Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Wacker MA 180 (bergborrsats 517)

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Htor (trådstartaren)

#1 » 23:55:20, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har nyligen köpt en Wacker MA180 från försvarets överskott där jag tror att den hette bergborrsats 517. Allt förpackat i en trendig grön låda med diverse tillbehör tyvärr saknades instruktionsbok i denna låda. Är det någon som vet var man kan få tag på en instruktionsbok/sprängskiss eller bara har några tips om det är något man ska tänka på med denna modell av bergborr så är jag tacksam.


//håkan


Gå till lösningen
Htor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:01, 09-03-2019
Ort: Nättraby
Sverige
Maskintyp: Traktor



magirus

#2 » 00:18:47, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Htor (trådstartaren)

#3 » 16:03:57, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, jag tror att min är av en äldre modell men det bör finnas vissa likheter denna något nyare modell.

//håkan

1 person gillar det här inlägget.
Htor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:01, 09-03-2019
Ort: Nättraby
Sverige
Maskintyp: Traktor

InläggDetta inlägg har raderats av valberga den 19:13:09, 27-03-2019.

Enangrarn

#5 » 14:44:39, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag fortsätter på den här tråden så styr den mot rätt maskin.

Är lycklig ägare till en "nästan ny - lite begagnad" militärmodell av Wacker MA 180, som har gått klockrent fram till på senhösten, men när jag tar fram den efter vintervilan så har jag dock stött på problem i form av att den inte ger någon gnista på stiftet.

FInns det någon därute som kan ge mig lite tips om vad det kan bero på?
Tändsystemet är av "brytarlös typ"

////
Enangrarn
Enangrarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:57, 15-01-2017
Ort: Enånger, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Htor (trådstartaren)

#6 » 21:10:39, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Själv provkörde jag lite i påskas med min maskin, den gick som en dröm... Dock hade jag samma problem med att det inte blev någon gnista första gången, som tur var hade försvaret haft vänligheten att skicka med fem extra tändstift, det var snabbt gjort att byta mot ett som var "torrt". Dessvärre så saknades instruktionsboken till mitt exemplar och denna verkar inte vara så enkel att hitta.

Har hört med Wacker Neuson, FMV samt Krigsarkivet utan lycka. Tänkte göra ett nytt försök senare då jag insett att Bergborrsats 517 (vilket säljaren angav) inte var korrekt namn.

Får man fråga vilken oljeblandning du kört på, då alla verkar ha en åsikt om detta ?

//Htor
Htor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:01, 09-03-2019
Ort: Nättraby
Sverige
Maskintyp: Traktor

Htor (trådstartaren)

#7 » 21:11:39, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Själv provkörde jag lite i påskas med min maskin, den gick som en dröm... Dock hade jag samma problem med att det inte blev någon gnista första gången, som tur var hade försvaret haft vänligheten att skicka med fem extra tändstift, det var snabbt gjort att byta mot ett som var "torrt". Dessvärre så saknades instruktionsboken till mitt exemplar och denna verkar inte vara så enkel att hitta.

Har hört med Wacker Neuson, FMV samt Krigsarkivet utan lycka. Tänkte göra ett nytt försök senare då jag insett att Bergborrsats 517 (vilket säljaren angav) inte var korrekt namn.

Får man fråga vilken oljeblandning du kört på, då alla verkar ha en åsikt om detta ? Du vet inte när i tiden som försvaret köpte in dessa eminenta maskiner?

//Htor
Htor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:01, 09-03-2019
Ort: Nättraby
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#8 » 21:34:39, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har en Wacker bergbormaskin, tror modellen heter något med "14"
den är tillverkad av det Japanska företaget Maruzen. Då din maskin heter "MA" gissar jag att Maruzen är inblandat även där.
Sökte på Google och fann detta:
Bild


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Htor (trådstartaren)

#9 » 09:57:56, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för all hjälpen, jag kontaktade den japanska tillverkaren och fick en instruktionsbok på engelska, så om någon är intredderad av denna kan ni höra av er.

Efter lite googlande hittade jag även en på Tyska om någon är sugen på en lite större utmaning.-)

1 person gillar det här inlägget.
Htor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:01, 09-03-2019
Ort: Nättraby
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus

#10 » 10:01:33, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Be Holger scanna den till Downloads? :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se