Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Frågor om sprängämnes inköp, transport etc med sprängkort

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 16:46:13, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar på att gå en sprängkurs för mindre komplicerade jobb, den som hette för jord och skogsbruk förrut, sprängkort B alltså.

Men innan jag anmäler mig undrar jag om det är någon som vet hur det fungerar med inköp av sprängämnen som liten förbrukare? Jag vet om man skall lagra är det godkänd förvaring som gäller men om det bara är för dagsförbrukning, kan man då köpa vad man skall använda under dagen "över disk" och transportera i egen bil? Jag har googlat runt men kan inte hitta något om regler.

Och ang försäljare, hur kan man hitta dem? Jag antar att det inte är något de skyltar med öppet men nåt register borde finnas. Om det är någon som vet om försäljningsställen i Linköpingstrakten vore det tacksamt.
Kan ju mycket väl vara så att det inte är nån ide att gå kursen, rentav bortkastade pengar?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Martin.Eriksson

#2 » 18:50:25, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på simplex iställe?
Mycket billigare o enklare än dynamit om man bara ska hålla på lite grann..
Ja kör med sånt och är då nöjd, det fraktas under samma klass som fyrverkeri och får ha det i bilen om du vill och räcker med ett låsbart plåtskåp o förvara i..

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Pistongen (trådstartaren)

#3 » 19:14:46, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har allt tittat lite på simplex och det är nog bra till mindre jobb, nära hus osv. Men till de jobb som jag har tänkt mig, mest skogsväg så är det helt enkelt effektivare med riktiga doningar. Jag antar att det går åt en hel del mer borrhål för simplex än med dynamit. Och har man ett sprängkort B går det ju att köpa simplexpatroner om man skulle vilja men tvärtom går inte.

Jag fick ett pris på ca 10 000 sek för en simplexkurs + utrustning, kan det stämma? Då lägger jag hellre några tusen till och går upp ett steg.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

överlass

#4 » 19:24:00, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gick den kursen du funderar på, har dock inte kommit igång med det nåt längre än att jag fixat kompressor och lite smågrejer, bodde tills nyligen i Småland och där hade jag en återförsäljare hyfsat nära.

Hur det är här uppe vet jag inte än. Men när jag vet det så får man väl ta ställning till om det är rimlig sträcka att åka eller om man ska börja fundera på egen förvaring.. Sen nästa steg är förvärvstillstånd för dynamit och eventuellt då förvaringstillstånd. Vid förvärvstillståndet kontrollerar dom adr sa kvinnan jag pratade med. Adr "Light" som skulle räcka ingick i kursen (orica).
Håller med om att det ska vara dynamit om det är större jobb
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Martin.Eriksson

#5 » 21:09:07, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja går väl spränga lika mycket med simplex som med dynis om man vill, men ska du spränga väldigt mycket är nog dynisen billigare i inköp tror ja..
Men sprängkortet ska väl förnyas var 5 år elle nått? till en dyr kostnad och sen ska du ha sprängkista o förvara i som ska besiktas gissar ja..
Men som sagt allt beror på hur mycket du ska borra o spränga per gång liksom :smile:
Min syrras kille ordna spräckkursen för min del så han betala 10 000 och fick kursen och utrustning sen var vi några som bara gick själva kursen samtidigt o betala 1000kr per skalle..
Så för min del som kanske stöter på en sten nån gång ibland eller är nått en dagars jobb med spräckning är de kanon..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Pistongen (trådstartaren)

#6 » 21:28:45, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bra svar! Det är Oricas kurs som passar mig bäst tidsmässigt så det blir nog den om allt annat klaffar. Jag såg att det stod nåt om transportutbildning och det är ju naturligtvis ett plus.
Finns det återförsäljare nära nog blir det nog inte aktuellt att förvara utan då blir det inköp för dagsbruk i så fall. Om vi går vidare med skogsvägarna som planerat så blir det en hel del skjuta av men jag gillar att planera i förväg så det här var ett första steg :) (Det tog mig över 5 år att få tag i en grävmaskin men så länge tar det inte den här gången hoppas jag)

Ett sprängkort håller i 10 år, sen en kortare repetionskurs så det är inte så farligt tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Otto

#7 » 21:40:49, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att det är så vanligt att du kan köpa och transportera själv. De flesta förråd ligger lite besvärligt till och med mycket säkerhet. Finns företag som säljer små mängder och de kan skicka med tex bussgods. MSB hemsida har en del regler, polisens hemsida också. Förvaring är riktigt besvärligt nu, för några år sedan kunde man få tillstånd för "omedelbar förbrukning", blev några onödiga smällar men det är ju kul också. Vet inte hur det är nu, nya regler och krav på spårbarhet krånglar nog till det.

Gå du kursen och skaffa en bra borrmaskin. Simplex och annat är leksaker, finns en anledning att det är lättare med tillstånd.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

Martin.Eriksson

#8 » 21:41:55, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräver ni inte vägarna där nere? :mrgreen:
Ja tycker vi har sten så in i h....e överallt här men oftast så klarar man sig utan å behöva spränga allt för mycket..

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson

#9 » 21:43:07, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

på vilket sätt är simplex leksaker?? gör ju precis samma sak som dynamit..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tracker

#10 » 22:02:00, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har för mig att när du hämtar dynamit hos grossist och kör hem till dig så är det ADR som gäller, men inte när du ska ut på ett jobb har jag för mig.
Min kusin var och förnyade sitt i Gyttorp ifjol så vi pratade bara lite löst om det, så ta inte detta hugget i sten.....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

stefansmark

#11 » 22:40:32, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har både sprängkort B och en stenspräckare, stenspräckaren används till mindre projekt där det bara behövs en knall.
Är det fler och större block känns det dumt att börja med leka med stenspräckaren, lika dumt som att gräva med spade när man har en grävmaskin...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Martin.Eriksson

#12 » 22:49:33, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är stenspräckaren för nå?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

stefansmark

#13 » 22:58:21, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det här är en stenspräckare, på bilden är inte det avsmalnande röret som sätts ned i borrhålet monterat.
Hålet fylls med vatten och därefter sätts lämpligt antal förstärkningspatroner i, mängden beroende på hur stor stenen är.
I själva stenspräckaren sätts en startpatron i, ser ut som ett hagelskott.
Sedan drar man i ett snöre varpå ett slagstift slår på startpatronen i stenspräckaren, tryckvågen i vattnet gör sedan att förstärkningspatronerna briserar.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Martin.Eriksson

#14 » 23:15:42, 31-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa ja dom där har ja sett på film. Verkar bökiga. .
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mikael Hansson

#15 » 21:23:57, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring Michael Hermansson på Bergutbildarna, jag misstänker att det gäller "Grundkurs för sprängning av mindre komplicerat slag" du är ute efter. Michael ger dig rätt rådgivning och information. 08-540 600 60. Jag gick själv den kursen där och året efter så uppgraderade jag till A-kort.

Mvh

Mikael
Användarvisningsbild
Mikael Hansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:45, 06-07-2009
Ort: Partille
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1x Hymas 470 1971/1975, Borros borrvagn No BBV 43, Brokk 150, Hydromac H7


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se