Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hulken vill inte riktigt.....

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 10:55:58, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla maskinister, nu behöver jag hjälp..... :???:

Den efterlängtade hulken är införskaffad!!! :hurra:

Men!!!!! (hmmm, konstigt det finns alltid ett men....) Den funkar inte riktigt som den ska :-(

Jag kanske ska börja med att förklara vad en "Hulk" är? Hulken är en Bendof/Hitachi DS-230M som egentligen är en maskin som har en liten elmotor med hydraulpump/ventilpaket kopplat till en "hydraulkolv" som i sin tur skjuter/drar en kil mellan två bleck. Detta är en hydraulisk version av det klassiska sättet att spräcka sten med kil/bleck. Den är funktionsmässigt som en Darda men med inbyggd hydraulpump. Hydraulpumperiet verkar i stort vara samma( eller liknande) som bendof dc-16 eller 20mx (handhållen armeringsklipp). Jag har inte rivit isär hulken ännu.

Problemet som jag har är att hydraulkolven går för sakta! och det känns som att det beror på att pumpen inte får tillräckligt med olja. Om jag "duttar" på strömbrytaren/pumpen så verkar det som att det går bättre? det syns oxå att det är "inpiskad" luft i oljan om man kör några gånger. Det som jag inte riktigt förstår är hur det funkar med hydrauloljan (som är bytt). Då det inte finns någon tank så måste returoljan gå direkt till pumpens inlopp vilket inte är omöjligt att förstå, men i min värld så rymms det olika mängd olja beroende på om hydraulkolven är inne eller utskjuten så hur tusan funkar det? på sidan av maskinen sitter det en cylindrisk behållare som innehåller en cylindrisk halvstyv "plastkolv" som troligen är möjlig att trycka ihop så att den fungerar som blåsan i en pressostat (fast plastkolven är ventilerad) jag har för mig att den är benämnd "tryckutjämningsventil" vilket även finns inbyggd i Bendofs armeringsklipp. Hur fyller man på olja på ett korrekt sätt? Ska man lufta på något vis?

Bilder är ju ett måste.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



ja-bond77

#2 » 12:29:30, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De rosa skosnörena tycker jag absolut är värt att uppmärksammas också, jag utgår från att det är dina! :mrgreen:

Man kan väl tänka sig en hydraulcylinder med genomgående kolvstång, då skulle volymen i systemet bli den samma i alla lägen... Men varför man skulle ha genomgående kolvstång vet jag inte, tar mycket utrymme...

Blir intressant att följa felsökningen. Skum i oljan skulle väl kunna tyda på läckage på sugsidan... Kanske om tryckutjämnaren kärvar eller dylikt så minskar trycket i systemet...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#3 » 16:15:35, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:vissla: jädrar.... Att du såg dom, vilken tur att du missade resten av min "Hello Kitty-dress" (dottern tycker att det är mina snyggaste skor, vilket kan ha med färgen att göra) :-)
Hydraulcylindern verkar inte ha några konstigheter som "dubbla" kolvstänger. Jag har ingen koll på tubens diam. (Men kanske ca. 100mm.) kolvstången är ca. 50mm.
Korrekt reflektion ang. Eventuellt dåligt systemtryck!! Jag är ganska säker på att det är åtminstone en bidragande orsak, det och en avluftning av systemet.
Det enda sättet jag har kommit på att fylla/lufta systemet är att ansluta en slang där "tryckutjämnaren" skall sitta och sen ha en tratt med olja och köra hydrauliken fram/tillbaka tills det inte blir bättre.

Jag har ingen aning om hur man eventuellt trycksätter systemet? Det enda sättet jag kommer på är att vacumsätta "blåsan" och fylla cylindern med olja. Och sen skruva på den på den fyllda Hulken..... Men vette tusan hur man lyckas med det :-)

/Kjelle

Bild
Bild
Bild
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Mats i Myrhult

#4 » 16:26:01, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skum i oljan beror nästan alltid på att pumpen inte går full med olja, luft blandas in.
Eftersom du inte har någon sugslang från tank till pump, vad jag kan se. Så gissar jag att du har någon typ av strypning i tankens utlopp till pumpen. Smuts kanske? Spån? Ett igensatt sugfilter och då suger pumpen luft från annat håll, för det är enklare?

Jag skulle börja med att kolla tanken. FRAMFÖR ALLT INNAN PUMPEN SKÄR!
Just det där att den går bäst just när du slår på är typisk för dåligt tillflöde till pumpen. För då har det hunnit rinna fram när den är av, så att pumpen är full när du slår på, men sen rinner det inte till som det ska.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#5 » 23:15:43, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats, du har så rätt. Problemet i det här fallet är att det finns ingen riktig tank och enligt sprängskissen som jag har så finns det inga filter, inte ens en liten sil/nät. Utan jag tror att det bygger på att man skall ha ett trycksatt system för att pumpen inte ska suga luft och den lilla reservoaren/tanken som finns är till en viss del den cylindriska tryckutjämnaren.
Jag plockade isär ventilpaketet tidigare och det va kliniskt rent, vilket egentligen inte behöver betyda något.... Men vi får väl se, får man inga rimliga ledtrådar så måste man ju riva maskinen ändå.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Mats i Myrhult

#6 » 09:43:08, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då återstår frågan, är det rätt olja i maskinen?
Det låter som att pumpen av någon anledning kaviterar.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ac tc

#7 » 15:33:32, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll olja med kolven helt utkörd.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#8 » 23:26:41, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se...... Jag börjar med att be om ursäkt för att det troligen blir lite stökigt med bild och text (jag vågar inte gå in i sovrummet med risk för att väcka "monstret/frugan"bara för att hämta datorn, så jag kör via mobilen vilket känns lite sisådär....) Men åter till verkligheten :-)
Jag kikade lite på Hulken i kväll och jag blev inte ett dugg klokare!! (som om jag va klok innan??) :grin: som jag anade så verkar det inte finnas nån "riktig" tank eller filter/sil. Följande bilder visar första delen av isärplockningen...
Bild
Bild
Bild
Bild

Del två kommer.....
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#9 » 23:50:14, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Någon kanske känner igen pumptypen? I min begränsade värld ser det ut som någon form av kolvpump?
Den ser även ut att ha gått lite väl varm (antar jag..) gissningsvis på grund av oljebrist? Eller?? Det finns två "lock" i nylon som sitter som topplock i cylindrarna och det är dom som jag gissar att har smält lite...
Sen så verkar det som att två små hål i varje cylinder är "pluggad" med nån form av "lim" vilket verkar logiskt (annars så pumpas väl oljan tillbaka in i pumpen, eller?
Vad är dom där ringarna som sitter i en ståltråd i pumphuset? Vad gör dom för nytta?
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#10 » 23:57:14, 08-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag är osäker på om man blir klokare på bilderna ovan? Men dom bilderna med skruvmejslar är för att visa att dom går ner en bit.... (Troligen returhål från kolven)
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#11 » 00:10:38, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det vart lite olika bilder..... Men den sista bilden visar hur jag har luftat maskinen. Och jag skall nog dubbelkolla att "vanlig" hydraul-32 går att använda? (Fanns det tunnare hydraulolja på 80-talet?) det va min kompis som sa att han hade fyllt på med det...(vet dock inte hur mycke?)

Frågor och förslag mottages gärna!!

/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

tracker

#12 » 00:28:09, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en sökning på
BENDOF* DC-25 manual

Finns en pdf på arkiv maskin skanska
Den kanske kan hjälpa dig.....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#13 » 00:53:59, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, har dock för mig att jag kollat på den och där va det något med lyftningen..... Hålla för med fingret och köra fram/tillbaka tills luften va borta..... Men bra tips, bör nog kollas igen :-)
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

ja-bond77

#14 » 08:13:29, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brickorna, skulle det kunna vara en sorts avluftningsgrej åt oljan? Brickor som skallrar invid pumpinsuget så att eventuella luftbubblor ansamlas och flyter upp snabbare? Antagligen är jag helt ut o cyklar... Men varför luft alls skulle komma i oljan... :klia: Ska maskinen enbart användas lodrät(+- antal grader) eller ska den funka även vågrät t ex?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

tracker

#15 » 08:41:13, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hot_Rod_Kjelle skrev:Tack, har dock för mig att jag kollat på den och där va det något med lyftningen..... Hålla för med fingret och köra fram/tillbaka tills luften va borta..... Men bra tips, bör nog kollas igen :-)

Nja, det var en kpl repmanual med sprängskiss, mer att du inte saknar någon del eller att kolvarna är slitna 6-10 my i tolerans, samt att man inte får blanda runt delarna inbördes i maskin.
+ specialverktyget för att hålla kolvarna på plats vid montage / demontage.
Samt oljekvalite iso 32.
I klippen ska det tydligen finnas en gummiblåsa / expanxionskammare för att hålla tryck på oljan och maskin ska fungera i alla tänkbara vinklar.
Vid oljepåfyllning ska kolven vara helt ute när pluggen monteras.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se