Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Trilskande axel på snöslunga

99 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Fredrik_T

#61 » 18:26:08, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

på min gamla toro var det olja och inte fett i vinkelväxeln. sen vad som är bäst är inte jag rätt person att avgöra.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Volvot24

#62 » 19:05:29, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckte i lättflytande vinkelväxelfett till röjsåg i min Örje för 20 år sedan. Röjsågar används även vid lägre temperaturer.

Måste vara riktigt bra, med tanke på hur mycket slungan använts.

En som skruvat mycket i slungor, säger att det inte ska vara rent fett. Det kletar ut sig mot husets väggar och smörjer inte lager och kuggar.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Loke

#63 » 20:06:52, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Tryckte i lättflytande vinkelväxelfett till röjsåg i min Örje för 20 år sedan. Röjsågar används även vid lägre temperaturer.

Måste vara riktigt bra, med tanke på hur mycket slungan använts.

En som skruvat mycket i slungor, säger att det inte ska vara rent fett. Det kletar ut sig mot husets väggar och smörjer inte lager och kuggar.

Kan vara skillnad på ett vinkelväxelfett till röjsågar och liknande och på ett fett till vinkelväxeln på snöslungor då dessa i regel har brons/mässingsdetaljer i sig, det är just bronset/mässingen som är problemet då "fel" fett eller olja kan angripa den metallen.

Till snöslungor rekommenderas det i regel ett halvflytande fett, ett 00 fett just för att det ska blaskas runt inne i snäckväxeln. Där det står klart och tydligt att det ska vara olja ska det så klart vara det. Snäckväxelhus som går med olja är mer (bättre) bearbetade och har bättre tätningar än fettväxlar.

Fel fett, som stelnar vid kyla eller är i allmänhet för segt/styvt har precis som din slungexpert nämner en tendens att kleta sig runt väggarna i stället för att smörja, har sett många skräckexempel på sånt, tex när fettet bildat ett "hål" runt drevet och man måste tälja bort gammfettet från väggarna med kniv och vass skruvmejsel, då är det inte bra.

davidof skrev:Hur pass vanligt är det att man har vanlig motorolja i vinkelväxeln? Fick tag på en mtd snapper som jag flyttade min motor till istället för att fixa vinkelväxeln. I instruktionsboken till den står det att man skall använda samma olja i växeln som till motorn. Har inte stött på det förrut.

Varför det används fett i vinkelväxlarna på många typer av slungor är väl mest för att toleranser mellan tätningar och axlar inte är helt hundra eller att det räknas med att det blir slitet med tiden, bättre med fett än att det går torrt om oljan läcker ur liksom.

En slungesnäckväxel med olja får man kontrollera mer ofta än en med fett, säger egentligen sig själv tycker jag, gäller ju att man är förvissad om att den inte har läckt ur sig oljan under körning samt att man håller koll på marken/golvet under snäckis där den står parkerad.

Men använd den oljan (smörjmedel) som rekommenderas, kör med samma olja som till motorn om det står så, laborera inte, gör som det står i bruksanvisningen helt enkelt, det är i regel bästa lösningen.

Hmm, Har man bytt motor till någon annan än original får man givetvis kolla vilken typ av olja som den gamla motorn krävde och köra med den. :grin:
Men för allt i världen, fyll INTE i någon typ av hypoidolja eller en GL4/5 växellådsolja även om någon "expert" antyder detta, det kan haverera snäckväxeln totalt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#64 » 20:28:41, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Måste vara en bra kombo för mig.
Å det vete fasen vad dreven är tillverkade av. Men funkar gör det.

Har vridit in den tandade skruven som sitter mitt framför drivaxeln, lite vart 5:e år, för att minska glappet i växeln om jag tycker det är för stort.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#65 » 23:29:07, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke, utveckla gärna det där med hypoidvarningen.
I en annan form av "snäckväxel", dvs vinkelslipens hypoid, så levereras de med "vaselin". När jag upptäckte det (en trevlig Kina snurra på 2000W som höll i... max 1 35x25x4cm's trädgårdsplatta...sen var dreven rensade...=> köpte en mkt dyrare B&S istället... Jula på Drottningsgatan i Sthlm, dvs många år sedan nu), så har jag alltid bytt ut det dåliga fettet mina nya snurror och ersatt det med Omega 80W/90 klättrande hypoidolja. Resultatet är - inte en enda haverera maskin sedan dess :-) Men det var stål hypoid-drev, inte brons skruv drev... så, nyfiken på varför varningen.

Jag har fått prova Omega 77 (smörjfett) i flytande form. Wow!
Dock så... ska man absolut inte, under några som helst former, använda Omega 77 där det finns brons... 77:an är aggressiv mot brons... (å hur jag vet det?... hm... testade förstås! "curiosity killed the cat!" - efteråt frågade jag www.smorjteknik.se ... o jag fick -bannor- ! )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#66 » 03:18:49, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hypoidvarningen: Hypoidoljor och även GL5 och i viss mån vissa GL4 innehåller filmförstärkande medel dvs EP (extreme pressure) och dessa EP oljor KAN innehålla svavel och fosfor som kan vara skadliga för brons och mässing. Svavlet/fosforn är en av indigrienserna i det filmförstärkande additivet som är tillsatta till dessa oljor för att dom ska klara nötningen i en hypoidväxel.

Ett fett med EP tillsatser kan också verka menligt på rödmetaller, men oftast går det bra men vid hårt tryck och stark nötning kan även fetterna fräta på bronsdetaljer, kuggar och lagerbussningar osv.

Nämnde i ett annat inlägg att fett (EP) som har en gemen lukt kan innehålla just svavelföreningar då jag personligen haft problem med upplösta bronslagringar på grund av detta.

Det finns numer tydligen EP smörjmedel tex hypoidolja osv som inte ska vara skadliga för brons och mässing men vet man inte hundra så ska man avstå att använda dom tycker jag. Det är bara ett fåtal tillverkare som i ren klartext i varudeklarationen talar om att deras EP smörjmedel är direkt opassande till röd/gulmetaller, andra tillverkare säger att deras smörjmedel passar till de flesta applikationer, varför dom inte passar till allt framgår alltså inte. Vill man forska vidare blir det databladen eller en direktkontakt till företagets kundtjänst som gäller.

För övrigt finns det ingen anledning att använda sig av EP oljor i applikationer där sånt inte krävs så varför chansa då det finns risk att det blir skador i stället för förbättringar. En växellåda som redan blivit skadad av frätande ämnen går i regel inte att reparera med ett oljebyte till den rätta oljan, i synnerhet om oljan som tappas ut är mycket guldskimrande, dvs så har oljan då frätt på på lagringar, bussningar och drev så toleraserna är åt skogen. Märker man skimmer i den nybytta oljan så tappa ur omedelbart, skölj en par gånger med rätt olja och fyll sen i den oljan som det ska vara. Har man tur så har det inte hunnit bli större skador än att det fortfarande håller sig inom toleranerna, men det man efter fadäsen är att man får hålla koll på missljud och annat genom att bronsskimret även har hamnat i lagringar, oljekanaler och på övriga platser där det ska vara kliniskt rent.

Så mitt råd är åter igen, laborera inte med EP smörjmedel på ställen som inte kräver den typen av olja.

Ska nämna att på vissa fordonsväxellådor blir det haverier inom 10 mil om en olja med fel typ av additiv används, det börjar märkas redan efter en par mil då lådan blir mer och mer trögväxlad, tex vet jag att äldre Volvo lastbilsväxerlådor var så, synkringarna slutade fungera så det gick inte att växla. Oljan som tappades ur såg ut som åttiotals guldflake, dvs väldigt guldskimrande.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Fredrik_T

#67 » 08:51:35, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar ju halvt omöjligt att veta vad man skall ha för olja eller fett till vinkelväxel. Speciellt då man inte verkar kunna lita på säljare som verkar tycka att allt de har funkar. Enligt manual skall min toro ha 90 wt olja men det är inget jag får träff på när jag söker.

Någon som har tips ?

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:16, 28-12-2017
Ort: Lerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Loke

#68 » 13:47:05, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_T skrev:verkar ju halvt omöjligt att veta vad man skall ha för olja eller fett till vinkelväxel. Speciellt då man inte verkar kunna lita på säljare som verkar tycka att allt de har funkar. Enligt manual skall min toro ha 90 wt olja men det är inget jag får träff på när jag söker.

Någon som har tips ?

Jag skulle använda mig av en mineral motorolja om jag inte skulle hitta rätt specifikationer på smörjmedel, kanske en 15w-40 eller segare beroende på om det vill läcka eller inte samt kanske lite beroende på temperatur, men kör man med olja så tror jag inte den har så stor betydelse i en snäckväxel. Är man osäker på vad för material drev och lagringar består av så kan inte en motorolja göra någon skada i det avseendet. Läcker det trots att man byter till en tjockare olja tex 20w-50 så blir nästa steg ett 00 fett.

För att vara säker på hur drev och lagringar reagerar på oljan rekommenderar jag att tippa ur oljan efter en par körningar eller så, är det mycket guldskimrande så passar inte den oljan, kan vara fel typ av olja eller eventuellt för tunn så att det inte byggs upp en oljefilm som skyddar kuggarna.

Tydligen ska man inte enl många amerikanska forum använda syntetisk olja i snäckväxeln genom att det lättare kan bli läckage av denna samt att syntetoljan inte kletar sig fast som en mineralolja gör.


Ha i åtanke att om det är gamla oljespecifikationer (många år) så kan det finnas moderna oljor med snarlika eller rent av samma namn som inte alls passar, namnen på oljorna byter dom ut utan någon som helst urskiljning verkar det som, kan många gånger vara besvärligt att hitta rätt tack vare detta ofog.
Bara sen åttiotalet när jag jobbade med smörjmedel så har dom bytt namn på de flesta oljorna och när man söker på namnen via webben får man ibland inte en enda relevant träff.


Och i staterna är det samma som här, man får sålla ur inlägg i trådar där folk är kvicka på att rekommendera hypoid och GL5 oljor till allt. Genom att det kanske ska vara sånt i deras applikation så är det inte säkert att det passar den andra, men folk har en tendens att vilja hjälpa till, att dom sen kan stjälpa frågeställaren verkar det inte tas någon som helst notis om. Om det beror på ren dumhet, okunskap eller illvilja går att diskutera men tokigt kan det bli vilket som.

Som en gammal forummedlem brukade skriva:
Skyll inte på mig...


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bkv22

#69 » 17:40:40, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:I en annan form av "snäckväxel", dvs vinkelslipens hypoid, så levereras de med "vaselin". När jag upptäckte det (en trevlig Kina snurra på 2000W som höll i... max 1 35x25x4cm's trädgårdsplatta...sen var dreven rensade


Skulle vilja säga att Biltemas univeralfett inte är alltför olikt vaselin; samma färg, luktar knappt nåt och ungefär samma konsistens.

Fick följade SMS från Biltemas support:
Molysulfidfett ska användas då det är syrafritt.
Jaha, men sulfid angriper svavel och det är detta som förstör drevet svarade jag.
Fick ingen återkoppling. Nu har jag fyllt upp med universalfett...bära eller brista.
Senast redigerad av bkv22 09:17:18, 23-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
** KUNNSKAP ÄR MACKT ** :cool:
bkv22
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:45:13, 14-02-2018
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641

dc_lindberg

#70 » 20:26:35, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://books.google.se/books?id=2SrsCA ... ss&f=false
Går inte att kopiera och klistra från den sidan, men där står:
att polysulfid orsakar skador på kopparlegeringar ss ex brons och mässing...

http://www.machinerylubrication.com/Rea ... ubrication
...they are also mildly corrosive, particularly to yellow metals (brass, bronze, etc.), and should be avoided where these alloys are present.
...


Så, när drevet skär nästa gång, eller rensas från tänder, eller på annat sätt haverar så är Biltema ersättningsskyldiga enligt konsumentköplagen :-)
De blir även ersättningsskyldiga skulle du välja att stämma dem civilrättsligt - för de har mot bättre vetande instruerat, inte bara rekommenderat, dig att använda sulfid i kontakt med kopparlegering.
...å hur dj.* korkat var det av BT ?!
Nu är ju inte jag vän av att gå den vägen... utan min rekommendation till dig är; "gör om - gör rätt!"
Undvik onödigt trassel. Att ha rätt är en sak, att få rätt är en helt annan sak... så, byt fettet till -rätt- fett.
Ring Tommy på Smörjteknik i morgon - de har fett åt dig som passar. www.smorjteknik.se

Andra tips:
http://copperalliance.org.uk/copper-and ... ys/bronzes
http://copperalliance.org.uk/docs/libra ... r&sfvrsn=0
https://www.copper.org/publications/pub ... /a1360.pdf
https://www.copper.org/applications/ind ... aring.html
Intressant sida med direkt koppling till slungas drev:
https://www.researchgate.net/post/The_m ... steel_worm
http://www.machinedesign.com/basics-des ... y-bearings
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... es-effects
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... worm-gears
Läsa på:
https://books.google.se/books?id=24bMBQ ... &q&f=false
http://www.afsinc.org/content.cfm?ItemNumber=7810
https://www.metalsupermarkets.com/diffe ... ss-bronze/
Vi kanske kan stanna här så länge?
http://wiki.vintagemachinery.org/Grease ... ation.ashx

Bit i det sura äpplet. Skruva isär igen och byt till -rätt- fett. "Better safe than sorry".
Iof så finns det en annan regel... vilket fett som helst är bättre än inget fett (gällande lager som skall vara smorda)...
Mitt råd är dock: Ring Tommy!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#71 » 20:38:25, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc..

Kopiera kanske inte går. Men en skärmdump funkar.
I vart fall med Samsung S7.
Och sen redigerar man bilden, och lägger in i texten som vanligt.
:myzsko:

Typ så här:
Bild

Nu blev det väl inte just den sidan i dokumentet du syftade på.
Men jag vill bara visa att de går...

Du får vidga dina yver o pröva lite nytt :lmao:

- Tur att du hann klicka "Gilla" innan jag redigerat färdigt, med sista meningen ovan.
:buga:

.
Senast redigerad av Volvot24 20:44:30, 22-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#72 » 20:44:15, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bra ref till:
https://www.texasrefinery.com/product-s ... ricant.pdf

Gör det dock inte mer komplicerat än det är.
Smörjteknik har lämpligt smörjmedel hemma på hyllan.
Tommy kan produkterna - å han vet jag har koll på att han sköter sig ;-)
Ring och prata med honom!
Visst - ring OK/Q8, Shell, Stat...One?, osv också - ju fler du talat med som -kan- desto säkrare ringar du in -rätt- produkt.
Såg att det finns dem på nätet som hävdar att vår oro är baserad på nys - men... de visar inte hård data på att de skulle ha rätt och alla vi andra skulle ha fel... så, "better safe than sorry!" är bästa valet.
:thumme:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#73 » 20:48:08, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:idee3:
Undras om det skulle funka med sniglar.
Så som de gjorde förr i gamla kvarnar o sågverk mm.
Kanske Tommy vet detta också?
:vissla:

Kunde bara inte hålla mig ... Ursäkta!
Over and out.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#74 » 23:09:58, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev: :idee3:
Undras om det skulle funka med sniglar.
Så som de gjorde förr i gamla kvarnar o sågverk mm.
Kanske Tommy vet detta också?
:vissla:

Kunde bara inte hålla mig ... Ursäkta!
Over and out.


Sniglar måste väl räknas som en animalisk olja?
Och jag har för mig att om man läser gamla handböcker från då förra seklet var ungt (t ex Evert Norlins "Smörjningsproblemet"), så avråds från att använda animaliska och vegetabiliska oljor ihop med brons och andra kopparlegeringar. Inte för att metalldelarna förstörs, utan för att kopparn bryter ner och förstör oljan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#75 » 11:28:20, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - så står det i minst en av länkarna jag slängde in i ovan inlägg; att animaliskt fett bryts ned / icke stabilt, i kontakt med kopparlegeringar.

...men jag gillar ju idén ju !
:hurra:
Snöslungor ska ju användas i krypfart... :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se