Inte provat själv ordentligt än, men en rekommendation som gör att snön fastnar sämre i slungan är Silikon:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000017071/ När det gäller att motverka rost, dvs bortnötning av färg eller annat ytskydd... hm... det är en snöslunga... Nöts knappast alls av -ren- snö...men kör du det där kommunen "bjuder" på som innehåller 4-12
makadam... blästar slungans inre någe grymt illa!... Stålet nöt ut med tiden oavsett om du motverkar rosten eller inte...
Lite gran av att äta upp kakak och ha den kvar...
Pratade med
http://www.autorepmek.com om hans erfarenheter av olika lacker, för motorcykelram. Det som ger hårdast yta är 2-komponenet, men de är inte speciellt slitstarka ytor. Han har kommit fram till att maskin lack verkar ge bästa nötningsskyddet; det blir en "seg" tjock film som sitter hårt fast.
Själv har jag ännu inte hittat färg jag är nöjd med. 709 båtfärg, 2-komponent, ger en ruggigt hårt yta. Står emot skoslitage väl, men repar lätt och "slipas" snabbt ned av grus. På moppen testade jag att måla fotpinnarna med 709:an. Färgen håller! ...pinnarna rostar sönder -under- färgen... dvs färgen är fukt tät (på fel sätt)...ooops...
Har provat Pansarol på ramen och några belos-fälgar. Färgen är inte slitstark, men har fördelen att rostangrepp grå rak igenom färgen och talar direkt om var en skada på ytskiktet skett. Är dock inte en färg som gör sig lämplig till insidan av skruv- och impellerhus på snöslunga.
Detta är en konsekvens av Bologna Processen... (1998 års beslut om kemikalier i bl.a. färger som togs av EU i Bolognia).
Är idel öra gällande bra och fungerande färger för att rostskydda metaller med (fordon, maskiner).