Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Atlas Copco Cobra Combi: Bør jeg rive/demontere for å sjekke

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Einard (trådstartaren)

#1 » 09:19:46, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cobraen stanset brått, ved forsøk på start "hostet" den bare.
Etter litt feilsøking oppdaget jeg at tennpluggen hadde mistet side-elektroden og at deler av isolasjonen rundt midt-elektroden var forsvunnet. (Se bilde)

Bild
Bild

Sjekket med magnet i cylinder i håp om at magneten kunne finne sideelektroden, men uten resultat.

Kontrollerte så om det var gnist på ny tennplugg, gnist ja, men den var litt svak(?)

Så kom tanken; bør jeg rive cylinder etc. for å sjekke om det har oppstått skade på stempler og eller Cyinder før jeg går videre?

Ber om gode råd! :sad:
Senast redigerad av Einard 09:45:48, 08-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Einard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:08, 30-03-2015
Ort: Ulstein, Møre og Romsdal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi tb23r
Kubota U10-3
AUSA D 120 AHA
YAMAGUCHI WB1200-3
VOLVO EC55C
Atlas Copco Cobra Combi



torbjorn_forsman

#2 » 10:44:24, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stor chans att de lösa delarna från tändstiftet har blåsts ut genom avgasporten. Vänd maskinen så att tändstiftshålet pekar nedåt och dra några gånger med startsnöret, så att ev kvarvarande saker blåser ut, sen är det nog bara att köra vidare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen

#3 » 11:37:47, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta det lätt relaterade sidospåret.

I min ungdom något eller några år in på nya körkortet så åkte jag ensam ut till farfars ensligt belägna sommarstuga i min egenhändigt förvärvade DKW Junior modell 1961.
Den hade alltså en tre-cylindrig tvåtaktare på drygt 30 hk.
Något skulle skruvas så jag startade direkt på lördagen. Ut med tändstiften och de tre tändspolarna som var fastsatta upptill, för att få lite bättre utrymme.
Plupp, så skramlade det till och en av tändspolens små muttrar trillade in i tändstiftshålet i toppen som var gjort som en liten tratt upptill. Precis lagom för en liten mutter.
Jaha, vad göra. Skolan på måndag och ingen bil långt ute på landet.
Bara att kavla upp ärmarna för att försöka hitta muttern. Ingen mutter fanns att hitta hur jag än sökte, tom. under motorn.
Har muttern trillat hela vägen ner i vevhuset :-o

Bara att lyfta ur motorn och kontrollera. Jovisst, där låg den.
Efter mycket baxande och vändande av den tunga motorn så trillade muttern slutligen ut utan att jag behövde spräcka motorn.
Jodå, jag hann till skolan.

Lessons learned: Lägg gärna något ovanpå tändstiftshålen då stiften är ute så inget trillar in av misstag, speciellt på en tvåtaktare.

7 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Einard (trådstartaren)

#4 » 10:10:39, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg er nå kommet litt lenger, men ikke ferdig :-(

Demonterte "boremekanismen" på maskinen, to store muttere i bunn av maskinen. Trakk så ned slagstempel etc. og fikk innsyn til stempeltopp og cylinder.
Fant litt rester av krus/isolasjon fra tennplugg, vasket dette ut.
Det var også en ripe i cylinder rundt purt for retureksos før å løfte slagstempel.
Renset eksosventil, styring av slagstempel, var krusrester i denne.

Remonterte, emn Cobran vil fortsatt ikke starte.

Jeg har gnist på tennpluggen, men den er litt svak.
Har forsøkt med startgass uten større forskjell.

Kan det være tenn-spolen som har fått en skade?
Einard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:08, 30-03-2015
Ort: Ulstein, Møre og Romsdal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi tb23r
Kubota U10-3
AUSA D 120 AHA
YAMAGUCHI WB1200-3
VOLVO EC55C
Atlas Copco Cobra Combi

Einard (trådstartaren)

#5 » 20:31:45, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tok av svinghjul i dag for å sjekke.
Det viste seg at noen har glemt en mutter her inne. Se bilder
Bild
Bild
Bild
Bild

Usikker på om det er skade på tenningsstyring og eller coil, begge har fått juling :-(
Senast redigerad av Einard 20:58:13, 13-11-2021, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Einard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:08, 30-03-2015
Ort: Ulstein, Møre og Romsdal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi tb23r
Kubota U10-3
AUSA D 120 AHA
YAMAGUCHI WB1200-3
VOLVO EC55C
Atlas Copco Cobra Combi

rospigg

#6 » 20:40:30, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy tusan!
Om en sån "fastnar" på magneten och följer med runt så kan den ödelägga hela maskinen! :uupps:
Det är inte alls fel att gå igenom grejer grundligt! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se