Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Pionjär bhr-65

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Atlas14 (trådstartaren)

#1 » 08:06:45, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister.

Jag fick för många år sen till skänks en Pionjär brh-65, den hade fått åka slagsida rakt i backen så att handtaget hade brutits av.
När jag nu i vår tog in den och skruvade isär den insåg jag att handtaget är en ca 50cm långt stålrör rakt igenom tanken, röret skruvas fast med hjälp av ihåliga muttrar och innaför tätar detta med speciella oringar runt hantaget och en kant i blocket. Lustig lösning. Jag trodde ej att vanliga oringar skulle klara av att hålla tätt, det var det enda jag hade liggandes hemma och visst gjorde de det, så då var den biten löst.

Efter att ha gjort rent luftfilter m.m och återmonterat så fick jag ingen gnista, troligtvis ingenting jag hade påverkat och jag tänkte nog att det var nog detta som fick maskinens (sista) öde. Troligtvis hade någon hade borrat med den och att den hade trasslat en längre stund och nu när den slutligen dog blev den vräkt i backen. Den väger något djävulskt och blodtrycket kan nog stiga snabbt om en sådan pjäs bråkar.

Jag tog av svänghjulet och inspekterade okulärt kablar, spole och kondingen utan att finna något problem, var knappt dammigt där innaför.
Jag tog fram brytarfil och ruggade av ytan lite för det var lite oxid på en liten del av ytan, denna oxid tyckte jag såg lite vit ut men efter ett par drag med filen satte jag ihop allt igen. Jag testade och drog några varv för att kontrollera gnistan på stiftet och nu var det en blå kraftig gnista.

Nästa problem som uppstod när jag försökte starta den var att den inte fick bensin, läste igenom manualen hur man skulle kontrollera bränsletillförseln, släppte på bränslemängdskruven och gjorde rent, blåste i tanken och stråle kom, kollade bränslefiltret och det var inte igensatt, körde ståltråd igenom bränslekanalen som även den var ren.

Satte ihop allt och blåste i tanken ifall att den inte kunde suga upp bränslet själv och det verkade vara hjälpligt, för nu startade den och gick i ca 30 sekunder för att sen stängas av. Jag tog av stiftet igen och gjorde ett gnistprov och igen hade den ingen gnista. Samma moment återigen, jag tog av svänghjulet och filade lite på brytarna och återmonterade allt igen och vips, den startade igen en liten stund. Samma sak gjorde jag en 3e gång, filade brytarna, med samma resultat, starta för att sedan stängas av igen.

Är det någon som kan direkt peka på vad det är för fel så uppskattar jag gärna den hjälpen.
Jag misstänker att det är den lilla kondingen, men om det är någon som har kunskaperna och vet bestämt mottages detta ödmjukast.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco



torbjorn_forsman

#2 » 09:20:13, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du misstänksam mot kondensatorn, så är det väl lämpligt att kontrollmäta den (om du har tillgång till en RCL-mätare, kapacitansmätbrygga eller något annat lämpligt instrument). Ett enklare prov för att kolla isolationen i kondensatorn är att ladda upp den med 100-200 V likspänning, sedan kortsluta den och se om det blir en tydlig gnista. Gnistan ska bli lika stark oavsett om du kortsluter direkt efter uppladdningen eller väntar en halv minut innan du kortsluter.

Ska du jaga delar till tändsystemet så påstås det vara av engelskt ursprung, likadant som på en del Villiers 98 cc-motorer från 1930-40-talet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Atlas14 (trådstartaren)

#3 » 17:52:28, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!

Ja jag har då inte den blekaste vart man kan få tag på dessa mätinstrument eller någon som ens har en stående.
Däremot fanns det märkning på kondensatorn, tyvärr inget av de viktigare, volt och farad.
Det är en Clinton machine co 5589-a.
Skissen visar en likadan på denna motor.
https://www.dlastore.com/ipl/CLINTON/Cl ... 201000.pdf


Bild
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

torbjorn_forsman

#4 » 18:05:16, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Clinton, det låter som om det skulle vara ett amerikanskt tändsystem i den Pionjären.

Man får nog räkna med att kondensatorn bör tåla minst 400 V. Kapacitansen är det svårare att gissa sig till, allt möjligt mellan ca 0,1 och 0,5 uF förekommer i gamla svänghjulsmagneter. Visserligen fungerar tändsystemet även med fel kapacitans, men gnistan blir sämre om värdet avviker alltför mycket.

Om en gammal kondensator är i så dåligt skick (dålig isolation pga fukt mm), att det är svårt att få något vettigt värde när man ska mäta kapacitansen, så är ett tips att lägga den i frysen över natten och sedan mäta snabbt innan den tinar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Atlas14 (trådstartaren)

#5 » 18:11:33, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Clinton, det låter som om det skulle vara ett amerikanskt tändsystem i den Pionjären.

Man får nog räkna med att kondensatorn bör tåla minst 400 V. Kapacitansen är det svårare att gissa sig till, allt möjligt mellan ca 0,1 och 0,5 uF förekommer i gamla svänghjulsmagneter. Visserligen fungerar tändsystemet även med fel kapacitans, men gnistan blir sämre om värdet avviker alltför mycket.

Om en gammal kondensator är i så dåligt skick (dålig isolation pga fukt mm), att det är svårt att få något vettigt värde när man ska mäta kapacitansen, så är ett tips att lägga den i frysen över natten och sedan mäta snabbt innan den tinar.


Okej intressant, tror du att det går att mäta med en sådan här?
Jag har en i någon låda nånstans när jag mätte av små kondensatorer till en stereo.

https://www.amazon.se/Kapacitansm%C3%A4 ... B07X48HDKC

Tack för svar.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

torbjorn_forsman

#6 » 18:40:01, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bör gå bra att använda.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Atlas14 (trådstartaren)

#7 » 09:33:02, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den bör gå bra att använda.


Jag tolkar den som slut om inte någon annan har en annan åsikt?

Bild
Bild
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

torbjorn_forsman

#8 » 10:02:02, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ESR, alltså ekvivalent serieresistans, som instrumentet visar? 6 ohm serieresistans är nog helt i sin ordning för en papperskondensator på några tiondels uF, men det är mer intressant att veta parallellresistansen/förlustfaktorn,
Kan det mäta kapacitans också, och vad blir det i så fall för värde?
Vad visar instrumentet om du mäter på några nya plastfoliekondensatorer på ca 0,1 - 1,0 uF?

Beträffande förlustfaktor så är det bra om instrumentet kan mäta vid två olika frekvenser (t ex 120 Hz och 1 kHz). Om en papperskondensator har bättre förlustfaktor vid den lägre frekvensen än vid den högre, så är den förmodligen i skapligt skick.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Atlas14 (trådstartaren)

#9 » 12:48:58, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det ESR, alltså ekvivalent serieresistans, som instrumentet visar? 6 ohm serieresistans är nog helt i sin ordning för en papperskondensator på några tiondels uF, men det är mer intressant att veta parallellresistansen/förlustfaktorn,
Kan det mäta kapacitans också, och vad blir det i så fall för värde?
Vad visar instrumentet om du mäter på några nya plastfoliekondensatorer på ca 0,1 - 1,0 uF?

Beträffande förlustfaktor så är det bra om instrumentet kan mäta vid två olika frekvenser (t ex 120 Hz och 1 kHz). Om en papperskondensator har bättre förlustfaktor vid den lägre frekvensen än vid den högre, så är den förmodligen i skapligt skick.


Den mäter bara för det den visar, det är väl tänkt att man ska veta kapacitancen för att enkelt sen följa lathunden för att se om den är i ok skick, finns inga andra inställningar förutom 1-10uf och 10-100uf och bara 100 hz.
Det är för mkt överkurs, jag åker ner till mopedrenovering.se och hämtar en konding, enligt dem så spelar det inte så jättestor roll, och nya orginal brytare är på väg, och är det spolen så får jag lösa det då när jag uteslutit dessa två.

Vill gärna få igång den innan helgen så att jag kan börja slå mina hål, min vvt3 som jag skrivit om här på forumet fick jag att starta men inte att avlasta korrekt eller vad nu problemet består utav. Slutar väl med att jag får hyra ändå. :aaargh:

Tackar för svaren.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

valberga

#10 » 19:06:26, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

går det inte att ta en kondensator från någon moped eller annat. Bättre inte helt rätt konding än ingen alls
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Atlas14 (trådstartaren)

#11 » 20:58:05, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länkar till denna tråd som går från att få loss svänghjul till djupdykning av tändningsproblem.
Konding har jag redan inhandlat och hämtat på mopedrenovering.se som jag nämnde innan.
Får hoppas sgs har lagt brytarna på lådan så att jag kan få dem innan helgen.

Hur lossa svänghjul på Pionjär bergborr
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

Cobra588

#12 » 09:47:48, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svänghjul mutter felgängad och avdragen sitter i svänghjul om ingen tagit bort klippet
Mvh Stig stig@sgs-altternativservice.se
Cobra588
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:45:10, 17-06-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bergborrmaskin cobra .pionjär
Specialist

rospigg

#13 » 10:23:18, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså: När muttern lossnat så fortsätter du att "skruva bort den" - och då drar den loss svänghjulet.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Atlas14 (trådstartaren)

#14 » 18:11:14, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cobra588 skrev:Svänghjul mutter felgängad och avdragen sitter i svänghjul om ingen tagit bort klippet
Mvh Stig stig@sgs-altternativservice.se


Tjenare Stig, brytarna hittade inte sin väg till min låda innan helgen, så jag hann svetsa ihop en verkstadspress, har nåt hjullager att byta.
Jag länkade till den där tråden bara för att den innehåller det mesta för tändning med de här maskinerna.

Mvh Karl.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco

Atlas14 (trådstartaren)

#15 » 18:14:54, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Alltså: När muttern lossnat så fortsätter du att "skruva bort den" - och då drar den loss svänghjulet.


Jo förstått, det var inte därför jag länkade till den tråden.
Atlas14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:45, 28-05-2020
Sverige
Maskin: Atlas Copco


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se