Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hur lossa svänghjul på Pionjär bergborr

92 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

63an

#61 » 16:43:43, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite gissa här! Är det nocken till brytarna man ser lös på svänghjulet? Isåfall sätt den på axeln å testa om du får brytaröppna/stänga, avvaktar svar på detta :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



ghaven

#62 » 18:40:21, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har sett mange tenninger av den typen opp gjennom årene. Men på bildet er det noe som virker annerledes enn vanlig. Den biten med brunt slitematerial som skal løpe langs nokken eller kammen på svinghjulet ser nesten aldri så tynn og flat ut. pleier å være litt spissere og rund på enden. De stiftene som har hatt den fasongen på slepestykket har vært utslitt og blitt byttet. Vet ikke om stiftene her skal være slik da jeg ikke kan huske fasongen på ei pioneer stift ,men på cobraen er det brune stykket mye tykkere. Det har sansynlivis lite å si annet enn at åpningen må justeres ,og at nagle eller fjær ikke må få kontakt med jord, når svinghjul er på plass. Hvis det kun gjelder å få gang på maskinen og det er tenninsystemet som mistenkes. Går det å sette på en gammel bilcoil som en mater med strøm fra et batteri der gnist styres av stiften som er der orginalt. Vil jo da finne ut om det er tennspole relatert eller bensin problem . Eller låne ei komplett tenning fra en annen maskin. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

63an

#63 » 18:46:08, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har nog inte körts så mycket men går de att testa på vevtappen innan man ger sej på vidare vore det bra vi får se vad han svarar :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven

#64 » 18:54:38, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktisk to gamle cobraer liggendes og begge har i årenes løp fått viklet ny tennspole av en pensjonist som driver med tenningsanleg til gamle båtmotorer, helst marna motorer, men de er mye brukt og fra ca 1960 og byttet diverse deler flere ganger da de har gått i arv. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

sparcraft73 (trådstartaren)

#65 » 19:18:35, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På svänghjulet är är radien på navet mindre precis där inspektionshålet är. Det innebär att spetsarna går ihop precis där. Min manliga intuition säger mig att det är ngt knepigt med tändningen. Jag skulle vilja mäta upp spolen och kondensatorn men det är inte helt lätt att göra det eller hur?
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#66 » 19:22:39, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick de att vrida runt så du får fram öppningen på spetsarna å går den att mäta? Med bladmått då :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

sparcraft73 (trådstartaren)

#67 » 19:26:54, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

i och med att det är precis vid inspektionshålet som radien är mindre är det bara där man ser spetsarna och detta innebär att det inte går att se om de är sammanslagna på andra ställen under varvet eller om de går isär.
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#68 » 19:41:35, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får skjutmåttet avgöra om formen på nocken, var är minsta/största mått...tråkigt upplägg va? Verkar nocken sliten på topp eller så ganska viktigt när de är så dumt byggt, med "normala svänghjul finns rätt stora öppningar att fixa igenom men vi har en bestämd tändpunkt nu! Har du 4.5 volts batteri ca. så kan i det polisiära uttrycket nuläge testa med tändstift kopplat om du får gnista då är kondingen ok...alltid lite bökigt men nu är det fri väg in....sätt en typ plastremsa eller trä sticka å simulera öppna/stänga om jag minns rätt nu ?? :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#69 » 19:50:14, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sparcraft73 skrev:i och med att det är precis vid inspektionshålet som radien är mindre är det bara där man ser spetsarna och detta innebär att det inte går att se om de är sammanslagna på andra ställen under varvet eller om de går isär.


Det stämmer att nocken är lägst mitt för hålet men klacken på brytarna är inte där utan befinner sig lite på sidan om. Så när man ser brytarspetsarna så borde vara öppna p.g.a. att brytarklacken ligger mot en högre del av nocken.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#70 » 19:53:14, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita på Ivar jag tror hans "hårddisk" är färskare än min! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#71 » 19:59:34, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Då får skjutmåttet avgöra om formen på nocken, var är minsta/största mått...tråkigt upplägg va? Verkar nocken sliten på topp eller så ganska viktigt när de är så dumt byggt, med "normala svänghjul finns rätt stora öppningar att fixa igenom men vi har en bestämd tändpunkt nu! Har du 4.5 volts batteri ca. så kan i det polisiära uttrycket nuläge testa med tändstift kopplat om du får gnista då är kondingen ok...alltid lite bökigt men nu är det fri väg in....sätt en typ plastremsa eller trä sticka å simulera öppna/stänga om jag minns rätt nu ?? :idee3:


Det är en väl fungerande metod att kolla magnettändsystem som inte innehåller någon elektronik. Sist jag nämnde metoden så fick jag mycket skäll för det kunde förstöra elektroniken.

Gör som 63an beskriver och sätt något isolerande mellan brytarspetsarna medan du kopplar dit batteriet sedan så kan du hålla fingret på brytarklacken så att det är ett avstånd mellan brytarna. Sedan så är det bara att låta fingret agera nocken på svänghjulet. Då ska det slå en gnista i tändstiftet. För säkerhets skull så är det bra att använda ett nytt tändstift så att det inte är det gamla som spökar. Kom även ihåg att hålla tändstiftet mot godset på maskinen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kimmen

#72 » 20:33:29, 13-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Finns en liten möjlighet att bonden frågar om tillnyktring i ordvalet å andras räkning, så att etthundra läsare slipp ställa sei spörsmålen vad i helsike platina har i tändsystemet på ett sådan här otyg har å göra.

graven fundera vad ort betyder, mei veterligen betyder det vilken grotta man bo i, ort hör ju till bergbrytning under mark.

Är det någon som känner sei manad å ta grunderna i detta tändsystem?

I vilken ordning sker brytning och kondensatorurladdning och uppladdning av spolen, är kondensatorn enbart till för att släck ljusbågen vid brytning av platinaspetsarna?


Problemet med dessa tändsystem heter fältbrytningsavstånd och bra kontakt mellan brytarspetsarna, Här står det enkelt att läsa

https://suzukimoped.wordpress.com/2014/ ... -ar-detta/
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

sparcraft73 (trådstartaren)

#73 » 00:13:06, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kopplat in ett batteri på mellan brytarspets och kondensator som inritat nedan. När jag har brytarspetsarna särade och
kopplar LOSS plus-kabeln får jag gnista på stiftet. Jag kan dock inte koppla in mig med batterikablarna på något sätt så att jag kan generera
gnista med brytarspetsarna. Jag gör nog fel och behöver er guidning.
Bild
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#74 » 00:26:46, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä du klarade provet :thummar: Vet problemet med svänghjulet! Hur var det med "nocken" kan den centrera utan svänghjul? Frågar för går det då kan man vrida den å se om gnistan kommer då också de är de man måste veta nu! Sängdags!!!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#75 » 08:16:03, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag! Kolla om det finns aktiv magnet kvar i svänghjulet! Funkar de inte med Nocktestet så chansa med tejp på axeln för du måste få öppning på brytaren med den... Ta bild på nocken om de kan vara nernött så laddtiden blir för kort!? Läget blir kritiskt isåfall!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se