Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Pionjär BR52 Startproblem

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

Twoflower (trådstartaren)

#1 » 12:33:25, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en BR-52 som inte gått på ~10år.
Nu får jag inte igång den.
Den hoppar till lite med startgas, jag har gnista, färsk bensin (8%).
Jag har gjort rent i gaskanalen och blåst ur tanken-renskruven-gas-bränsleskruven och vid luftfiltret.
Osäker på hur jag ska justera in gasreglage och bränsleskruv då jag nu haft loss båda.
Men fortfarande lyckas den inte starta alls. Finns det något mer jag kan göra/kolla så att det verkligen kommer fram bränsle hela vägen?
Eller kanske någon har något annat tips om vad jag bör göra härnäst?
Dessutom behöver jag ett nytt luftfilter, vad kan jag få tag i ett sånt (SGS har semsterstängt)?
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013



stefansmark

#2 » 22:54:33, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din högsta önskan är att hamna på mentalsjukhus så kan du fortsätta skruva i borreländet.
Kolla att bränsleslangarna är OK hela vägen från tanken och vidare in i maskinen. Gamla slangar kan ha torkat ihop.
Sedan kan det ha blivit avlagringar och elände i membranen som sitter inne i maskinen.
Jag har haft isär min och den gick en kort stund efteråt, nu vill den inte mer.

Mitt råd till dig som en god kamrat - åk med den till Stena metallåtervinning, få en femtilapp, köp en trisslott och skaffa en luftdriven borr.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Twoflower (trådstartaren)

#3 » 11:57:18, 30-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för rådet, men om du inte kan garantera en trissvinst är jag nog tvungen att ge "skrothögen" en chans först.
Vilka slangar är det du pratar om, jag har inte hittat på några slangar alls.
Är det så att jag behöver/bör skruva isär de stora blocken för att hitta det eventuella felet, tänkte avakta lite med det så kanske jag slipper byta packningar och annat som kanske måste kasseras bara för att man öppnat.
Har försökt förstå vilken väg bränslet tar till cylindern men inte hittat någon bra ritning hur det ser ut.
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013

Twoflower (trådstartaren)

#4 » 12:35:41, 30-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en slang och en backventil nere vid cylindern, vilket innebär att jag måste lossa på cylinderkåpan.
Ska bara komma fram till om man ska ta loss den ned eller uppifrån...
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013

stefansmark

#5 » 20:16:51, 30-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är lite mickel med det där.
under handtaget sitter det en metallklump som innehåller två membran, därifrån går bränslet till cylindern.
jag har själv inte riktigt förstått hur pionjären egentligen fungerar men jag tog isär och rengjorde där iallafall.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Twoflower (trådstartaren)

#6 » 21:26:14, 30-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, så långt kom jag med idag. Men det verkar inte ens som soppan kommer fram till gasreglaget, verkar helt torrt där. Men gångarna verkar inte vara igensatta. Kan det vara bränsleskruven eller helt enkelt läckage så man inte får upp tillräckligt tryck att lyfta upp bränslet till skruven?
Såg en skymt av slangen, den verkade skapligt ny såg fin ut i alla fall.
Twoflower
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:38, 01-05-2013

Anders-78

#7 » 13:36:35, 14-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har nyligen skaffat mig en pionjär som troligen inte varit startad på 30 år, den ser mer eller mindre ny ut. redskapen ser inte använda ut heller, har dock ett problem, o skulle vara väldigt tacksam om någon här på forumet kunde ge mig tips,,, det är påsvis att det omöjligt kommer soppa till cylindern.. har tagit ut luftskurven o rengjort likaså luftfilter, men själva bränslenålen får jag inte att lossa, hur får man bort bränslenålen? jag antar att: som någon tidgare sa har på forum: gammal gammal bränsle o oljan kläggat igen förgasaren, e det kunde ju vara lätt fixat men vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ut nålen, känns som jag har söndernåt ifall jag börjar vålda o det skulle man ju vilja undvika....

Som sagt mycket tacksam för svar,, maskin o teknikkamrater!
Anders-78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:12, 12-01-2010
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TF1500F, Bolens HT22 D, Komatsu pc20-7, Allis-Chalmers APC40

Hot_Rod_Kjelle

#8 » 14:13:33, 14-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite osäker på hur Br52 uppbyggd, men ett litet tips som jag fått är att alltid! tanka fullt vid uppstart. Detta skall enligt uppgift vara för att få "högre soppatryck" eller kanske mer korrekt att motorn får lättare att suga i sig soppan... Kanske värt att prova?

/Kjlle

1 person gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

davidx

#9 » 14:11:01, 15-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en br80 som är liknande som br50, när jag skulle premiärstarta den så gick den en liten stund om jag blåste i bensintanken. Efter lite skruvande så visade det sig att bensinfiltret(mässings skruv i nederkant på bensintanken) var igenkletat och en packning som sitter mellan bensintank och förgasarplattan var trasig. När dom båda felen var åtgärdade så gick den kanon.
davidx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:28, 07-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: cat 303CR 2003

Anders-78

#10 » 18:13:45, 16-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag tackar för dess svar! hur kommer man åt packningen som sitter mellan bensintank och förgasarplattan? förresten min pionjär är väldigt tung att dra i startsnöret, är nästan som att dra i en stor gammal 50 hp mercury snurra från 60-talet,, alltså svårt att få till riktiga "knyckar" skall dom vara så tröga eller är det nåt i min som kärvar=?
Anders-78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:12, 12-01-2010
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TF1500F, Bolens HT22 D, Komatsu pc20-7, Allis-Chalmers APC40

davidx

#11 » 04:11:04, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packningen är en liten o-ring som tätar bränslekanalen mellan tank och förgasare, om du tar bort den del som handtaget sitter på som heter reglageplatta( du kan se vad jag menar om du går in på downloads och söker på pionjär 50 reservdelslista).När du har fått bort plattan så kan du prova att blåsa i bensintanken så att du ser att det inte är stopp på vägen till förgasaren.Om o-ringen är dålig så suger förgasaren bara in luft och får svårt att lyfta upp bränsle från tanken.
Min är inte speciellt trög att dra i startsnöret, så jag skulle nog gå igenom startmekanismen om det är den som kärvar, borr-dammet kryper in lite här och där.
davidx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:28, 07-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: cat 303CR 2003

davidx

#12 » 04:26:53, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste rätta mig lite .... Det som jag kallar förgasare är samma maskindel som heter reglageplatta. I plattan sitter bränsle-nål mm. jag vet inte riktigt vad man kallar detta luft-bränsle regleringssystem men det är inte förgasare har jag för mig??????
davidx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:28, 07-06-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: cat 303CR 2003


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se