Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Grustäkt

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

TP Resurs AB

#46 » 22:25:33, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Naturgrus är inte kantigt på samma sätt som kross. Det är därför det passar bra till gjutning. Om man provat att gjuta med kross så förstår man. Samma blandningsförhållanden ger olika egenskaper hos betongen.



Här i Sidsjö/Bräcke finns det en stor natur grusgrop som det hämtats grus ifrån från 50talet och det är känt för att vara extra bra att ha vid gjutningar där det ställs höga krav.
Dom har bland annat kört grus 35 mil enkel resa upp till kraftverksbyggen då gruset från den här gropen var det dom krävde vid cementgjutningarna.
Skulle tro att de flesta grusbils chaufförer från Jämtland med omnejd någon gång fått hämtat grus från Sidsjögropen. :driver:

Ska föresten fota från gropen och lägga in på Maskinisten.

mv
Thomas

3 personer gillar det här inlägget.
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn



Åsa-Nisse

#47 » 09:38:53, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande kvaliten på naturgrus så är det rätt att det var de hårdaste bitarna som blev kvar i isälvarna när de rullat runt och blivit misshandlade av varandra. Men det var då det. De ha sedan legat i åsar och vittrat och det som finns kvar nu är stenar med ålderdomssvaghet. Samma sak är det med berg. Det finns olika typer ( Granit, gnejs,diabas, mm)
med sammantaget för alla bergtäkter är att ytskiktet är vittrat och sämre, så det gäller att komma in i opåverkat berg för att få hållfasthet i krossmaterialet. Angående att det ska finnas mikrosprickor i krossat berg är korrekt, om det inte är färdigbehandlat. Tar man ut en fraktion direkt efter förkrossen så kan det vara mycket sprickor i stenarna. Det är en av anledningarna att man krossar i flera steg och med olika typer av krossar.
Även naturgrusstenar har sprickor. Det vet alla som kan slägga sönder sten. Slå på ena hållet så blir det bara damm. Vänder man stenen på rätt håll så delar den sig direkt.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

cekstam

#48 » 21:24:06, 21-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt intressant diskussion tycker jag. Det jag ville lyfta fram med min fråga var lite av det som diskuterats redan, och att det kanske inte enbart är byråkrater som fått de små grustäckterna stängda utan även ren material/produktutveckling.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Åsa-Nisse

#49 » 08:03:31, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergtäkter med dess möjligheter till att förädla materialet är långt bättre än grustäkter enligt mitt sätt att se det. ( Sandtäkter undantaget) Anledningen till att åsgruset varit så populärt är nog bara det att där är mycket enklare och billigare att starta upp. Ingen borrning och sprängning utan bara ösa direkt efter avbaning. Att sprängtekniken också utvecklats med bättre och billigare metoder gör att bergtäkterna får lättare att konkurrera.
Enda nackdelen är väl om man behöver mindre mängder så är det inte lönsamt att öppna en ny bergtäkt där man förr kunde hitta en gruskulle att ösa ur. Det kanske lite förklarar varför det blivit så poppis med att anlägga dammar. Alternativet är långa dyra transporter.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Göran Ekman

#50 » 12:28:55, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till damm är att göra en vägkorsning mitt ute ingenstans när man bygger en ny väg.
Där det råkar finnas ett berg.

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se