Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hjälp med identifiering av atlas copco maskin

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

taxidriver (trådstartaren)

#1 » 13:43:55, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gick och köpte dessa två maskinerna igår,men är inte riktigt säker på vad det är för något jag köpt. Tror att det är bilmaskiner utan borrfunktion. finns inga riktiga märkningar eller typskyltar på dom. anledningen att jag tror det är atlas copco är att det sitter sådana klistermärken på den ena maskinen
Bild
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36



Karl Andersson

#2 » 13:46:34, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser onekligen ut som någon modell av Atlas Copco TEX, bilhammare.
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

taxidriver (trådstartaren)

#3 » 13:52:45, 03-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle ju behöva veta vad dom förbrukar i luft och någon modellbeteckning etc
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

ghaven

#4 » 21:36:33, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Er nokså sikker på at det er maskiner til å meisle med. Hvis det var borrmaskiner skulle hylsen som spett eller borr settes i kunne rotere. Men jeg setter en knapp på meiselmaskin da de ser helt like ut som en jeg reparerte, og håndtaket til å styre luften med er nesten altid annerledes på borrmaskiner . Den hadde ligget ubrukt i noen år og det meste satt fast. Men litt grov vold og en hel del smørning gjorde at den fungerte igjen. Husk at maskinene trenger ei oljepotte på luftslangen og at de ikke blir lagret lenge hvis det er mye kondens i lufta du bruker før de sitter fast. Og de bør nok ha en rundt to m3 med luft pr min om de skal slå bra. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Bengt Erik Eriksson

#5 » 23:12:23, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder ur min gamla atlas copco katalog fån 90 talet. Inte direkt lika...

Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

taxidriver (trådstartaren)

#6 » 12:09:08, 07-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de er nog inte helt omöjligt att det har fastnat en del. Maskinerna har varit förvarade utomhus under ett skärmtak i några år.

Den ena maskinen fjädrar ca 10cm när man trycker den mot marken medans den andra är helt stum. Den stumma maskinen har jag vänt på och sprutat på en del rostlösningsolja.

Min kompressor är en Compair som ger 85 cfm vilket jag vill minnas var ca 2400-2500 liiter/m. återstår bara att inhandla lite slang så att jag kan provköra.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

taxidriver (trådstartaren)

#7 » 14:10:52, 12-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är maskinerna provkörda och det verkar som att dom fungera bägge två förutom stötdämparen på den ena maskinen som verkar ha rostat ihop,men de ska nog gå att fixa (hade dom suttit fast på bägge maskinerna skulle jag inte vetat om att det funnits det på dom)

Misstänker att jag behöver en smörjapparat/dimsmörjare till dom. Någon som har nån att sälja till mig eller vet om vart man kan få tag på en sådan? Jag skulle även vara intresserad av en bredare mejsel(har smala som jag kan lämna i byte) ska ta å mäta storleken i em eller i morgon.

Funderar även på att sälja en av maskinerna när jag fixat stötdämparen. Frågan är vad det kan vara skäligt att begära för en sådan med ett par smala mejslar till?
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

taxidriver (trådstartaren)

#8 » 20:11:40, 12-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fram att det var 25mm mätt som man mäter nyckelvidden på en mutter sedan var det 108 mm till "styrningen" på spettet.l diametern på styrningen var 40mm eller är det det som kallas för "nacken"?
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se