I äldre upplagor av instruktionsböcker till Pionjär står det att man absolut inte får använda tvåtaktsolja utan 8 % vanlig motorolja som blandas i bensinen.
I nyare upplagor (80-90-tal), som även gäller för äldre maskiner, står det att man valfritt kan använda antingen tvåtaktsolja eller vanlig motorolja. 5 % för maskiner med aluminiumcylinder, 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder.
Ett sätt att kolla om man har tillräcklig oljeblandning är att plocka isär maskinen direkt efter körning och se efter att slagkolven och dess
kolvring är ordentligt oljiga.
Jag tycker att tvåtaktsoljan är att föredra - ryker mindre, mindre risk att gaskanalen till borren sätts igen eller det blir loppa på stiftet.
Den Pionjärmaskin jag har kört är en gammal misshandlad BRH-52 med startvev. Min morfar hittade den överkörd och nertrampad i leran på en metallskrotfirma i Skellefteå någon gång på 60-talet. En märklig sak är att den nästan inte ryker alls trots 8 %-blandning när man kör på modern tvåtaktsolja, avgaserna luktar också mycket mindre än från andra tvåtaktsmotorer.