Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Pionjär Bergborr - Historia

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Ambj72

#16 » 07:00:36, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Intressant tråd :smile:
Finns artikeln i första tråden någon annanstans? Vill inte va snål, men vill inte prenumerera på DN för en artikel :smile:
Lärde mej en sak till, jag har alltid trott att Pionjär och Cobra var Atlas-Copco produkter, bara olika storlek. Kan väl förklaras med att jag aldrig borrat själv med dem, bara med ACs tryckluftsdrivna när jag var yngre.


Efter att Atlas Copco köpte Bergmans motor så blev de olika modeller under Atlas Copco. Så du har ju lite rätt, men grunden är från två olika bolag.

Artikeln borde väl finnas via ett bibliotek i din närhet.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91



sonsonen (trådstartaren)

#17 » 13:52:36, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla Pionjärer,

Håller med, att behöva prenumerera på DN för en enstaka artikel är inte bra för någon. Där kunde DN gott använda lite kreativitet för att lösa just den detaljen.

Om ni som är intresserade kontaktar mig privat på no-spam den vanliga kanelbullen elisanet.fi så skickar jag en skärmdump.
Klart läsvärd. Atlas Copco/Marcus Wallenberg var ju länge en mycket arg o irriterad konkurrent.

Gällande de militära kontakterna så kan inte heller jag ge så mycket information annat än att det såldes många Pionjärer till ingenjörstrupperna och en stor del av de grönmålade maskinerna har sålts vidare. Speciellt i beredskapstider var maskinen viktig. Möjligtvis såldes den även till Tysklands ingenjörstrupper?
Ursprungligen gjordes maskinen för att borra i berg /ersätta den tunga engelska Warshopen och brytegenskaperna blev nog mera en användbar bonus.

Själv har jag en gammal br50 och vet att de vidareutvecklade maskinen mer eller mindre kontinuerligt. Bergman själv var ju en idespruta vilket framgår av dikten, så han slutade knappast med att försäljningen tog fart. Även Fredrik bidrog till många förbättringar och förenklingar o säkert många andra på verkstan. De hade ju ett bra och erfaret team. Vikt och verkningsgrad var två viktiga parametrar.

3 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#18 » 17:20:30, 27-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Om ni som är intresserade kontaktar mig privat på no-spam-please "den vanliga kanelbullen" elisanet.fi så skickar jag en skärmdump.


Tryckfelsnisse var framme här ovan, så prova igen med den korrigerade adressen den som försökt tidigare.
Jag begärde tillstånd från DN att lägga upp artikeln redan samma dag som jag skrev, men väntar fortfarande på svar.

Så dags för en bild igen.
Jag nämnde tidigare att jag har namn på några av gubbarna och bilder på några, men är inte rätt man att bena ut vem som är vem. Kanske någon annan son eller sonson kan hjälpa mig.
Fredrik fyllde 50 år i februari 1951 och hade kalas i hemmet på Hälsingehöjden 9 i Stockholm.
De hade en gästbok med nu något gulnade sidor där någon skrev följande:
Ivar Krantz tror jag var verkmästaren.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

valberga

#19 » 18:24:50, 27-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning :thummar:

Jag har en warsup Den skall ju vevas i gång och jag har använt det ganska flitigt. Köpte den på Kvibergs militär överskott i Göteborg någon gång på 80 talet
Låg i en låda med div material

Men jag har ett problem
Veven till maskinen har försvunnit. Har letat överallt. Jag misstänker att jag av misstag har grävt ned det. Har sökt med metalldetektor men inte funnit den. Mycket störande då det inte bara är att göra en ny vev.

Jag har skrivit i en annan tråd om detta
Har sökt efter en vev/maskin att köpa men det verkar hopplöst.
Tråden: Gammal bergsborrmaskin /Holger

Bild
Bild
Bild
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

sonsonen (trådstartaren)

#20 » 18:09:27, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
sonsonen skrev:Jag begärde tillstånd från DN att lägga upp artikeln redan samma dag som jag skrev, men väntar fortfarande på svar.


Skam den som ger sig.
DN piggnade till då jag påminde dem, så tack för det! :shake_hands:
Jag fösökte själv läsa den uppladdade filen, men texten blev knappt läsbar, så nu har jag delat upp klippet i två halvor.

Bild
Bild

Återgivet med vederbörligt tillstånd från Dagens Nyheter 2021-10-28.

6 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#21 » 21:05:25, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att skaka lite liv i den här tråden med en gammal bild ur Fredriks gömmor.

Bild
Lundberg vid monteringsbänken är det skrivet på baksidan. Årtal runt 1960 eller något tidigare.
Lars Lundberg tror jag det ska vara.

Den "beige" lådan på väggen med rören är gasmätaren. I Stockholm hade vi stadsgas och man köpte poletter i mjölkaffären som stoppades in i en springa på framsidan. Så vred man en liten ratt och gasen släpptes fram en viss tid, relativt länge. Kanske en gång per år kom någon från gasverket och läste av mätaren och tömde "sparbössan" samt plomberade mätaren igen. Alltså fanns det gasspis på verkstan.

Bergborrmaskinerna känns säkert igen från tidigare bilder.
Man kan nog säga att produktionen nått taket och behövde större utrymmen.

10 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#22 » 19:55:52, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det varit tyst länge i den här lilla historiska tillbakablicken. Dags för en bild.

Jag har några bilder till från tillverkningen i Stockholm och tagna av samme man som den förra bilden.
De är tagna med lådkamera i formatet 6x6cm, så relativt god kvalitet.

Trångt och gemytligt skulle man kunna säga, men framåt gick det då alla strävade på åt samma håll och Bergmans kassa förbättrades efterhand.
Dessvärre vet jag inte namnet på gubbarna, så någon annan historieintresserad kanske kan hjälpa till på den punkten.
Har ni kommentarer om maskinerna eller något annat så är ni alltid hjärtligt välkomna även om det är spekulationer.

Bild
Montering pågår. Ingen Pionjär-mössa eller ens keps, kanske den åkte av då kameran togs fram.
Alltså runt 1960.

Bild
"Lindström är en platt-charmör" tycker jag det står på väggen.
Vevhusen körs på skottkärra (rullebör) från gjutarens leverans och staplas prydligt runt väggarna för bearbetning.
Keps obligatoriskt. Snyggt!

8 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#23 » 10:21:59, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en fråga om dokumentation.

Dessvärre har jag själv ingenting annat än en tunn odigitaliserad instruktionsbok i medfaret inoljat skick till min äldre brh-50 och vilken brukade följa med maskinen nerstoppad i transportlådan.
Senare maskiner hade säkert bättre och mer fullständig dokumentation, ett krav som större kunder ofta hade.
Hur hittar vi då dessa?
Möjligtvis har Atlas Copco i Kalmar något eller så får man söka och efterlysa på nätet.

Jag hittade en bild med exempel på nätet som jag fräckt bifogar:
Bild

Bilden på min skärm blev klippt i högerkanten i förhandsgranska-läget, men syns nu bra då den är "skickad".

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Ambj72

#24 » 21:18:26, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker starkt att vi inte har kvar ngn dokumentation,
då allt flyttades ner till Belgien med spliten Atlas Copco / Epiroc.

Kan kanske finnas ngt i arkivet men troligtvis inte.

Lite off topic. Men har man läst tråden och anammat ett årtal så firar Kalmar fabriken 60 år i år.






sonsonen skrev:Jag fick en fråga om dokumentation.

Dessvärre har jag själv ingenting annat än en tunn odigitaliserad instruktionsbok i medfaret inoljat skick till min äldre brh-50 och vilken brukade följa med maskinen nerstoppad i transportlådan.
Senare maskiner hade säkert bättre och mer fullständig dokumentation, ett krav som större kunder ofta hade.
Hur hittar vi då dessa?
Möjligtvis har Atlas Copco i Kalmar något eller så får man söka och efterlysa på nätet.

Jag hittade en bild med exempel på nätet som jag fräckt bifogar:
Bild

Bilden på min skärm blev klippt i högerkanten i förhandsgranska-läget, men syns nu bra då den är "skickad".
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

torbjorn_forsman

#25 » 10:13:19, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånstans har jag ett par pdf-filer om Pionjär som jag laddade ner från Atlas Copco för ca 20 år sedan. Om jag hittar igen dem kan jag lägga upp dem här.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen (trådstartaren)

#26 » 11:23:11, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det jag som är OT.

Pionjär BR-80 handbok
Pionjär BR-80 handbok
Pionjär BR-80 reservdelskatalog
Pionjär BR-80 reservdelskatalog
Pionjär BR-80 verkstadshandbok
Pionjär BR-80 verkstadshandbok

Pionjär BR-120 bruksanvisning
Pionjär BR-120 (130/140/150) bruksanvisning
Pionjär BR-120 reservdelskatalog
Pionjär BR-120 (130/140/150) reservdelskatalog

Tack Torbjörn och Holger!

Åter till ämnet historia ;-)
Grattis Pionjär-Kalmar på 60-årsdagen!!
Bra jobbat! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#27 » 12:11:13, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om kalas i Kalmar.

Lördagen den 15 december 1979 firade Bergmans Motorindustri AB julfest på Dragongatan 1 i Kalmar och samma år var det 40 år sedan företaget bildades, alltså 1939. Fredrik blev med sin hustru generöst nerbjuden på festen och bodde då på hotell Witt.


Bild
Bergman nöjt bakåtlutad på kortändan till höger med sin hustru vänd mot kameran intill Fredrik ivrigt viftande med servetten till vänster (han brukade göra så då diskussionen blev intressant och han ville understryka något) med min farmors rygg vänd mot kameran. Mannen med flinten längst till höger känner jag inte, men kanske Ambjörn kan hjälpa mig på den punkten.
Även fotografen är okänd.
Jag har två förslag; antingen Olav, som skickade bilderna, eller Kenneth Nilsson som skickade inbjudan.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Ambj72

#28 » 15:57:52, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var inte lätt att lösa.

Men efter lite forskande bland våra pensionärer.

Så bör det vara Hesselryd/Hessleryd Erik, arbetsledare för slipavdelningen här nere i Kalmar.
(för lite kuriosa..... Han brukade bära peruk på julfesten för att bli lite extra fin )

1 person gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se