Ursäkta det lätt relaterade sidospåret.
I min ungdom något eller några år in på nya körkortet så åkte jag ensam ut till farfars ensligt belägna sommarstuga i min egenhändigt förvärvade DKW Junior modell 1961.
Den hade alltså en tre-cylindrig tvåtaktare på drygt 30 hk.
Något skulle skruvas så jag startade direkt på lördagen. Ut med tändstiften och de tre tändspolarna som var fastsatta upptill, för att få lite bättre utrymme.
Plupp, så skramlade det till och en av tändspolens små muttrar trillade in i tändstiftshålet i toppen som var gjort som en liten tratt upptill. Precis lagom för en liten mutter.
Jaha, vad göra. Skolan på måndag och ingen bil långt ute på landet.
Bara att kavla upp ärmarna för att försöka hitta muttern. Ingen
mutter fanns att hitta hur jag än sökte, tom. under motorn.
Har muttern trillat hela vägen ner i vevhuset
Bara att lyfta ur motorn och kontrollera. Jovisst, där låg den.
Efter mycket baxande och vändande av den tunga motorn så trillade muttern slutligen ut utan att jag behövde spräcka motorn.
Jodå, jag hann till skolan.
Lessons learned: Lägg gärna något ovanpå tändstiftshålen då stiften är ute så inget trillar in av misstag, speciellt på en tvåtaktare.