Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hulken vill inte riktigt.....

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Michael Meier

#16 » 09:33:33, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckutjämnaren behöver kanske en distans monterad, för att kunna spännas fast med hjälp av slangklamman i lodrätt läge istället för snett (så som det var på bild) ,slangklämman ska och sitte högre upp.

Hydraulkolv utskjuten maximalt betyder att Tryckutjämnaren och oljereserver jobbar med övertryck, inte neutral eller undertryck.

Jämförbart med en Garagedomkraft (halvliggande montage) eller pelardomkraft (stående montage) där oljan ska fyllas med kolven utskjuten halvvägs (lite olika) där halva arbetarrörelsen har från övertryck till noll och andra rörelsen få undertryck.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier

#17 » 09:36:21, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar returrörelsen ? om den kan jobb mot mottryck så ska alltså Tryckutjämnaren vara trycksatt under viloläge.

Edith
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#18 » 15:57:23, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era åsikter. jag tror i alla fall att jag skall köpa nya tryckpackningar till pumpen då dessa verkar ha smält lite (det som ser ut avlagringar på några av bilderna).
Bild

Pumpventil & Tryckpackning:
Bild

Sen vet jag inte hur noga det är med rätt olja? jag kör i nuläget nån hydraulolja från Swedol med "Viskocitet 32", men det skall nog vara Shell Tellus T32. Kan det vara anledning till kavitering?
När det gäller luftning så har jag kört den både stående & liggande och monterat tryckutjämnaren när kolven är max utskjuten (för att få i max oljemängd).
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Michael Meier

#19 » 18:00:57, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shell Hydraulic S1 och Shell Tellus S2 V (med större Viskositetsindex) är en normal olja.

Jämföra med annan olja är svårt när du har andra problem att åtgärda först, glöm inte att den ska ta emot och hålla vatten, får du inte enheten varm kan den inte bli av med vattnet, då är det bättre att byta olja än att ha problem med korrosion och skärning, det är ju inga mängder å tal om, känns inte som prio ett å byta märke på oljan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#20 » 15:53:18, 17-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hulken verkar nu fungera som den ska efter lite kärlek och omvårdnand :thummar: På grund av hjärncellsbris så har jag sumpat mina kontouppgifter på tuben så jag bifogar en kort filmsnutt på provkörningen om nån skulle vara intresserad? om det inte är riktigt ok kanske nån mod. kan ta bort filen?

Rock on/Kjelle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Toost

#21 » 10:14:21, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fascinerande maskin!
Har du ofta såna jobb att denna rätt udda maskin behövs ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#22 » 14:54:10, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost, det finns modernare och bättre maskiner som gör samma sak (Darda och kina-varianter). Där delar man dock upp det hela så att man har ett separat hydraulverk som man kopplar till "hydraulkolvarna med kilar på". Fördelen är att det är snabbare och man kan koppla in flera på samma hydraulverk. Nackdelen i mitt fall är framförallt att det tar mer plats. Medans hulken är ganska smidig :-)
Ang. jobb för hulken så är det ganska sparsamt då jag oftast fördrar kilar & slägga. Men i vissa lägen underlättar den!
Bild
Bild
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Mats i Myrhult

#23 » 15:16:06, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör du hålen med?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Martin.Eriksson

#24 » 19:40:41, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borrsväng :mrgreen:
Ne men antagligen cobran man ser på bilden?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mats i Myrhult

#25 » 22:29:01, 08-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte inte på att det inte var Hulken. :ohnej:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#26 » 00:38:52, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha....helt rätt Hulken e lite svår att borra med :grin: men som Martin "gissade" så är Cobra en av dom olika borrmaskinerna som används. Dock är hålen på den andra bilden borrade med en hydraulisk borrmaskin vilket är det jag använder mest i nuläget, förutom Hilti Te Md-20'n som praktiskt taget är det enda som jag använder vid borrning inomhus. Men även tryckluftsmaskiner används ("57'or") och i enstaka fall så används även hilti te 80 el. Duss.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se