Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stanadard för radie och eggvinkel bergborrstål

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Tråden (trådstartaren)

#1 » 14:07:00, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Är det någon som vet om det finns en standard för eggvinkel och radie för bergborr?
Slipar Grindex Major och Junior och Atlas Copco Bäver alla med samma vinkel och radie och passar den vinkeln och radien med alla vanligen förekommande borr?


Bild
Tråden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:13:52, 30-06-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 135



Tråden (trådstartaren)

#2 » 15:18:09, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan maskin jag frågade på hade 107 grader och 70 mm enligt skylten.
Är skillnaderna så små att det inte spelar någon roll eller är de gjorda för olika borr fabrikat, eller för borr med 19mm respektive 22mm nacke, eller varierar det med borrdiameter?? Någon som vet?
Tråden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:13:52, 30-06-2016
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 135

Burträskarn

#3 » 00:32:56, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvivlar starkt på att det har någon betydelse. Att slipa en 19 mm borr i ett 22 mm fäste är inte så lyckat. Att sidostabiliteten är obefintlig är allvarligt nog, men jag får känslan av att höjden också påverkar resultatet, hur blir jag dock inte klok på.
Osså vill vi se bilder på maskinerna!!!!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

ghaven

#4 » 22:08:30, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det er 22 eller 19mm borr spiller ingen rolle da det er forskjellige spiss størrelser på de foskjellige lengdene innen hver stangtype så det finns nok spisser som er like på de to stangtypene.Anser at vinkelen har mest og bety og etter mitt skjønn er det bare to typer grader som duger i norsk fjell om det er helstangborr. Jeg sverger til den buede spissen da den rette har hatt en tendens til å knekke hjørnene oftere med mitt utstyr. Gjelder det kroner finns et utall av grader fasonger og størrelser og da blir det straks verre. Men føler nok for å nevne ballistisk stift som et bra og hurtigborrende alternativ. Og settes ikke så lett fast i sprukket fjell som meisel spiss og er lett å sette an hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se