Hej alla maskinister.
Jag fick för många år sen till skänks en Pionjär brh-65, den hade fått åka slagsida rakt i backen så att handtaget hade brutits av.
När jag nu i vår tog in den och skruvade isär den insåg jag att handtaget är en ca 50cm långt stålrör rakt igenom tanken, röret skruvas fast med hjälp av ihåliga muttrar och innaför tätar detta med speciella oringar runt hantaget och en kant i blocket. Lustig lösning. Jag trodde ej att vanliga oringar skulle klara av att hålla tätt, det var det enda jag hade liggandes hemma och visst gjorde de det, så då var den biten löst.
Efter att ha gjort rent luftfilter m.m och återmonterat så fick jag ingen gnista, troligtvis ingenting jag hade påverkat och jag tänkte nog att det var nog detta som fick maskinens (sista) öde. Troligtvis hade någon hade borrat med den och att den hade trasslat en längre stund och nu när den slutligen dog blev den vräkt i backen. Den väger något djävulskt och blodtrycket kan nog stiga snabbt om en sådan pjäs bråkar.
Jag tog av svänghjulet och inspekterade okulärt kablar, spole och kondingen utan att finna något problem, var knappt dammigt där innaför.
Jag tog fram brytarfil och ruggade av ytan lite för det var lite oxid på en liten del av ytan, denna oxid tyckte jag såg lite vit ut men efter ett par drag med filen satte jag ihop allt igen. Jag testade och drog några varv för att kontrollera gnistan på stiftet och nu var det en blå kraftig gnista.
Nästa problem som uppstod när jag försökte starta den var att den inte fick bensin, läste igenom manualen hur man skulle kontrollera bränsletillförseln, släppte på bränslemängdskruven och gjorde rent, blåste i tanken och stråle kom, kollade bränslefiltret och det var inte igensatt, körde ståltråd igenom bränslekanalen som även den var ren.
Satte ihop allt och blåste i tanken ifall att den inte kunde suga upp bränslet själv och det verkade vara hjälpligt, för nu startade den och gick i ca 30 sekunder för att sen stängas av. Jag tog av stiftet igen och gjorde ett gnistprov och igen hade den ingen gnista. Samma moment återigen, jag tog av svänghjulet och filade lite på brytarna och återmonterade allt igen och vips, den startade igen en liten stund. Samma sak gjorde jag en 3e gång, filade brytarna, med samma resultat, starta för att sedan stängas av igen.
Är det någon som kan direkt peka på vad det är för fel så uppskattar jag gärna den hjälpen.
Jag misstänker att det är den lilla kondingen, men om det är någon som har kunskaperna och vet bestämt mottages detta ödmjukast.