Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Stenproblem

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Utvandraren (trådstartaren)

#16 » 10:31:49, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en bild på toppen av stenen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Utvandraren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:33, 24-05-2007
Ort: Asby



Robban_C

#17 » 14:41:45, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lilla, ska det vara nåt att bli rädder för? :mrgreen:
Gräv rent runtom så släpper den sen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A

#18 » 20:20:50, 04-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utvandraren skrev:Snigeldynamit? Någon som har använt det?
Ja med gott resultat. Inne i den nyrenoverade ladugården fanns 3 uppstickande bergknallar som inte lät sig rubbas med grävmaskin. Vi borrade 4-5 hål i varje med en lånad Cobra och fyllde hålen snabbt när pulvret blandats. Nästa morgon gick jag med stor förväntan och kontrollerade resultatet. Besvikelsen var stor då det såg ut som dagen före. Nästa dag hade det blivit en spricka i en sten, men inte vad jag förväntat. På tredje dagen hade det blivit centimeterstora sprickor mellan borrhålen. Tyvärr sprack det inte riktigt som förväntat så fram med Cobran igen och nya hål. Totalt använde vi 8 kilo till 3 stenar och slutresultatet blev mycket bra. :mrgreen:
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Gossebear

#19 » 20:35:10, 07-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog bort en liknande sten för ett tag sedan med snigel dynamit.

Borrade först ner 5 vinklade hål fyllde de med snigeldynamit täkte över med blöta sandsäkar var ute på kvällen o hälde på vatten över säckarna. Gick upp tidigt nästa morgon hällde på mer vatten. Gick på kalas kom nästa dag stenen låg i bitar nere på makren . det vikigtaste när man använder snigeldynamit är att man har en sida fri där stenen kan spräcka åt. har hört om många som inte grävt rent ordentligt runt stenen eller gjort lodräta hål det fungerar inte.

Om jag skulle gett dig ett tipps så hade det varit att i vänstra kanten som sticker upp borra 3 st hål i ca 45 graders lutning = / så du får knuffat den bort den delen. Sedan ta och arbeta dig igenom stenen med vinkel rörelser. När du användr snigeldynamit så tänk på att vatten har en stor betydelse. Ett av de första jobben med snigel dynamit var att ta bort en sten fan som låg mitt i en bäck. Jag borrade hål hällde i massan och väntade tills nästa dag... inget hände... var inte där på ca 3 veckor komm tillbaka dit och stenen var spräckt rakt över.. efter kollat med maxit så visade det sig att vatten & konstantfuktighet under längre tid ger ett 4:1 förhållande mot vanligt användande..

Rubbar sten inte alls på sig? Kan du inte slå på den med en hydraulhammare kopplad till grävaren..? Annars är det nog bara att gräva ett djävulshål jämte...
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se