en tråd en gang uten at jeg kan huske hvor det var. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Twoflower (trådstartaren)

#3 » 23:58:15, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset.
Det visade sig att det bara var brytarna (0,7mm) fixade till det så startade den nästan innan jag ryckte i snöret.
Tyvärr så följde jag denna ( Arvar @ Hur du lossar svänghjulet på Pionjär BR 80 ) tråd när jag lossade svänghjulet och råkade då spräcka mitt hjul något.
På min BR52 så lossar man svänghjulet MOTSOLS om någon nu vill veta.. =)
Tror jag fixade det numera något för stora inspektionshålet skapligt mha lagningspasta.
Misstänker att det dåliga rotationen kan bero på sliten hylsa men äger tyvärr ingen borrhylsemall.
Är det någo som har måttet på en sån, så man kanske kan tillverka en fulkopia och få en uppfattning om man behöver byta ut hylsan eller om det är något annat fel?
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013

ghaven

#4 » 12:51:34, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Fint at du fikk tendingen i orden. Det er nokså vanlig at stiftåpningen må justeres i blant, da den slites under bruk. Som regel er det ikke selve stiften som slites, men kammen som ligger an mot svinghjulet og er helt vanlig. På de maskinene jeg har tatt av svinghjulet på har det vært lings gjenger. Og mutteren er fast i svinghjulet slik at når denne skrues ut fungerer den som en avtrekker. Som jeg skrev tidligere er det et firma i sverige som leverer deler til disse maskinene fortsatt, og det skulle undre meg stort hvis de ikke hadde en kombiert slipmal og hylsetolk liggendes. Rotasjonen på disse maskinene gjøres på to måter. Den eldste er med et sperrehjul og en hake som vries litt frem og tilbake. Nyere maskiner har splains som er vridd på slagstempel og en messing mutter som går utvendig på splainsen. Mutteren er slitedel og kan skiftes. I begge tilfeller er det noen mothold eller paler og fjærer som også blir slitt. Disse er også slitedeler. Men man kan slipe disse og få ny skarp kant. Men som du skriver har også hylsen litt å si hvis den blir veldig slitt og bidrar til at palene ikke kommer over til nytt tak for hvert slag. Det pleier å være nok at noe av slakken utbedres for å få rotasjon. Men det er jo et tegn på at maskinen begynner å bli slitt så den burde nok vært på enoverhaling. Men så er det vel slik at disse maskinene blir sporadisk brukt og full overhaling koster og veid i mot hverandre blir nok maskinene bare gjort istand for å gå litt til da de går for seint og er blitt for gamle. Har tro på at du får den til å gå greit en stund til med litt pleie d de er ganske enkelt oppbygd. Disse maskinene har nok fått et ufortjent dårlig rykte da de ofte er klar for overhaling når ny eier får tak i dem i vår tid. Når de var nye var det noe av det beste innen fjellboring man kunne få tak i. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven

#5 » 23:29:56, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Etter å ha studert litt på oppbyggingen av pioner ser jeg at den har noe de kaller for gasskanal. I følge håndboken kan igjensatt gasskanal føre til problem med dårlig rotasjon og rusing av motor, da denne kanal fører gass på undersiden av slag stempel og får dette til å gå opp mens eksplosjonen av bensin får det til å gå ned. Ser også at rotasjonen er av type med splains og sperrer. Har for det meste skrudd på cobra og de er enklere oppbygd når det gjelder forgasser og instilling av brensel. Håper noe av det jeg skriver kan gi noen tips som fører til at maskinen går som den skal. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se