Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Bergborr+grävmaskin

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Lassel (trådstartaren)

#1 » 22:22:38, 22-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Jag spränger endel och börjart att tröttna dels köra med andras grejer och dels stå och skaka hela dagarna. Jag spränger för lite för att motivera ett köp av typ tamrock commando eller likande borrigg.
Bild
Då en hyffsad sådan kostar skjortan tycker jag.

Blev då därför mera intresserad av en finsk tillverkare som heter excadrill (http://www.excadrill.com/). Där kan ni läsa om deras borriggar till grävmaskiner. Vad jag är intresserad av är den lilla mackapären som de kallar minidrill som kan monteras på en minigrävare. Vad som är fördelen med den är att man kan motivera ett införskaffande av en minigrävare och att när man ska lyfta sprängmattor/gräva så har man inte vanliga grävmaskinen upptagen med riggen.
Så här ser en sådan ut:
Bild

Nu har jag inte ringt och pratat med någon som säljer excadrill men tycker att de inte borde vara så dyra saker då de ser så enkla ut. Om de är hutlöst så borde det faktiskt vara möjligt att snida ihop något eget...

Ja vräk på med åsikter, vill höra om det finns erfarenheter av grävmaskins borriggar eller om det är någon som har något annat att invända på.


Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland



ja-bond77

#2 » 19:23:46, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag lite funderingar också, om än i ännu mindre skala.

Tänkte att jag monterar motorbergborren i en rigg som jag snidar ihop själv. Finns väl ingen orsak att inte montera pionjären på en borrigg? Man borde väl kunna slöjda ihop en dylik med S45-fäste för där kring 500€... :klia: Rejäla gummibussningar i fastsättningen av borrmaskin så borde det vara fixat, Lämpligt avvägd tyngd på "släden" samt ev solenoidstyrning av stopp/varvtal. Vill man riktigt lyxa till det, kanske man monterar startmotor av nåt slag också, om man inte orkar gå ut o dra igång fanskapet själv. :mrgreen:

Egentligen borde man ju ha grävaggregatet fritt för kringgrävning och ha riggen t ex i storabm-fästet, då jag tänkte använda grävlastaren. Men det kräver ju lite mera svetsjobb och hydraulik så jag tror jag passar den biten så här i början.

Jag har ju inte direkt en kropp byggd för att hålla i en bergborr för hand dagarna i ända heller... :laes_detta:


Lassel: Tänkte du skaffa själva hydraulborrmaskin också eller har du den färdigt? Räcker flödet från minigrävaren? Ändå hålblåsningen, sköter hydraulborren det själv?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bangt

#3 » 20:02:11, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

att sätta pionjären på grävmaskin tror jag inte så mycket på,men en lufthammare med matning funkar någorlunda,har själv kört en sådan på en jcb.excadrillen är intressant ,men när jag hörde efter pris så var dom rätt dyra.tammrock hade en traktormonterad rigg som funkar jätte bra men dom tillverkas inte mera och omöjliga att hitta begagnat :x
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#4 » 21:15:46, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:att sätta pionjären på grävmaskin tror jag inte så mycket på...

Specifikt varför?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bangt

#5 » 21:26:35, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt MITT tycke så är kapaciteten inte så bra på bensindrivna maskiner.sen måste man väl ha matning? :klia: eller hur ska man dra upp borren?en lufthammare har säkert mer än dubbel kapacitet
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

ja-bond77

#6 » 21:38:51, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

JO, helt klart att det går långsamt. Helt OK för mig, blir väl inte mer än nått tiotal stenar i året som ska sprängas. Lite mer de här närmaste åren dock. Matning tänkte jag låta tyngdkraften sköta, precis som då man håller i för hand. Lyften sker ju förstås med hydraulmotor. Under matningsskedet tänkte jag mig att koppla till en elventil som kopplar ihop A- och B-portarna så att hydraulmotorn "frihjular".
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lassel (trådstartaren)

#7 » 21:43:01, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

De saker jag borrar nu är en pionjär(min egen) och sedan tryckluftsdriven via en traktorkompressor, men den är inte min utan en föredetta sprängare lånar ut den till mig. Hyggligt nog men jag skulle inte få köpa grejerna sa han.
Jag tror nog oxå att pionjären är lite klen för att montera på en rigg, måste nog vara luft eller en hydraul driven för det. Jämför man kapaciteten på tryckluften och pionjären så ska de inte vara många hålmetrar förrän man släpar med en traktor och kompressorn.

Jo de har funnits traktormonterade borriggar här på åland men när jag hörde efter de så sa alla att de var totalt skrot sen länge tillbaka.

Mina tankar om en monterad på en minigrävare skulle se ut så här:
Enkel rigg som liknar minidrill med hydraulisk drift (om flödet räcker har jag inte kollat upp ännu) Och i grävmaskinen så skulle man sätta en liten kompressor som sköter hålblåsningen.
Enklast skulle vara att köpa direckt från excadrill men som begnt sa så tror jag de är dyra.

Någon som är kunnig om hydrauldrivna bergborrmaskiner?

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Något som är bra att ha när du borrar är fram back och att du kan "knacka" upp borren då du fastnar.
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

bangt

#8 » 22:28:51, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok bonden,tänkte att du skulle flytta berg :mrgreen: .men satsa på en lufthammare.atlas hade en borrvagn som var luftdriven som man kan hitta för en rimlig peng.och för bonden är det väl småpotatis att slita det viktigaste delarna av en sån :mrgreen: .vet om en traktordriven men den är inte till salu,men kan kanske komma med någon bild för jag ska ha bort en knöl i vinter
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Robban_C

#9 » 23:22:53, 23-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en del med hydraulhammare på min trehalva. Hammaren är egentligen för stor, jag tittade i kolumnen om lämplgt flöde, inte i kolumnen om vikt och maskinstorlek. :grin:
Hursomhelst så kör jag nästintill på fullt spett men rent sponant så borde ju det öset gott och väl räcka till för att driva en borrmaskin. Man kan ju knappast damma på lika våldsamt på ett 22 mm borrspett som på ett 60 mm (eller vad det nu är för storlek) hammarspett.
Och rotationen kan ju inte ta så hög effekt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lassel (trådstartaren)

#10 » 19:06:02, 25-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:ok bonden,tänkte att du skulle flytta berg :mrgreen: .men satsa på en lufthammare.atlas hade en borrvagn som var luftdriven som man kan hitta för en rimlig peng.och för bonden är det väl småpotatis att slita det viktigaste delarna av en sån :mrgreen: .vet om en traktordriven men den är inte till salu,men kan kanske komma med någon bild för jag ska ha bort en knöl i vinter


Skulle vara intressant med bilder på traktormonterad rigg.

Robban_C skrev:Har kört en del med hydraulhammare på min trehalva. Hammaren är egentligen för stor, jag tittade i kolumnen om lämplgt flöde, inte i kolumnen om vikt och maskinstorlek. :grin:
Hursomhelst så kör jag nästintill på fullt spett men rent sponant så borde ju det öset gott och väl räcka till för att driva en borrmaskin. Man kan ju knappast damma på lika våldsamt på ett 22 mm borrspett som på ett 60 mm (eller vad det nu är för storlek) hammarspett.
Och rotationen kan ju inte ta så hög effekt.


har du någon effekt på hammaren? vet att tamrock's commando och andra har en borrmaskin som kallas: "Hydraulic rock drill
HEX 1, 5.5 kW (7.37 hp)" den är på 5,5 kw skulle vara roligt att veta hur stor minigrävare man måste ha för liknande tamrocks kapacitet.

Dock så hittar jag inte vad för hammare som sitter på exakt, alltså en PDF där man kan läsa liknande info de har på en luftdriven hammare som är anpassad för riggmontering.

Laddar upp filen hit eftersom länken förstör hela sidlayouten! /Holger

När det blir vardag får jag nog oxå ringa någon som säljer exadrill och höra med dem.

Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

Robban_C

#11 » 20:12:16, 25-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt?
Slagenergi är väl det man mäter på hydhammare och den är på 710 joule.
Mer info här:
http://www.amas-svenska.se/
Furukawa F5.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#12 » 21:22:18, 25-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lassel skrev:Skulle vara intressant med bilder på traktormonterad rigg.

Dagens skörd, du kanske hittat dessa själv?

http://www.louhintaviili.com/prod04.htm
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Per Bråtun

#13 » 22:25:36, 25-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt bortårn med luftmating, NOK 40 000,-

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... .svl=Bilde
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

ja-bond77

#14 » 10:30:09, 26-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Effekt?
Slagenergi är väl det man mäter på hydhammare och den är på 710 joule.
Mer info här:
http://www.amas-svenska.se/
Furukawa F5.

Jag misstänker lite att ni pratar runt varandra, Robbans grej är ju en hammare medans Lassels "hammare" syftar ju på en bergborrmaskin... Inte samma typ av siffror dom emellan kanske... :klia:

Hittade en rätt tydlig broschyr om vad en Doofor hydraulisk bergborrmaskin kräver i form av olja och luft.
http://www.doofor.com/SVENSKA/TECHSPEC_DF400_SE.pdf
Klistrar in själva tabellen.
Bild

Fler borrmodeller hittas här:
http://www.doofor.com/SVENSKA/SVENSKA.htm

Om man kollar på DF420 och räknar någorlunda rätt, så får man att maskinen kräver olja max 75 l/min vid 130-140 bar. Luft 1200 l/min vid 8 bar. Inga småsaker med luft alltså.

Den där luftmängden får man väl inte med en remdriven kompressor från vevaxeln? :klia:

Annars den där atlas copco COP 1132 med 100Hz frekvens hade ju riktigt imponerande siffror! Kostar antagligen därefter också...
http://pol.atlascopco.com/SGSite/defaul ... COP%201132
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#15 » 18:09:55, 26-12-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jag misstänker lite att ni pratar runt varandra, Robbans grej är ju en hammare medans Lassels "hammare" syftar ju på en bergborrmaskin... Inte samma typ av siffror dom emellan kanske... :klia: ...
Helt riktigt. Jag tog dom enda siffrorna jag hade.

Men om jag uttrycker mig så här då:
Slagkraften i en sån hydhammare som jag har är ju brutalt våldsammare än slagen i en bergborrmaskin. Skillnaden är ju helt enorm och därmed menar jag att effekten i maskinens hydraulik utan vidare borde räcka till en bergborrmaskin och det var ju det Lassel frågade (eller nåt sånt :grin: ).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se