Sida 1 av 1

Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 15:09:47, 04-01-2018
av Pionjär
Jag har en Pionjär BR-80 som jag tänkte sätta fart på. Är det någon som kan tipsa om var man kan hitta reservdelar, på nätet eller i Stockholmsområdet?
Jag har FMV's användarhandbok och reservdelskatalog men jag har inte lyckats få tag i någon verkstadshandbok. (Jag har en till BR-120 men det skiljer ju en del, vet inte riktigt vad.)

Vet någon vilket brytaravstånd det ska vara?
Jag saknar gå/stopptolken till verktygsnacken (eller insatshylsa tror jag den kallas i reservdelskatalogen). Vet någon måttet på denna så att jag kan mäta med skjutmått istället?

Hur ser man eller mäter om borstålet är värt att slipas eller om man ska leta rätt på ett nytt/annat?

På rak arm vet jag att jag skulle vilja ha ett luftfilter, ett stoppbleck, ett tanklock och en startvajer. Alla dessa kan jag dock mecka till själv om det inte finns att köpa men det kan ju bli mer som jag kommer att behöva.

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 02:47:26, 08-01-2018
av Pionjär
Någon som vad vad som är normala resistansvärden på en tändspole i en magnettändning som denna har?

Jag får det till 0,4 Ohm i primärlindningen och 2,9 KOhm i sekundärlindningen verkar det vara rätt?

Låga värden bägge två tycker jag men jag har ingen vana av magnettändningar.

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 11:48:21, 08-01-2018
av torbjorn_forsman
Det verkar inte helt orimligt. Jag har mätt på en hel del tändspolar under årens lopp.
Om man begränsar sig till svänghjulsmagneter med tändspolen på tändplattan och brytare så har jag fått 0,247 - 2,11 ohm i primärlindningen. De lägsta värdena på amerikanska system (gräsklipparmotorer etc), högsta på dåliga pirattändspolar avsedda för Bosch (mopeder). Sekundärlindningarna har legat mellan 2,8 och 15 kohm, där kan man inte se något större samband mellan tillverkare och resistans.
När en tändspole verkligen är trasig så brukar det oftast visa sig genom avbrott i sekundärlindningen (en del tändspolar kan dock fungera i många år trots avbrott).
Enstaka kortslutna varv kan göra spolen helt oanvändbar men syns inte genom ohmmätning, för att hitta sådana fel måste man mäta induktans och förlustfaktor.

Nu vet jag inte hur det ser ut på BR-80 , men den gamla BRH-65 har samma magnettändsystem som Villiers 98 cc mc-motorer från 30-40-talet.

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 12:21:55, 08-01-2018
av Holger
Har du sett denna?
Atlas Copco Pionjär 120/130 service manual

Edit: äh, antagligen fel!

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 12:31:47, 08-01-2018
av Moklarn
Hej. kolla med Bosse på Springstedts Service i Stockholm.
Tel. 08-303738

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 23:06:12, 12-01-2018
av Pionjär
Demontering pågår.´:
Bild

Mer demonterat:
Bild

Här ska tvättas:
Bild

Trasiga grejor svetsade:
Bild

Det här var inte så bra...
Bild

Men det går ju att lösa:
Bild

Ett par packningar tillskurna:
Bild

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 19:20:31, 13-01-2018
av Pionjär
Ihopmontering påbörjad så smått. Ska plocka ihop alla O-ringar som behövs bara.
Här är de flesta av delarna med på bild.
Bild

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 15:10:45, 14-01-2018
av östemann
Pionjär skrev:Jag saknar gå/stopptolken till verktygsnacken (eller insatshylsa tror jag den kallas i reservdelskatalogen). Vet någon måttet på denna så att jag kan mäta med skjutmått istället?


Antar att det är 7/8''(22mm) borrhylsa så här är en måttsatt bild på en tolk.

Bild

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 22:00:04, 03-02-2018
av Pionjär
Gammal oring och ny oring:
Bild

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 00:30:30, 06-02-2018
av Pionjär
Hopmonterad igen. Nu återstår provkörning och omjustering av gasreglaget. Men det ska väl inte vara något problem. :grin:

Bild

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 22:28:47, 15-02-2018
av Pionjär
Den fungerar! :cool:

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 11:54:00, 21-08-2023
av optodsl
har ju gått några år men...

Vad (och var) var det för fjädrar du hittade för att ersätta bufferfjädrarna i vridhuvudet?

Re: Reservdelar Pionjär

InläggPostat: 13:40:17, 21-08-2023
av Pionjär
Jag köpte original (tror jag) reservdel från SGS Alternativ service AB, stig(snabela)alternativservice.se, Stålverksg. 3v417 07 Göteborg. Jag vet inte om firman finns kvar.