Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hur lossa svänghjul på Pionjär bergborr

92 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

ja-bond77

#76 » 08:28:25, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan man veta om det finns tillräcklig energi i gnistan med ett "batteri"? Borde man inte få reda på primärspänningen tändspolen levererar och testa med samma batterispänning? Helst i korrelation med det befintliga svänghjulets (magnetiska)egenskaper. Vilket torde vara förbaskat knepigt med konstruktionen som den är. Svårt labbläge alltså... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



63an

#77 » 08:57:46, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu den där motorns svänghjul? Finns ju bara Laddmagnet, Spetsar, Nocken , Kondensator å Tändspole! Alla har ju viktig funktion i sammanhanget! Svänghjulet är nog helgjutet för att hålla för vibrationerna så de är extra besvärligt med att bestämma bra tändläge! Tändspolen går Ohm mäta , Hoppas de finns tryck kvar i svänghjulet nu å att anvisning för tändläge nånstans å tillräcklig laddtid där kommer "nocken" in i bilden kanske tjuvar på spetsarna!? Ja helt klart bökig maskin att fixa med :ohnej:
Batteri 4.5 volt har funkat i alla tider det räcker bra, men spolen får man mäta! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#78 » 20:56:29, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det gnista med 4,5 volts batteri så är med största sannolikhet både tändspole och kondensator hela. Prova med en skruvmejsel mot magneterna i svänghjulet och känn om det är nån magnetism. (Ursäkta jag bröt mig in som inlägg 78)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#79 » 21:05:27, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla funktionen runt brytaren lite extra noga, det är den rörliga delen som alltid skall vara jordad och den lösa fast monterade kontaktytan som går till spole och kondensator. Jag läste inlägget med gnistprovet och batteriet, blir inte riktigt klok på var det är anslutet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sparcraft73 (trådstartaren)

#80 » 21:38:04, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit bilder på när jag kopplar in mig på brytarspets och kondensator. När jag släpper den röda får jag gnista.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bilden på navets minskade radie.
Bild
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#81 » 21:57:42, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga F-1 prylar de där inte! Skulle vart ny hammare/spets för den är nog körd torr å nötts ner lite mot nocken å ger lite senare tändning då men har du reservdelar? Annars gör rent å ta på lite fett, tunt sa jag på släpskon mot nocken...smäll ihop nötet å ta GUD i hågen jag menar startsnöret den kanske funkar nu!? Du kan de här nu så går den igång får du titta efter de prylar som borde bytas! Elände att man inte kan dra svänghjulet å testa gnistan, hur tänkte de som ritade detta :aaargh: Skriv hur de går/eller inte :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

sparcraft73 (trådstartaren)

#82 » 22:03:49, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hittat en kille här i Gbg som har ett företag, SGS Alternativservice, som jobbar med Pionjär och Cobra. Jag tror att jag skall ta med min kompis till honom och kolla om han har några patentlösningar som han vill dela med sig av....

1 person gillar det här inlägget.
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#83 » 22:37:51, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra han kan ha nya spetsar å uppgift om bästa avstånd på dessa så tändpunkten kommer nära rätt! Skulle varit en liten filtbit vid släpan mot nock med olja på då avanserar du mot Flygteknik :lmao: Ändå så monta ihop å prova eländet OM den går nu :thumme: Nu vet du hur du gör för åtgärda :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#84 » 23:05:38, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt inlägg #80: det är rätt och riktigt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#85 » 23:08:57, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att snurra svänghjulet för hand utan mutter? (motorn står still)
Kan du se in i titthålet och se att brytaren stänger och öppnar sen, ta 0,35 mm till att börja med.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

sparcraft73 (trådstartaren)

#86 » 20:18:55, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag snackat med SGS Alternativservice och det finns inga delar till min maskin men han tyckte att man borde kunna få igång den. Jag har hittat strecken som man skall matcha mellan vevstake och svänghjul. Jag ser genom hålet att jag har ca 0,35mm mellanrum mellan brytarspetsarna. Det är nu en detalj som förbryllar mig och det är när jag kopplar in en tändningsprovare som den på bilden nedan.

Bild

Då ser jag svaga blink men var 7-8 drag i startsnöret så blinkar det till ordentligt. Jag tänker att det borde blinka så hela tiden men något verkar galet. Kan det vara spolen som är kass? Eller kondensatorn i alla fall?
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#87 » 20:29:19, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur en sån där tändningsprovare är konstruerad, det enklaste är ändå ett tändstift där sidoelektroden är utbänd så gnistan måste hoppa 4-5 mm, gör den det så är tändningen hel med största trolighet. Testa även med batteriet om gnistan kan hoppa 4-5 mm även där.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#88 » 22:24:41, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ha putsat av brytarspetsarna lite lätt med en magnetfil eller lite fin smärjelduk innan det blir hopsatt. De verkar lite brända och då kan det uppstå det fenomen som du beskriver. Att gnistan blir lite starkare ibland, det kan även bero på dålig kondensator. Men fila spetsarna och sätt ihop grejerna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#89 » 22:33:53, 17-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Steg 1 är rena och bra ytor på brytarspetsarna, är det schysst så:
Koppla loss kondensator och mät den (Farad på multimetern) skriv upp värdet
gör samma med tändspolen, men nu Ohm, mellan jord och brytarens kabel, samt mellan tändstiftkabel och jord, anteckna värden.
Nu ställer du en kupévärmare som värmer upp delarna till c:a 60° gör om mätningarna, det ska diffa max 10-20% (då jag gjorde så visade kondensatorn helknasiga värden efter uppvärmningen, den byttes ut och sen funkade det)

Mvh Rospigg

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

sonsonen

#90 » 16:18:58, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket intressant och lärorik tråd om startsvårigheter med en något missvisande titel, ty det var så tråden började och är en förutsättning för att kunna komma åt tändsystemets inre delar.
inlägget har ganska precis fem år på nacken men är lika aktuellt idag.

På näst sista sidan, sidan 5, lägger kimmen in en bra länk som tycks ha blivit bortglömd i efterföljande inlägg.
kimmen pekar på en Zuzukimopedägarens startproblem och hur denne löste det med hjälp av ett bra instrument:
https://suzukimoped.wordpress.com/2014/ ... -ar-detta/
Länken fungerar även i december 2020 och är klart läsvärd för alla med tvåtaktare och startproblem, men kan kräva lite extra information.

Fotot på oscilloskopets skärm visar många viktiga detaljer om tändsystemets funktion och de ingående komponenternas kvalitet och justering.
https://suzukimoped.files.wordpress.com ... riss24.jpg

Tändspolen och kondensatorn bildar tillsammans en resonanskrets som svänger med en viss egenfrekvens vilket syns på skärmen som en dämpad självsvängning just då brytaren öppnar. Dvs. bra komponenter i den moppen.
Då gnistan över tändstiftet tänds så upphör den snabba flanken att växa och urladdningen börjar till dess att gnistan över tändstiftet upphör.
På skärmbilden i länken ser det ut som om tändstiftet inte är anslutet så självsvängningen är ren och ostörd.
En frisk tändspole och bra kondensator ger alltså ett liknande utsende på den dämpade självsvängningen.
Frekvensen är mindre viktig och bestäms av kondensatorns kapacitansvärde och spolens induktans.
Ser det avsevärt annorlunda ut, kan man prova att byta den billigare kondensatorn till någon med liknande värde.
Hjälper inte det så är det spolen som ska bytas eller lindas om (kan vara överslag mellan varven pga fukt eller skada). Ett överslag i spolen kan alltså leda till en permanent skada.
Permanentmagneterna i svänghjulet kan också vara svaga men de går oftast att "ladda upp" hos en specialist. Svaga magneter ger en svag gnista (låg spänning) hur man än justerar.
Som redan nämnts så gör motorns kompression att spänningen över tändstiftet måste vara högre än i vanligt atmosfärstryck, så man kan lura sig och tro att allt är bra med en enkel gnistprovare som testar i normalt atmosfärstryck.
Jämför man bilden på oscilloskopet då tändstiftet är anslutet och utan så går det med lite erfarenhet att bedömma tändstift och gnistgap (den spänning där det blir överslag) och den spänningsmarginal som finns i tändsystemet både under kompression och utan. Alltså, man mäter med och utan tändstiftet anslutet och kollar maxspänningen i båda fallen.

Vidare ser man i bilden den tid som brytaren är sluten (självsvängning plus 3 rutor) och öppen (före självsvängning fem och en halv ruta och mot slutet sista rutan). Man mäter alltså över brytaren och då brytaren är sluten så är spänningen noll. Är brytaren dålig/resistiv så blir pulsen dålig och går aldrig till noll eller varierar i tiden. Är brytarens nock sliten så blir gapet litet och den öppna pulsen kort. Brytarens slutna tid är den längre tiden (dwell time) och är den tid då spolen laddas upp av strömpulsen som bildas då magneten i svänghjulet roterar förbi. Det är alltså viktigt att pulsen från magneten är maximal före det ögonblick då brytaren öppnas. Jämför med länkens Abriss eller Fältbrytningsavstånd.

Pulsen som alstras av den roterande magneten är ju inte konstant liksom i ett batteridrivet system, den varierar i tiden med rotationsvinkeln så därför är abriss viktigt för att kunna utnyttja pulsen optimalt. Normalt görs det genom att mäta och justera brytarnas kontaktavstånd med bladmått. På vissa motorer kan man dessutom justera magnetspolens vinkel och/eller ändra svänghjulets magnet i förhållande till brytaren så att pulsen blir optimalt uttnyttjad. Ju längre tid slutet (mindre brytargap) ju mer laddning i spolen men å andra sidan måste spolen hinna ladda ur ordentligt genom tändstiftet och hinna tända bränsle-luftblandningen innan brytaren sluts igen, inte minst vid motorns maxvarv. Ett typiskt förhållande brukar vara runt 70% slutet och 30% öppet vilket enkelt kan ses på oscilloskopet då svänghjulet roterar.

För den som inte har tillgång till eller kan låna ett oscilloskop och vill köpa ett begagnat så är kraven så låga som de kan vara.
Ett billigt skåp med 10 MHz bandbredd räcker och känsligheten är inget problem, snarare det omvända. Ett digitalt minne kan dock vara en fördel så man slipper snurra motorn så mycket.
Undvik moderna dyra oscilloskop med aktiva probar då de kan förstöras av de höga pulserna från tändsystemet. En passiv prob som delar insignalen med 10 ggr kan vara lämpligt. Dvs. 20-50V per ruta på skärmen är ett bra startvärde på primärsidan med en puls på 400-500V.

Nu är det ju inte helt enkelt att mäta något i ett slutet system typ en bergborrmaskin, men tack vare inspektionshålet kan man koppla in en tunn isolerad tråd genom hålet och dra svänghjulsmagneten fram och tillbaka så länge kabeln håller och man bildat sig en uppfattning om systemet. Jordanslutningen kan man ta varsomhelst. Man får då inte en lika bra bild men principen är densamma.
Som 63an och ghaven förslog så kan man enkelt koppla till ett batteri till samma mättråd för att kontrollera brytarens funktion men man bör då strömbegränsa batteriet med ett motstånd (6V batteri ger kanske 2-3 ohm) i serie så att ingenting bränns.
I annat fall får man koppla in sig på den utgående kabeln till tändstiftet och mäta där, men då med betydligt högre dämpning i proben för att klara ca 2000-5000V per ruta eller 100 gr så hög spänning.
En 10:1 oscilloskop prob brukar ha 10 Mohm last, så kopplar man 90-100 Mohm motstånd (som tål spänningen) i serie med probens spets så blir det lagom. 9 st 10 Mohm motstånd i serie inuti ett plaströr är ett alternativ.
Alternativt kan man tejpa fast proben intill högspänningskabeln/tändstiftshatten utan fysisk kontakt och utnyttja den kapacitiva koppling som blir mellan kabel och prob. Dock blir utseendet på skärmen något annorlunda med kapacitiv koppling.
Länk till en engelsk text med batterisystem i bil: https://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig108.htm

Sen får vi hoppas och förmoda att den gamla Pionjären startade och är i drift än idag. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se