Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Erfarenheter av olika borrkronor/spett, fabrikat, typ, osv.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

prosten (trådstartaren)

#1 » 23:24:35, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har insett att jag behöver köpa ett nytt borr till min Pionjär BR80 då det jag har är både för grovt (40mm) och för långt (800mm) för de jobb jag nu behöver göra. Mitt nuvarande spett har ett "V-format" huvud och jag har för mig att jag läst/hört att spett/kronor med "bollar på" (button kronor?) ska vara betydligt snabbare att borra med. Någon som har erfarenhet kring detta och vill dela med sig?
Jag misstänker att det är enklare att slipa ett "V-format huvud", och misstänker att man inte ens kan göra den andra varianten(?).

Finns det någon nackdel med att köra med utbytbara kronor?

Var köper man sina prylar lämpligen? Det finns en del mindre firmor som verkar sälja importprodukter (från kina bl.a.):
http://www.impab.se/produkter/
http://sten-spräckning.se/

...någon som har erfarenhet av dessa och hur står de sig mot om man skulle köpa någon form av "märkesborr/kronor"?

Själv funderade jag på att köpa en 28mm "button krona" samt tillhörande spett ....


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



Martin.Eriksson

#2 » 23:46:48, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här köper ja mina grejjer..
http://ptools.se/produkter/borrutrustni ... orrkronor/
sist ja köpte låg priset på 300kr för stång och 300kr för krona. oavsett längd på stången..
Ja har ju en br80 oxå och några mejselskär men de suger tycker ja jämfört med krona..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

prosten (trådstartaren)

#3 » 23:53:08, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input.... på vilket sätt är mejselskären sämmre? Längre borrtid? Hur mycket? Slits de snabbare?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Martin.Eriksson

#4 » 00:04:41, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja asså det ja har tycker jag ser okej ut men går då fortare med krona å sen har ja ingen slip heller.. går borra många hål innan krona är slut och kostar den inte mer än 300 så är de inge å fundera på.. ja tog tid härom dan när vi panga lite sten å då borra vi med en lite nyare bensin cobra och då tog de 5 min typ å borra 1,20 djupt..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Hot_Rod_Kjelle

#5 » 23:11:04, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två Cobra Combi och några "luftmaskiner"+ kompressorer. Som används hyfsat mycket (framför allt cobrorna), jag gör nog av med ca.15 borrkronor/år. Och personligen så väljer jag borrstång med "Button krona" alla dar i veckan! Till mina "klena" maskiner så tycker jag att 7-button kronorna funkar bäst.(5-button tycker jag borde avverka fortare och slitas fortare, medans "7-Buttons" borde ha sämre prestanda men hålla längre. Men jag tycker inte att jag märker nån skillnad i prestanda medans slitaget är större på 5-buttons. (OBS. Den upplevda skillnaden är baserad på "Kina-kronor").

Jag har tidigare försökt att hålla lite koll, och om jag inte minns fel så får jag ut i runda slängar ca. 60 borrmeter innan kronan e alltför jävlig att borra med... Medans Atlas Motsvarighet ger kanske ca. 20m till? (30-34mm diam)

Däremot så har jag haft ruskiga problem sista 1-2 åren med borrstänger från Power Tools som har gått av precis vid kronan. Vilket suger om man nyligen monterat en ny krona.... Så tyvärr så är jag lite avvaktande ang. Power Tools "sword" märkta stänger som jag tyvärr inte riktigt tycker är vad dom borde vara.

Jag måste dock påpeka att Atlas grejor är "bäst"! Sen är det väl upp till var och en att ställa kostnad mot kvalitet :-)

Ang. "Mejselslipad" helstångsborr så har jag avvikit från det nästan helt för även dom kan gå av strax ovanför kronan.

Det man kanske skall tänka på är att det är "lättare" att borra fast en borrstång med krona än en " helstångsborr" (stenar som ramlar ner kilar fast lättare).

/Kjelle


Detta inlägg har valts som lösning

Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Martin.Eriksson

#6 » 23:42:13, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj ja har då aldrig varit med om att stången gått av :-/ du har inte borrat snett då så de blivit brytningar? Har man bara gjort rent kring där man ska borra så brukar de gå bra :-) borra är tråkigt panga är kul :-p
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

prosten (trådstartaren)

#7 » 11:11:08, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Kjelle för ditt lysande inlägg!!! :grin:

Baserat på det du skiver så blir det buttonkrona för mig och troligen någon kinavariant då skillnaden inte verkar vara _SÅ_ stor. Just nu skall jag endast borra ett fåtal meter (spridda på några tiotal hål). Hos powertools verkar de små kinakronorna vara 4 buttons, men det var kanske de du syftade på eller så är deras sida inte uppdaterad?

Just nu skall jag borra ner några grova armeringsjärn (25mm och 32mm i nom. diameter) i berget, de skall/behöver INTE gjutas så det räcker att man kan slå ner dem med en slägga. Eftersom det är kamstål behöver jag ha 30mm resp. 39mm hål för dessa järn.

Kan man räkna med att en krona med en diameter på 38mm gör ett hål på _exakt_ 38mm eller blir det något större (så jag får ner järnet som kräver 39mm exempelvis)?

Två frågor till:

Vad innebär egentligen att en krona har en "patron" om 25 eller 32mm? Är det diametern på spettet?

Om man skall inte skall borra djupt (10-20cm) och vill ha en "behaglig" borrhöjd på en Pionjär BR-80, vilken längd på spett skulle NI rekomendera? Jag har 800 idag och det är på tok för långt så valet står väl mellan 600 och 400....
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Hot_Rod_Kjelle

#8 » 08:18:26, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmmm ang. antal buttons så kan du ha rätt i att det var 4-buttons (även om jag vill få det till att det var 5-buttons, det va ju nått år sen....) :-) Om jag tolkar dina nuvarande behov rätt så funkar nog allt från 4-7 buttons.

Borrhålen blir inte exakta! (dom blir större) men jag har inte mätt exakt hur mycket för stora. (tänk på att "sidoskären" slits fortast så borrdiam minskar i och med kronans slitage) Sen vet jag inte hur lätt det är att få tag i 39mm-krona?

Patron 25 eller 32 låter mest som Simplex patroner (finns även 16mm. patroner) så det är säkert någon forma av tabell för vilken borrkrona som rekommenderas för respektive Patrontyp. (Jag har inte undersökt men det är nog det troligaste...)

Jag använder tveklöst 400mm. stång så mycket som möjligt!!! allt annat är bara en "jobbig" kompromiss. (jag svarvar ju om stängerna när dom går av så till och med 600-stängerna blir 400mm så småningom, om dom överlever så länge...)
/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Martin.Eriksson

#9 » 11:14:54, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simplex patronerna ja kör med är 25 och då kör man med 30 borr så det är nog det de gäller..
Ja en 400 elle 500 borr blir nog lagom höjd då..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

prosten (trådstartaren)

#10 » 09:00:58, 17-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slutade med en 34mm buttonkrona och 400mm borrstång från HME Tools....
Pratade med ptools.se också, men de hade helt slut på 400mm stänger så därför blev de inte ett alternativ. Hellre lite för grov borrkrona (30mm hade fungerat och det hade ptools.se) än för långt borrstång resonerade jag. Idealt hade jag väl kunnat "blanda" borrstång och krona, från resp. företag, men blev avrådd ifall konvinkeln inte skulle passa...

Har borrat mina hål och allt gick bra, fast jag skall nog gå igenom min pionjär lite, den är lite svårstartad, går lite knackigt och rusar ibland.... Fast det verkar vara många som haft liknande problem så det fanns gott om tips i tidigare trådar...
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se