Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Pionjär Bergborr - Historia

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 14:48:59, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många maskiner har hedrats med ett monument?
Hur många maskiner har en egen dikt?

Berätta gärna om ni vet.

Här är en maskin som både har ett monument byggt längs sidenvägen i Pakistan och en egen dikt, skriven av en som var med.
Denna maskin har burits och släpats fram genom oländig terräng på åsnor och krigsfångars ryggar och har varit en viktig länk i byggandet av den infrastruktur vi än idag använder oss av världen över.
Med 34 mm borrskär äter den sig igenom 35 cm medelhård granit på en minut.

Mer intressant läsning på Dagens Nyheter av Lars-Kristian Bergh från 1992-07-20:
"Han borrade Wallenberg i sank. Gustav Bergman..."
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/han-bor ... vagbyggen/


Till en okänd och namnlös maskin.


Tiden gått långt sedan vi börja fundera
att om möjligt en bättre maskin konstruera
Ideer i mångfald födde Bergman på löpande band
en del kom så på papper av ritarens hand.


Så blev de modellsnickarens tur att börja å knåpa
att få fram i ett stycke både vevhus å kåpa
De gick så till slut, efter ändringar mången
å prov å försök vi fick så igången.


Vi kalla den då för prov nummer två
å trodde väl alla vi jobb skulle få
Men fan flög i Sigvar, han tvåtusen spara
han tog hela kakan, åt helsike fick vi nu fara


Men Bergman den gången på maskin fick patent (1949)
fast nog trodde Sigvar de mest varit på skämt
Han väsnas å skrek å hota å locka
men i skiten till slut han själv kom till korta.


Men Bergman på nytt börja nu å fundera
att få fram något själv, jobb förtjänst med mera
Fredrik vi måste börja igen, vi ändrar de här
de skall bli bättre, va tror du, vi gör väl så här.


Så började Person rita i Anna Gretas jungfrubur
men den gången svek Bergmans välkända tur
De första försöket blev nog i de mesta en varj
vi veva å slet å fundera så man nästan blev arg.


Så börja vi ändra å lappa å laga
å hitta en del saker som nog var lite svaga
Vi ändra kanaler å gasernas gång
å till slut så lyckas vi få den igång.


Ibland stod strider så heta om vändspelsystem
om varsopcylinder kontra dekåven
Ibland gick det bra å resultaten blev goda
behåller vi systemet ha vi gjort oss en groda


Nu ser jag rött å blir arg, jag tänker på rinkoförgasaren
oj oj vilket jobb å sånt knåp i den kinkiga fasen
Den gav oss oändligt med jobb, var omöjlig att ställa
jag såg på dej Ivar, du hade god lust börja skälla


Ja vintern gick å våren kom å drivan smalt av tegen
å vi åkte flitigt ut å mätte Noravägen
Bland berg å sten bars maskin å borr i alla längder
å hål vid hål vi borra ner i stora mängder.


Å sommarn kom å den gick också åt
att få maskin att riktigt gå var lika svårt
Men Bergman sa min sak är klar, en plåt skall gasen styra
jag kom påt i natt klockan var då si 4


Nu vi ändrat nästan allt, ritning blev i massa
men allt mer å mer ansträngdes Bergmans kassa
Ett tröstens ord ej ofta någon sade
men goda råd hagla, Du nästa gång ta med en spade.


Men så till slut en ljusning kommit fram
vi slopa rinkonål å lyste den i bann
Bensin ur tank vi ta direkt
de va ju fan vi ej förr den nöten knäckt.


Nu blev åter nya prov med skapligt resultat
nu man igen på pennan satte fart
Modellen stöptes om, gjutarn gjorde vad han kunde
men rensa sanden ut han visst ej hunde.


E. F. (omkring 1950)


Är det någon bland läsarna som kan ge lite bakgrund till de tekniska lösningar man förkastade så skriv gärna en rad. Reservationer för stavfel.
Noravägen är gamla Roslagsleden norrut som numera heter Enebybergsvägen och börjar i höjd med Danderyds kyrka.
Bergknallen gubbarna perforerade under sina många försök ligger på västra sidan mot Rinkebyskogen, ungefär i det område där numera CityLink huserar.
Verkstan låg då på Artellerigatan, om det var nr 30, i backen mitt emot Hedvig Eleonora kyrka, är jag inte helt säker på. Verkstan låg i källarplanet med en sluttande infart för tunga transporter och gissningsvis mestadels under kvarterets innergård. De hade även en verktad inte långt därifrån på Skeppargatan, om det nu rent av var i samma kvarter.
Då produktionen tog fart på 60-talet blev lokalerna för små och verksamheten flyttade till Kalmar vilket någon annan gärna får komplettera med.

Fredrik, som skrev dikten, började hos Gustav Bergman 1940 och blev kvar till sin pensionering 1967.
Han trivdes bra med sin chef och de delade många fritidsintressen som jakt, båtliv och franska rivieran.
Bifogar ett foto från pensionsdagen med Fredrik till vänster, i slips och något allvarlig dagen till ära, och Bergman mer avslappnad till höger. Någon guldrova fick han inte, men förutom den fina blomkvasten något betydligt bättre och mer användbart, en kraftig pelarborr med många bra tillbehör för fräsning.
I förgrunden motorblocket av magnesium om jag minns rätt.
Talgan som hänger i bakgrunden har jag kvar liksom pelarborren.

Bild
:shake_hands:

sonsonen

22 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



Holger

#2 » 17:08:56, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevligt! Tack "sonsonen"! Och välkommen hit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magirus

#3 » 00:41:08, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar: :shake_hands:
magirus
 

Ambj72

#4 » 11:22:43, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag kan fylla på här.
Har en del material, men liggandes inne på kontoret. Ska försöka komma in i veckan så kan jag skriva ihop i från 1963 och framåt.

Ska även kolla lite i gömmorna vad som kan delges.

Lägger in en sneak peak så länge.

Så här såg det ut på framsidan av Kalmar Fabriken på 60-talet
Bild

Denna är från provkörningsområdet.
Bild

Bilden är ifrån ett nunnekloster där de behövde göra vissa anpassningar och inga män var tillåtna in i klostet.
Alla kan köra
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

magirus

#5 » 11:45:38, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:
magirus
 

rospigg

#6 » 12:27:00, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag snokade på nätet och fann även firman "Bergman borr" i Solna. Kalendern med företagen är från 1971.

Bild


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ambj72

#7 » 16:49:22, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kör vi.

Vi börjar väl från början .

1939
Gustav Bergman startade ett företag för att reparera och licenstillverka den engelska slagborrmaskinen Warshop. Denna var både stor och otymplig.55kg
(Som kuriosa kan nämnas att vi har en inne i vårat showroom i Kalmar.)

Gustav och hans anställda/medhjälpare började ta pantent på alla de förbättringar de kunde komma på under alla reparationer.

1949
Nu var den första Pionjären tillverkad, betydligt lättare och slimmare än Warshopen. Denna vägde "bara" 39kg

Vi hoppar fram till
1959
Hade Gustav och gänget utvecklat och bantat Pionjären ytterligare nu var den nere i 30kg, (sista versionen var nere på ca 25kg)
Produktionen visade att man hade en väldigt bra produkt. Försäljningen ökade och att man var även tvungen att bilda Bergman Borr AB för att marknadsföra och adminstirera Pinonjär.

Även fabriken, som fortfarande låg i centrala Stockholm kändes lite omodern och trång.
För att klara den nya och allt strörre efterfrågan så började man planera för en ny fabrik.
(Har finns en skröna att Gustav som jagade neråt kalmar plockade upp en liftare på vägen ner mot jakten. Detta visade sig vara en son till kommuntjänsteman som sedemera fixade en tomt då en bit utanför kalmar)

1962
Fabriken i Kalmar börjar byggas

1963
Fabriken stod klar.

Under hela 60-talet så fortsatte utvecklingen av Pionjären och två vidareutvecklade modeller tillkom.
I slutet av 60-talet så planerades ett gjuteri för att kunna ta fram egna detaljer till Pionjären.

1970
Gjuteriet invigs.

1972
Så förvärvades aktierna i Bergmans Motorindusti av Berema AB

Ännu en ny vidareutvecklad Pionjär började tillverkas, bättre slagstrycka och vikten var nere nu på 28kg.
Fortsatt stabil och bra tillväxt på ordrarna.

Hela resan som Gustav Bergman har gjort att Atlas Copco som då hade den världsledande konkurrent maskinen (Cobran) fått upp ögonen och vid ett flertal tillfällen försökt att få Gustav att sälja sitt livsverk. Men hela tiden gett dem kalla handen.

1975
Får då Atlas Copco klart ljus att förvärva alla aktierna i Berema AB därmed kom BMI att ingår i Atlas Copco-koncernen
Berema AB blev ett självständigt dotterbolag till AC med totalt ansvar för tekniks utveckling, marknadsföring och tillverkning av båda varumärkena Cobra och Pionjär.
Cobran tillverkades i AC fabrik i Tyskland.

1977
Material utveckligen har drivit fram ett nedläggningsbeslut av gjuteriet. Bland annat så har man tidigare börjat med Magesium istället för stål och aluminum. Samt plastdetaljer har kommit in.


1980
Byter BMI namn till Berema B.M.I AB. (Berema var då säljbolaget, och fick nu då en stark koppling till båda namnen.)
När nu BMI var sammanknutet med AC så togs belslutet att flytta all produktion av Cobran till Kalmar. Detta visade sig vara ett bra val då försäljning ökade samt även lönsamheten.


Bryter här och fortsätter senare.

Det blev en massa text, kommer att göra ett inlägg med lite bilder.

16 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Ambj72

#8 » 17:39:45, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De bilderna som var längre upp i tråden är också de från 60-talet


Här slutprovades maskinerna hängandes utomhus.
Bild

Ja vart är denna tagen ser ni ju
Bild


Lite bilder från gjuteriet, inte så mycket till skyddsutrustning.
Bild
Bild
Bild

Måste göra lite annat också.

Kommer att fortsätta mer fler bilder och historia.

18 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

sonsonen (trådstartaren)

#9 » 22:22:44, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul! Det här blev ett oväntat intressant ämne.
Hjärtligt tack för bidrag från alla kanter!

Warshopen minns jag att Fredrik talade om.
Det fina med den var att den bland annat levererades till militärens ingenjörstrupper. Leveranser och reparationer var viktiga för rikets försvar och fick inte avbrytas. Det gjorde att gubbarna som arbetade med den blev krigsplacerade på verkstan och slapp annan krigstjänstgöring under kriget. Dvs. arbetet kunde fortgå ungefär som vanligt trots ransoneringar och kristider.

Historien om den liftande flottisten finns med i DN's intervju med Bergman, så vi får väl tro att det ligger något däri. Dessvärre kräver DN inloggning, men då och då är det gratis. Så är det visst nu fram till jul. Jag har en skärmdump att citera men inget tillstånd att lägga upp den. Intervjun kan varmt rekomenderas och berättar även lite om konkurrenten Cobra, Wallenbergs skyddsling.

Jo, lokalerna i Stockholm var inte lämpliga för någon större produktion och knappast attraktiva för försäljarna, så försäljningsskontoret hittade man bla. i Solna. Det var endast direktören och hans gubbar som trivdes i oljeröken på verkstadsgolvet.

Bilden med nunnorna och en Pionjär var ju en solklar 10-poängare med abedissan som arbetsledare :thumme:
Köpte dom en egen maskin eller var det goodwill?

Så var det en bild naturligtvis, en actionbild av diktaren taget 1959 eller 1960.
Spånorna på golvet minns jag väl och samlade som liten grabb ur skrotlådan till div. experiment då de brann fint. Det slutade med förskräckelse, men får bli en annan historia. Keps eller en Pionjär skärmmössa samt blåställ/overall var dåtidens skyddsutrustning.


Bild

Jag har några fler bilder från verkstan som kommer senare men saknar namn på gubbarna och de namn jag har kan jag dessvärre inte koppla ihop med bilderna.

13 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Ambj72

#10 » 08:27:32, 11-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fortsätter väl med lite bildkavalkad, nu på vad som hände i kalmar på 70-talet.

Nu hade även Kalmar fabriken fått bygga ut, en ny kontorslänga byggdes framför den gamla men skyltarna fick hänga kvar.
Bild

Inne på gården var det än så länge luftigt.
Bild

Så här såg Pionjären ut på slutet av 70-talet. den kom ändå att få lite ytterligare TLC framåt åren.
Bild

Som tidigare nämnts så var en hel del bitar gjutna i Magnesium och aluminium, bland annat dessa.
Bild

Inne i monteringen så hade Bergman och de anställda byggt ett manuellt löpande band för slutmonteringen.
Ett effektivt och stabil process som kommer leva kvar länge.
Bild

Om jag inte har fel för mig så är detta den dåvarande fabrikschefen som var ute och provade en Pio.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Mrlewies

#11 » 17:31:17, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt trevlig tråd. Skulle gärna sett mer bilder och höra om de olika modellerna. Vad som skiljer dem åt internt och när de kom ut på marknaden ungefär. Och hur samarbetet med försvaret såg ut, samt vilka redskap som atlas copco hade tänkt driva med kraftuttaget på br80 (motsatt sida mot startsnöret).

1 person gillar det här inlägget.
Mrlewies
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:05, 24-11-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär

Ambj72

#12 » 08:19:02, 23-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mrlewies skrev:Väldigt trevlig tråd. Skulle gärna sett mer bilder och höra om de olika modellerna. Vad som skiljer dem åt internt och när de kom ut på marknaden ungefär. Och hur samarbetet med försvaret såg ut, samt vilka redskap som atlas copco hade tänkt driva med kraftuttaget på br80 (motsatt sida mot startsnöret).



Ska se vad jag kan ordna, då jag jobbar hemifrån sedan i oktober så finns det mesta materialet inne på kontoret.
Har en del gamla broschyrer där tillbehören visas.

Sammarbetet med försvaret var långt innan jag började på bygget. Så där finns dessvärre inte så mycket att delge.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Mrlewies

#13 » 17:17:06, 23-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter kalas. Jag har inte riktigt fått grepp på modellerna då tex kåpor inte följer något 100%igt mönster vad jag kan se. Tex så har vissa br80 samma kåpa nertill som br52 och jag har även sett br120 med br80 kåpa osv. Så skulle varit kul å veta när respektive modellbeteckning kom mer exakt.
Jobbar du på atlas copco nu? Antar att allt om dessa maskiner och hur allt ligger till finns där nånstans i en flyttkartong. Sen undrar jag också om maskinerna som endast var gjorda för bilning/brytning var bättre designade för just det eller om de helt enkelt var snikvarianten. :) mycket frågor, men detta har nästan blivit min hobby. :buga:
Mrlewies
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:05, 24-11-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär

AN

#14 » 18:28:21, 23-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd :smile:
Finns artikeln i första tråden någon annanstans? Vill inte va snål, men vill inte prenumerera på DN för en artikel :smile:
Lärde mej en sak till, jag har alltid trott att Pionjär och Cobra var Atlas-Copco produkter, bara olika storlek. Kan väl förklaras med att jag aldrig borrat själv med dem, bara med ACs tryckluftsdrivna när jag var yngre.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ambj72

#15 » 06:57:48, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mrlewies skrev:Det låter kalas. Jag har inte riktigt fått grepp på modellerna då tex kåpor inte följer något 100%igt mönster vad jag kan se. Tex så har vissa br80 samma kåpa nertill som br52 och jag har även sett br120 med br80 kåpa osv. Så skulle varit kul å veta när respektive modellbeteckning kom mer exakt.
Jobbar du på atlas copco nu? Antar att allt om dessa maskiner och hur allt ligger till finns där nånstans i en flyttkartong. Sen undrar jag också om maskinerna som endast var gjorda för bilning/brytning var bättre designade för just det eller om de helt enkelt var snikvarianten. :) mycket frågor, men detta har nästan blivit min hobby. :buga:



Ska se vad jag kan få fram.

Ja och nej. Som du kanske vet så bröt man ur olika produkter från Atlas Copco för snart 3 år sedan. Då bildades Epiroc. Och kalmarfabriken hamnade i Epiroc och de handhållna produkterna hamnade i Atlas Copco.
Så Cobra-familjen tillverkas i Belgien.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron