Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Trött Cobra BBM 47 LA

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

ramini (trådstartaren)

#1 » 13:37:39, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
kämpar lite med min Cobra som jag nyligen skaffat.

Tyckte luftspolningen fungerade dåligt så jag kontrollerade hylstätningen, som det inte var mycket kvar av. Har nu bytt den.
Men maskinen borrar dåligt - funkar ok ner till 20-30cm djupa hål, sedan går den riktigt segt. Känns "kvävd". Tycker att luftspolningen fortfarande fungerar väldigt dålig, skulle tro att problemet ligger där.

Vad ska jag kolla mer? Finns det nåt rör eller passage som måste rengöras?
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Lennart Svensson

#2 » 20:18:12, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Jo det finns en kanal som rensas med en tråd. Skall sitta en bult nere vid sidan av borrmekanismen.Ta bort bulten och för upp en bit svetstråd eller dylikt.Skall kolöla i min bok senare.Återkommer.
Med vänlig hälsning Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

östemann

#3 » 02:42:57, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ramini skrev:Hej,
kämpar lite med min Cobra som jag nyligen skaffat.

Tyckte luftspolningen fungerade dåligt så jag kontrollerade hylstätningen, som det inte var mycket kvar av. Har nu bytt den.
Men maskinen borrar dåligt - funkar ok ner till 20-30cm djupa hål, sedan går den riktigt segt. Känns "kvävd". Tycker att luftspolningen fortfarande fungerar väldigt dålig, skulle tro att problemet ligger där.

Vad ska jag kolla mer? Finns det nåt rör eller passage som måste rengöras?

Startar den annars och går så gott på tomgång som man kan begära av den och varvar upp på friläge?
Inte för annat men det är en bra början på felsökningen.(och kan avslöjas att de är så där smådj..liga de där! :thumme:

Edit:Kolla luftfiltret! inte nog med att det ska försörja att motorn får luft går så går en stor del av luftmängden till att blåsa ur borren så är det täppt
blir det så där när man borrar lite djupare.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

ramini (trådstartaren)

#4 » 23:22:20, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startar relativt enkelt och varvar upp fint. Första 10-20 cm borrar den också hyffsat bra och luftspolningen verkar ok. Men sedan tycker att hålet inte blåses ordentligt och maskinen känns trött, även efter att den tas upp från hålet. Som om den inte riktigt vill längre efter att den blivit varm. Men den går fortfarande bra på tomgång.

Kollade luftfiltret som ser fint ut.

Lite oklart vilken bult eller vilket hål som borde rensas. Hittade en instruktion i manualen på sid 11 men behöver nog ta en närmare titt.
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ramini (trådstartaren)

#5 » 23:23:17, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det är alltså hål A och B som måste rensas? Eller finns det något annat bakom en bult som du refererar till?
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 23:42:56, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur Cobra är byggd, men på gamla Pionjär bergborrmaskiner finns det en lång kanal i cylinderns gjutgods, som är till för luftspolningen och som brukar bli igensatt. Det är länge sen jag höll på med det, men jag vill minnas att ena änden mynnar i cylinderloppet ungefär i jämnhöjd med tändstiftet, och andra änden kommer fram någonstans nedanför eller i höjd med slagkolven.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

östemann

#7 » 08:58:04, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att de blir lite trötta och tappar lite effekt när de blir varmkörda får nog anses som en egenskap de har.
Sen finns det ytterligare fler faktorer som kan samverka till att de inte blåser ur hålet ordentligt,allt från slitna kolvringar i luftkompressordelen,otät backventil och läckande O-ring i skarvet till underdelen bara för att nämna några felkällor.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

ramini (trådstartaren)

#8 » 19:47:26, 30-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ser på sprängskissen att det finns ett tryckrör från cylindern ner till kolven - verkar vara ca 1cm i diameter. Ser inget direkt enkelt sätt att rensa röret annat än att montera isär underdelen av maskinen. Får göra det och hoppas att röret är ordentligt igensatt! :)
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ramini (trådstartaren)

#9 » 10:25:07, 03-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Update: Monterat isär maskinen igen, kollat rör för lustspolningen, såg bra ut. Hittar inget annat som verkar igensatt.

Luftfiltret ser rent ut, ingen märkbark skillnad (åtminstone i tomgång) med att köra med/utan filter.

Är nästa steg att byta kolvringarna tro?
ramini
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 31-03-2019
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lennart Svensson

#10 » 19:12:22, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ramini.Menade att du skulle rensa a ob på lägesvälaren.Hjälper inte detta kontrollera det finmaskiga nätet som fungerar som bränslefilter.vad jag kan dra mig tillminnes så var man tvungen att at bort tanken för att komma åt filtret.hade samma problem på en av våra.Gick bra kall men når man sedan ströp nålen så orkade han inget för att till sist stanna.Finmaskigt nät igensatt till bensinen.Tror bpå fel i antingen bränsletillföseln eller igensatt luftkanal.
Med vänlig hälsning Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se