Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Cobra Combi, stockad katalysator mm

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

claymore (trådstartaren)

#1 » 19:14:01, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delad tråd härifrån:
claymore @ Löda wire
/ja-bond77



claymore skrev:
Hot_Rod_Kjelle skrev:Jarmo på Atlas Copco i Slagsta är Atlas Copcos "Cobra-Guru" och han brukar ha några av dom "vanligaste små reservdelarna" i sitt skrivbord så ev. kan han ha en vajer? dessvärre så har jag för mig att han är borta några veckor till.... men gör en beställning hos Atlas Copco och hoppas att dom hinner få hem en vajer innan Torsdag (man kan hämta i Slagsta!).
/Kjelle


Tackar Kjelle.
Jag ringde dock Atlas Copco, och dom hänvisade till SGS Alternativservice, så har snackat en bra stund med Stig-Gunnar där. Grymt trevlig karl...

...Han tipsade även om lite gott å blandat till varför maskinen inte presterar som den bör. Och jag skall även kika så inte min katalysator är fylld med stålull eller liknande, för de va tydligen döden för maskinen.
Hur man sen får bort det, om det skulle råka vara att den är smockfull med skit, är en helt annan sak! :)





Såklart va katalysatorn fylld me nå dämpande skit. Nån som har nån kreativ lösning hur man får ut det?
Har inte tillgång till en svets, för då hade man bara klippt upp den, rensat ur, å svetsat ihop igen.
claymore
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:36, 10-05-2015
Ort: Solna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Atlas Copco Cobra Combi



Hot_Rod_Kjelle

#2 » 19:57:57, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta frågan men dämpande skit, menar du då sånt som inte skall vara där eller syftar du på "katalysator-elementet" som sitter där?
Kommer man inte åt från varsit håll med en skruvmejsel eller dylikt att mosa sönder elementet så det blir en passage? Det blir självklart lite struligt då kattens in/utlopp är 90 graders vinkel..... Hade det inte varit så bråttom så hade jag hjälpt dig med svetsningen!
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

claymore (trådstartaren)

#3 » 21:17:15, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Kjelle. Inte en aning, men enligt telefonsamtalet tidigare idag så skulle ja kika om det var dämpning i katt'en eller inte, va det dämpning, så va ett starkt tips att ta bort det iaf.
Nu får jag ju ny vajer å tändstift i veckan, så arbetet på landet kan fortsätta, men sen tar jag nog väldigt gärna upp dig på lite assistans med att öppna upp plåtburken och rensa ur den :)
Maskinen går ju, dock inte lika bra som den bör göra, vilket nog kan ha många olika anledningar såklart.
Men just nu får man väl acceptera att den går halvknackigt, å ta en extra bärs å stressa av lite istället :)
claymore
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:36, 10-05-2015
Ort: Solna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Atlas Copco Cobra Combi

Hot_Rod_Kjelle

#4 » 23:33:54, 27-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claymore, du får inte nämna såna saker som det där med ljuddämparen/katalysatorn som "kladdar" ihop sig.... För nu blev jag ju tvungen att kolla det :-) (Hoppas bara att ingen säger att månen är platt och gjord av öl för då måste jag ju bygga en raket och kolla upp det). Jag är osäker på vad som sagts om ljuddämparen till Cobra Combi men det jag kunnat läsa mig till är att ljuddämparen även innehåller en katalysator :buga: och om man plockar bort dämparen och tittar in i den från cylinderns håll så bör man se något som påminnner om tunn veckad plåt på högkant, lite som den vågiga pappen i melanrummet på wellpapp kartong fast mindre vågigt. (hmmm konstig beskrivning....) denna "wellpapp" är antagligen av samma material en vanlig katalysator och täcker en stor del av "grenröret".

Mina ljuddämpare har alltid sett torra, fräscha och rena ut från cylinders sida (man ser inget från utblåsets sida.) Men jag kunde ju inte hålla mig för man vet ju aldrig vad som lurar där inne.......


Sagt och gjort, kapa upp ljuddämparen så gott det går och kikar in - Ööööööhhhh nästan tomt sånär som på något rör som ligger där inne? inget bikake element för katalysator rening eller liknande (vilket antiklimax...) Nåja fram med borrmaskinen och 8mm. borren och sen gick vi lös på katalysator elementet som satt närmast cylindern, det gick ganska bra att få bort all den veckade wellpappen, en del trillade dock in i ljuddämparkroppen men det gick att få ut.

Så med andra ord om man vill förbättra avgasernas chans till "fri passage" i en tilltäppt cobra combi catalysator så måste man inte skära upp den och svetsa igen den. :-) (Däremot om man skall svetsa i den så glöm inte inte att det rostfria "skjuter" små flagor på dig (migsvetsning)och jag lovar att dom siktar på ögonen för jag har blivit träffad 2ggr!!!) grrrrrr :slag:

Om man tittar lite noga på bild 2 så ser man den "veckade pappen" innan förstörelse manin satte in :djaevul:
På någon bild syns ett "kors". Det är vad som blev kvar efter rensningen av "Kat-elementet". Den andra bilden där min hand syns så är det för att visa när jag lyser med en ficklampa in i ljuddämparkroppen så syns det ganska klart vid cylinderns anslutning.

Bild
Bild
Bild
Bild

Med denna lilla obduktion som erfarenhet så kommer jag ej att "rensa" en "kat" om jag inte ser något som tyder på att behovet finns.

Rock on /Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dc_lindberg

#5 » 06:58:02, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hot_Rod_Kjelle

#6 » 08:52:48, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamensan.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dc_lindberg

#7 » 09:43:39, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...katalysator, på -den- ?...
Är du helt säker?
...så tossiga kan väl inte Atlas-Copco vara?...
Det ser ut som en standard gnistfångare (=ljudförstärkare)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Klex

#8 » 13:25:31, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara kommentera det där med att stålvajern blir härdad av silver- och mässinglödning. Faktum är att vajern blir anlöpt, helt utlöpt, och då minskar hållfastheten på den härdade vajern till mindre än 50 procent av originalhållfastheten. Tennlödning är det som är snällast mot vajern men 300 grader har också en viss påverkan på hållfastheten, den blir aningen lägre. En kombination av tennlödning och skruvnippel är nog det optimala när det är ont om plats. Har man utrymme så är pressade kopparhylsor en låsning som inte påverkar vajern alls. Vid stora laster används en stålhylsa som pressas och i korrosiv miljö en hylsa av rostfritt. Hylsor av stål kräver ganska höga presskrafter.

1 person gillar det här inlägget.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

Hot_Rod_Kjelle

#9 » 21:14:23, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC, jag är ingen katalysator-mekaniker..... men "saxat" från: www.gelwel.se/prislistan/Broschyr%20Cobra%20Combi.pdf
står följande:
Både Cobra Combi och Cobra Standard är moderna
verktyg som uppfyller gällande föreskrifter. Tack vare
katalysatorn och den nya förgasaren uppfyller maskinerna
nu de hårda amerikanska utsläppsbestämmelserna
EPA 1.

Däremot om jag skall vara lite ifrågasättande mot mig själv, så kan det ju faktiskt vara så att katalysator-ljuddämparen tillkom på Cobran senare än min modell så att det jag har är "bara" gnistsläckare? Men det som talar lite mot det påståendet är att det inte finns olika ljuddämpare att beställa som reservdel.... Hmmmm, nåja borta är det i alla fall :-)
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

dc_lindberg

#10 » 08:58:57, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är omöjligt, men vissa påstående får en att undra...

Utgår ifrån att man idag överväger Aspen före bensin på Cobran - å då är väl en katalysator "over kill" ?

Visst -finns- det möjlighet att man "miljöfånar" sig och monterar en kat på Cobran...
Finns väl inga officiella avgas värden att tillgå från Atlas Copco på Cobran heller?... å då väger påståendet om kat fjäder lätt...

Att kat kan eftermonteras har jag ett exempel på från Kina:
http://www.chang-jiang.com/bmw/sp-convert.html

Kat utgör ett stort motstånd för avgaserna... Det tar effekt av motorn... Det går åt mer bränsle för att få ut samma effekt... På låga varv tror jag på det då det hjälper till med fyllnadsgraden, men på högre så -stryper- katten motorn...
(lägre varv tycker jag är upp till max 3000rpm)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Cobra588

#11 » 11:28:15, 30-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla cobra o pionjär fantaster .
Nu läst lite om inlägg Ang katalysator.
Följande gäller en cobra combi maskin
1. Alltid vanlig bensin 2% inblandning av olja
2 Atlas Copco 2takt olja eller 50 olja
3 denna maskin skall ha katalysator
Vad jag menar med rensa ( nämt om detta och hur och varför ) men
Om man petar upp en smal skruvmejsel i avgas urblås röret och man känner något mjukt
Ja då sitter det stållull i katalysatorn. Eller ett plåt ljud...inget stållull
Detta blir till täppt av olja i avgaserna och vipps blir det högtmottryck och cobra går dåligt
Att ta bort detta går riktigt bra
Hur..... hör av dig då jag inte har bilder på detta jobb jag säkert utfört många gånger
Obs att katalysator pucken skall vara kvar
Men på rätt ställe ...........den kan flytta på sig och då har man problem igen
Men detta går också att åtg.
Mvh Stig Svensson SGS Alternativ Service AB

4 personer gillar det här inlägget.
Cobra588
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjär
Specialist

torbjorn_forsman

#12 » 21:32:46, 30-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknande enkla katalysatorer hittar man också på många tvåtakts EU-moppar.

En Cobra eller annan bergborrmaskin går aldrig med så högt varvtal att eventuell strypning av avgaserna (alltså från en icke igensotad kat) kan vara ett problem. Maxvarvtalet är ju satt så det ska bli mekanisk resonans i borrmekanismen. På den gamla Pionjär BR-52 som jag har kört en del, saknas stoppskruven för gasreglaget så där går det att gasa på så maskinen övervarvar, då slutar den slå helt och hållet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se