Hur bronset mår med biltemafett kan inte jag hjälpa dig med, jag skulle inte använda detta, men det är ju jag det. Inte kanske just på grund av att det kan vara frätande på brons, det går oftast att kolla upp, men däremot att jag inte vet hur det uppför sig vid kyla, har lite dålig erfarenhet av "nonamefetter" bla temperaturmässigt.
--------------------------------------------------------------------
Lite mer allmänt:
Viktigaste är väl egentligen om fettet verkligen smörjer i kyla, därför rekommenderas det ett 00 fett till de flesta slungesnäckväxlar, som nämts är ju ett 00 fett halvflytande och säljs i regel i plastflaskor/tuber med smal spets så det ska gå att trycka in fettet i smörjhålet på snäckväxeln.
Det gäller ju att fettet är så pass flytande så att det rör sig med kuggarna trots kall väderlek, fel typ av fett (trögflytande) kan ju orsaka att det blir ett "hål" där kuggarna snurrar och då gör det ju ingen nytta.
Vill man kolla hur fettet uppför sig i kyla så går det att stoppa in lite fett i en burk och lägga i frysen något dygn, är det hårt som en tvål eller sanslöst segt när man sen kollar är det inte ett bra fett till slungan.
Mina erfarenheter ang fetter och bronsslitage är att Swedols entrepenad, långtids samt marinfett kan skada bronslagringar men det fettet är ju i övrigt helt fel typ av fett att använda i snöslungeväxel. I stort sett kan ett Ep fett, (extreme
pressure) vara skadligt om det innehåller svavel eller/och fosfor. Det är samma med oljor, en EP olja/hypoidolja eller en GL 4 eller 5 som det finns svavel i är inte bra för gul/rödmetaller dvs brons och mässingsmaterial. Det är alltså svavlet/fosforn i smörjmedlen som kan vara skadliga, numer finns det EP smörjmedel som inte innehåller korrosiva ämnen eller där svavlet/fosforn är bearbetat så att röd/gulmetaller ska klara smörjmedlet men det är svårt att hitta i text om smörjmedlen verkligen gör det eller inte.
Står i regel i beskrivningarna till smörjmedlen "kan användas till de flesta växellå
dor och bakaxlar" eller då det gäller
smörjfett " kan användas till de flesta aplikationer" och så vidare, men gräver man djupare via databladen så brukar man hitta mer ingående varför dom inte passar till allt, många gånger på grund av just tillsatser som kan vara skadliga för brons/mässingsdetaljer.
Genom att jag bla har råkat ut för ett växellådshaveri på grund av en
olja som inte skulle innehålla svavelföreningar (GL4) enl försäljaren så använder jag inte EP smörjmedel i applikationer där det finns mässing eller brons. Om jag mot förmodan ändå ska använda EP smörjmedel där det finns rödmetall så ska det klart och tydligt framgå i varudeklarationen att smörjmedlet är totalt oskadligt för detta.
Det jag kan rekommendera är att försöka hitta "databladen" (via nätet) på smörjmedlet i fråga och där försöka läsa sig till vad dom egentligen innehåller.
Svavel = sulphur, sulfur, sulfuric osv på utrikiska.
Fosfor = phosphoric på utrikiska
Finns ganska mycket om det här ämnet om man söker via engelska söktermer och förstår att läsa engelsk text.
Så det är alltså upp till var och en vad man vill använda sig av för smörjmedel, jag har bara förmedlat mina erfarenheter och kunskaper i ämnet, har man en annan uppfattning om detta är det upp till denne hur han väljer att agera, men som nämnts är mina rekommendationer att undvika ett svavelhaltigt smörjmedel i applikationer där det finns röd/gulmetaller för att vara på den säkra sidan.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...