Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

RH 65x - 3000 liter

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

mathsson (trådstartaren)

#1 » 20:17:24, 08-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har en kompressor till traktorn som kan leverera 3000 l/m. Funderar på om att skaffa en bergborrmaskin.
Har kört en RH 57x:a med den, vilket ju går som en dans då den inte kräver så mycket luft i sammanhanget.

Dessvärre är det inte lätt att få tag på RH 57x:or som är till salu. Den större maskinen RH 65x finns det däremot fler av, men den kräver ju istället mycket mer luft än vad kompressorn kan ge.

Frågan är om en RH 65x skulle funka att driva med endast 3000? Levererar den bara 70% av full kapacitet så gör ju inte det något.
Eller funkar det inte alls om volymen underskrider 3400 eller vad nu det stod i specen?
mathsson
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

Burträskarn

#2 » 23:51:02, 08-07-2024

Min erfarenhet är att i synnerhet auktionsfirmor kallar allting RH65, så mitt råd är att kolla väldigt noga vad det egentligen är som bjuds ut. Om borrmaskinen kräver 3,4 kubik, men får 3, så kommer den att snurra på men med reducerad effekt. Frågan är väl mer vad kompressorn tycker om att gå på max hela tiden??
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

ghaven

#3 » 12:07:12, 11-07-2024

Har just kastet en 571 maskin i skrot tønna. Er komplette ,men utslitt vri mekanisme så den bare slår. Kan plukke no deler hvis det trengs. Hilsen ghaven

ghaven
Fler än 500 inlägg

Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mathsson (trådstartaren)

#4 » 00:25:44, 07-08-2024

Blev idag ägare till både en 57:a och en 65:a.
Vid testkörning gick det förvånansvärt bra att köra 65:an med bara 2000 liter från kompressorn.
Den tuggade sig ner bra i stenen under den korta tiden jag körde. Klart den gick mycket långsammare än vid fullt flöde, men jag hade föreställt mig att det knappt skulle gå runt alls med ett så litet flöde.

ghaven: vid testkörning av 57:an så ville inte borren vrida sig som den skulle, kanske är det samma problem som du hade med din maskin. Att vridmekanismen är slut :sad: Men hoppas på att den bara är dåligt smörjd och servad.

mathsson
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr 902

Återgå till Sprängteknik och -maskiner