Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Hålblåsningar krutladdningar..

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

grantorp (trådstartaren)

#1 » 22:03:13, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag försökt mig på stenspräckning med hemgjorda krutladdningar..

Har använt c:a 20gram packat i pemslang som tätats med papper och smältlim och som tänds med bilbatteri.

Har försökt att motpacka med fuktig sandlåde sand men får inte kvar trycket i stenen utan det går bara rakt upp, har även lagt på en ganska stor sten som mothåll men den lyfter iaf och trycket försvinner ut..

Funderar på om pem slangen är för hård i sidled eller kan det bero på att den passar precis i hålets diameter?? Ska man ha något som är smalare typ 16 mm vp rör eller måste man stänga hålet med ännu större sten bara..

Fick iaf det att smälla redan på första försöket och sedan på de 3 nästkommande försöken åxå men den stenen är hel ännu.. Iof en ganska stor sten och hålet är ganska centrerat i stenen så de kanske är för mycket stenmassa som gör att det går rakt ur hålet igen..

Kom med tips och ideer..
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..



Robban_C

#2 » 22:15:34, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur djupt är hålet?
Hur stor är stenen?


Var MYCKET försiktig om du ska hålla på och experimentera med hemkokta patroner!
Jag har vid hålblåsning blåst rätt igenom en sprängmatta. Det saknas nu ungefär ett halvt A4 i storlek av sprängmattan! Dvs en bit av slitbanorna har helt enkelt blåsts bort och försvunnit. Även splittermattan som låg ovanpå är hål i.

Det kanske finns en anledning till att det finns utbildningar på det här.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

östemann

#3 » 22:25:32, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva med torr sand i stället.sanden ska rinna ner i borrhålet obehindrat.
Med fuktig,klibbig sand finns risk för luftfickor.
Och som sades var försiktig med vad du gör.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

grantorp (trådstartaren)

#4 » 22:26:32, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo givetvis så är jag försiktig och hylsorna är ganska säkra då de har el tändning som jag lägger på ett bilbatteri när jag ska avfyra så de kan inte smälla vid fel tillfälle.. Men givetvis så har jag koll på stenkastningsmöjligheterna åxå och täcker in bra men visst sköt rakt igenom tidigare idag. testar på en stor sten som ligger långt ifrån allt av värde och den är c:a 4 meter lång och 2 meter bred och 1,5 meter hög så den är stor.. Har borrat 60 cm ner i den och bottnar med patronen och sedan motpackat med sand och efter det täckt in allt ordentligt..

Men att det bara blåser rakt upp kan det bero på för dåligt borrdjup och att det inte är försvagningsborrat runt omkring??

Den här stenen är bara för att testa krutmängder och dyligt men lyfte all täkning och mothålls sten i dag c:a 15-20 cm och det såg riktigt trevligt ut men ändå så inte en spricka i stenen..

Antar att trycket försvinner för fort så stenen inte hinner spricka men vet inte hur jag ska behålla det i stenen ännu??
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

grantorp (trådstartaren)

#5 » 22:40:55, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på att svarva en konisk metall hylsa som man kan klappa ner för att täta hålet och sen lägga på sten på den men en sån vill man ju inte ha farande i luften óch sen måste ju kabeln komma upp åxå.. hur tätt måste hålet vara och vad är vikten på en sån där stenspräckare som avfyras med lina?? För den håller ju kvar trycket i stenen..

Eller har jag bara börjat på en för stadig sten, kanske lättare att lyckas om man tar en lite mindre sten..

Ska tömma av framsidan i morgon och göra ett försök i det redan påbörjade berget tror jag..
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

Robban_C

#6 » 22:44:01, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

12 m3 och tjugo gram krut? Du skämtar väl?

När jag sköt Stora Stenen hemma vid svinhuset i vintras så hade vi borrat tio hål. Åtta av dom laddade vi med 75 gr, de båda andra med 45 gr. 4 x 2 x 1 m.
Det var dock en jordfast sten, dvs toppen på ett isberg och det går åt betydligt mer laddning för en jordfast sten än för samma sten om den ligger löst.

Och dessutom måste du borra djupare. 60 cm duger inte hur du än gör. Du ska borra minst 3/4 av stenens höjd.
Om den där stenen är lös så skulle jag borra ungefär tre hål med 3/4 meter mellan varje. Borrdjup nästan ända igenom. Inte lämna mer än kanske två dm oborrat.


Proppning:
Vi proppar med fuktig sand också, man tar vad man har, men vi packar med kvastskaft. OBS, du får INTE packa med nåt av metall pga risk för gnistbildning och antändning!
Vi vattnar också, dels före sanden för att säkerställa att det inte finns någon luft kvar runt patronen. Dels det sista vi gör och sen en sista packning. Sanden blir som bekant hårdare då.

Annars är gjutning av borrhålet ett bra tips.
Eller frysning men det kan vara svårt så här års.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#7 » 22:51:15, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan specialkunskap i ämnet... :grin: ...så tycker jag 1/3 av sten djupet är snålt borrat. Jag skulle nog borra närmare 2/3....så laddningen kommer mera mitt i.

Har du borrat ett eller flera hål? Mitt i stenen eller närmare en kant? Tror inte du kan skjuta en så stor sten med en laddning mitt på.... :klia:...möjligen om du borrar en rad med hål (kanske cc20cm) som brottsanvisning om du vill dela den i två......men du kan nog behöva mer än en laddning ändå.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#8 » 23:03:43, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

grantorp skrev:... vad är vikten på en sån där stenspräckare som avfyras med lina?? ...

Den väger inte mer än 10-15 kg men skopan och grävaggregatet som man använder som tyngd väger lite mer.

Och det behövs inga "försvagningshål" eller "brottanvisningshål", det behövs fler borrhål med krut i! Eller en hiskelig massa krut i det enda borrade hålet!
Med "proffsgrejorna" kör man max åtta m3 på 75 gr krut. Här är det 12 m3 och tjugo gram krut i ett alldeles för grunt borrhål. Tror f*n att det inte går!

Tänk på att en hålblåsning är en hagelbössa modell Hard Core! Mycket farligt om nån är i närheten!
Det som du gjort grantorp, det är inte ens tillåtet. Egentligen. Bara så du vet!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stefansmark

#9 » 23:12:12, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta nu för guds skull och sansa dig och sluta upp med dumheterna!
Gå en sprängkurs och lär dig spränga på ett säkert sätt istället för att utsätta dig själv och eventuella medhjälpare för risker du inte har utbildning för att hantera!

Och apropå tyngder på stenspräckaren har jag hört talas om incidenter med stenkast när grävmaskinen har använts som tyngd.
Det blir ett rejält tryck i stenen om grävmaskinens skopa läggs på stenspräckaren, kanske inte riktigt det som avses med en lagom sten som det står i instruktionerna?

Nu vill jag inte verka gnällig men jag tycker bara att det verkar vara aningen för mycket vila västern kring de här sprängövningarna..

Gör som jag, gå en sprängutbildning och spräng säkert istället.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Hittarp

#10 » 23:26:28, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller helt med både föregående talare och Robban. Om man vet vad man gör kommer det att fungera och dessutom bli säkert.
Ge fn i och koka hemma. Egentligen borde vi inte befatta oss med hemkomna karameller här då det är både farligt och förmodligen olagligt också.
Som förstängning brukar jag använda jordfuktigt putsbruk 0-3 mm.
Dock måste man ha en 50-60 cm packat om man inte vill blåsa hålet.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Robban_C

#11 » 23:57:35, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:... Och apropå tyngder på stenspräckaren har jag hört talas om incidenter med stenkast när grävmaskinen har använts som tyngd.
Det blir ett rejält tryck i stenen om grävmaskinens skopa läggs på stenspräckaren, kanske inte riktigt det som avses med en lagom sten som det står i instruktionerna? ...

Tipset om att använda grävaren som tyngd kommer från leverantören.
Och en "lagom sten" som tyngd? Hur får man en så stor sten att ligga kvar på Stenspräckaren? Jag har provat med trädgårdsplattor, det är det enda man får att ligga kvar men 3-4 st räcker inget vidare, dessutom blir det hård åtgång på trädgårdsplattorna eftersom minst ett par stycken spricker för varje skott.

Jag har haft stenkast i samband med grävmaskin och Stenspräckare men aldrig i samband med dom maximala fem förstärkningspatronerna som man får ladda med.

Det som däremot verkar vara ett bra tips är att lägga en större matta OVANPÅ Stenspräckaren (förutom alla de övriga mattorna och "hålmattan") och sen skopan ovanpå det. Problemet här blir att få ut linan på ett smidigt sätt.


Hittarp skrev:... Egentligen borde vi inte befatta oss med hemkomna karameller här då det är både farligt och förmodligen olagligt också. ...

+1 på den. :thumme: Men:
Två val:
1. Ge rätt rekommendationer och förhoppningsvis rädda någon stackare.
2. Stäng igen, det vore det helt korrekta. Men det kanske resulterar i att nån oavsiktligt tar livet av sig eller nån annan.
Jag tror att moderatorer får avgöra hur vi ska hantera såna här frågor.

Tills dess kommer jag att fortsätta ge råd och tjöta om att vara försiktig.


Alltså:
1. Ordentlig täckning. Sten kan dra iväg bra långt bort! Jag har skjutit sten som jag har styrt undan med armbågen! Då hade jag vattenskott, rätt antal patroner och hålmattan men inga extramattor och det var berg.
Har även hittat sten på balkongen. Då sköt jag uppe på kullen som är på andra sidan huset (även det var berg)!
Hålmatta och nån handmatta är INTE tillräckligt annat än för delning av småstenar och dom kan de flesta av oss lika gärna lasta upp som dom är på ett flak.
Det går faktiskt åt ett par större mattor också om man ska börja ta i lite med laddningen, framförallt om det är berg.

2. En blåsning skjuter som sagt rätt igenom sprängmattorna. Det blir alltså som ett hagelskott modell värstvärst. Rätt igenom slitbanorna med ett hål som är ett par dm stort! En halv minut senare börjar det regna ner sand över arbetsplatsen!

3. Linan på Stenspräckaren ska inte kopplas in förrän i absolut sista stund! Dvs strax innan all täckning är klar. Dra först ut linan, sen koppla in och täck! Var inte lat och koppla in och sen dra ut linan när du går bort till avfyrningsplatsen. Även om risken är liten så kan man ju faktiskt råka snubbla och dra med sig linan!

4. Kablarna på avfyrningsdosan till elskotten ska ENDAST vara inkopplade just när man ska fyra av. Får man avbryta för att det kommer in civilister i området så ska man koppla ur minst den ena polen.
Och man lämnar INTE avfyrningsdosan utan uppsikt. Det har förekommit en incident (inte hos oss) där några skoltjejer stod och fingrade på avfyrningsdosan och den var då inkopplad!
Jag har den alltid i fickan eller undanlagd i bilen tills det är dags.

5. Alla patroner inlåsta i bilen tills det ska laddas. Därefter tar man fram så många man behöver, sen låser man igen.

6. Hörselskydd, ögonskydd och hjälm (använder sågarhjälm).

7. En medhjälpare som håller koll på omgivningen kan vara bra, beroende på omständigheterna.

8. Börjar det bli besvärligt (berghäll, rörgrav etc) så går det åt massor av grejor. En hel släpkärra med utrustning eller rentav en traktorkärra. Dessutom en maskin för att lyfta sprängmattorna med mer. En hel del att etablera och avetablera med andra ord. Det kan utan vidare vara ett par timmar åt vardera hållet med lastning och lossning av utrustningen.
Om inte kunden vill betala för allt detta arbete så är det bättre att kunden tar in någon annan för jobbet. Låt er inte lockas att vara billiga så att ni slarvar med säkerheten bara för att säkerhet tar tid!


Fyll på med fler idéer, även trådstartaren!
Och kurserna är inte dyra! Jag har för mig att det rör sig om 4-5000:- för enbart kursen. 12 000:- tror jag för kurs och utrustning för elskott.
Då jobbar man lagligt (kan vara lokala bestämmelser inom tättbebyggt område) men man har givetvis fortfarande ansvar för säkerheten.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

grantorp (trådstartaren)

#12 » 15:31:00, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänkte att anledningen till hålblåsningen skulle vara för lite krut men ville bli mer säker på det..

Angående kurser och säkerhet så tyckte jag nog att han som va här och sprängde från början va mer farlig än vad jag blir när jag håller på och givetvis så är det långt från bebyggelse och givetvis så är området avlyst..

Började i största stenen med lite krut bara för att se hur mycket det rör sig och lite mer vad som händer.. :uupps:

Givetvis så ska man inte göra sånt här hemma om man inte kan stava till säkerhets tänk, men har en del koll på vad jag sysslar med då jag va med när vi sprängde här tidigare men vill gärna vara försiktig i början och med det krut jag använder så vill jag gärna se effekten innan man laddar på för mycket..

Men håller med om att man inte ska uppmana till sånt här MEN om folk gör det iaf så tipsa och hjälpa till är nog det bästa man kan göra :grin:

Men visst ser en viss potential i dessa grejer och funderar på att gå en utbildning då detta är lite roligt åxå..
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..

bangt

#13 » 16:15:54, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova proppa med kross, 0-12 eller liknande och borra lite djupare.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Robban_C

#14 » 16:43:09, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

grantorp skrev:Misstänkte att anledningen till hålblåsningen skulle vara för lite krut men ville bli mer säker på det.. ...

Nej.
Det är inte för lite krut som är problemet. Det är för grunt borrat!
Borra djupare så blir det i alla fall ingen blåsning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

grantorp (trådstartaren)

#15 » 18:09:36, 21-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har borrat om hålen så de är 80cm nu och då hamnar laddningen på botten dock så har jag flyttat bfrån jättestenen till bergsknallen på framsidan ochhar nyss smällt ett hål med lösskjutning som följd dock inget som kastade eller på annat sätt for iväg fast jag ökat på krutmängden lite åxå....

Packar hålet med sand lägger sen en ganska stor sten ovanpå sen mattor på det och avslutar med att täcka in hela området med fiberduk som stoppar splittret och det funkar..

Ska nu ut med 2 patroner till och smälla och hoppas på mer stenar och mindre berg!!
grantorp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:58, 25-08-2008
Ort: Örsundsbro (Hjälsta)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas född 65 Nu utbytt mot en komatsu pc 20 (3500kg) minigrävare från 93 Och nu såld och en MF 50 hx från -86 är inköpt.

Har även vag-com för utläsning av felkoder och radering av dessa och givetvis för att släcka servicelampor. Maila för hjälp om ni bor nära..


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se