Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Dödsdömt projekt? John Deere stx 38 återupplivning från dödsriket

65 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

OL (trådstartaren)

#46 » 22:26:55, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick för trehundra kronor på lolkala leken ett nytt tändstift och startad motor utan ingrepp. Tycks vara att säkerhetsspärren går på tändningen trots allt för med den frånkopplad gick det! Nåt förgasarproblem är det alltjämt också, kommer inte bränsle nog. Gissningsvis magnetventilen. Ska byta den mot en vanlig skruv för att testa. Kanske kan vara värt en ny fräsch om det löser problemet.

Så med det bekräftat gick jag vidare till att kolla över glapp o annat. Bromsen servad och tycks nu fungerande. Bara att svetsa ihop avgasröret och ljuddämparen med stoden mot motorn, som nån klåpare sågat upp. I övrigt bara ny framaxelbult och några skruvar som håller motorn på plats, sen är det bara att tuta o köra. Ena spindeln glappar en del men det är olagningsbart och ny framaxel för dyrt i nuläget, så det får vara. Får bli motorservice senare om
Maskinen verkar kry när den snurrar igen!

Förebild på bromsen som inte verkar funka alls. Visade sig att parkeringsläget var i helt trots att spaken inte var i det läget. Rullat har det gjort rätt lätt... Pinsen som trycker in bromsbeläggen var också helt fastärgade vilket i kombo med för dåligt åtdraget fäste för bromslänkaget förklarar varför pedalen inte tog alls. Tvättat, smörjt och nu funkar det som det verkar (framaxeln dock bortmonterad just nu så har inte kunnat kolla "på riktigt"

Bild

Hallå, borde inte motorn ligga an (traktorn står på högkant bakåt för åtkomst och motorn tiltar bak. Saknas motorbultar... Någon som vet hur långa sådana ska vara? Jag har listat ut att det är 8 mm skruv, men inte hur långa jag ska köpa...

Bild

Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



OL (trådstartaren)

#47 » 07:41:20, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet för framaxeln lite uppsvetsat, var lite väl ovalt... ska svetsa fast brickor på båda sidor också först få bättre hållbarhet på hålet.

Bild

Bytt magnetventilen mot annan skruv från en gammal förgasare. Det verkade snarast vara där det krånglade när meken försökte få den att starta. I Kohlers egen repsats finns en skruv för byte så jag kör på det till att börja med!

Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#48 » 00:07:13, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som inte finns vad gäller svetsförmågor kan kompenseras med extra mycket vinkelslip...

Bild

Nu ihopmonterat. Med startkablar startar motorn problemfritt. Kraftuttaget går också med startkablar. Får skaffa ett nytt batteri. Antar att det inte laddas när man kör utan att man får sätta det i laddare mellan användningarna?

Bromsen lite svår att justera perfekt, tar gärna för mycket så att det inte frirullar eller lite för lite så att det inte tvärnitar.

En del glapp i ena
Spindelleder som nog får vara då det kräver byte av hela axeln och lite slitet klippdäck. Men i övrigt verkar det mesta funka bra!

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

SK Racing

#49 » 22:13:46, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min jonny dyyr så sitter det en laddregulator och den laddar på så fint så, runt en 13-14 volt beroende på varvtal, sitter via svänghjulet i motorkåpan om jag inte minns fel, ska ladda runt en 15A så en kan faktiskt sätta lite arbetslampor på maskinen, jag har lysen runt om på min.

Framaxlen är på min smörjbar i pendlen men det glömmer folk, eller så vet dom inte hur en fett spruta ser ut, än mindre används...

Jag har ordnat så spindlarna fått dit nipplar med samt borrat ut i naven till framhjulen så även dom har fettnipplar, som på en "riktig" traktor.

Ja just det, min deer har ingen solenoid i förgasaren utan det sitter en vanlig bottenskruv i den o det fungerar bra.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

OL (trådstartaren)

#50 » 23:01:19, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart med fler nipplar. På min var bulten rejält sliten och ingen mutter så det var inte konstigt att det var glapp! Nu sitter det ny bult och det är smort. Vä spindel däremot är nog kört. Väldigt glapp. Behöver i princip tas isär och sättas i en inre hylsa och sen svarva spindeln till nya innerduametern, den lär ju inte vara jämnt sliten direkt så att det skulle räcka att bara sätta i en hylsa i framaxeln.

Klippt lite högräs idag efter att ha fått i nytt batteri! Den vrålar rätt bra, är nog inte helt tätt vid ljuddämparen. Tycker gasen är lite fipplig också, vandrar lite och minskar varvet och så gasar man på och när det blir mindre motstånd, tex om gräset är kort eller om man stannar med kopplingen nere så rusar motorn lite. Tycker inte det låter illa egentligen men mulllrar som ett mindre flygplan. Men det kanske är rätt normalt? Jämför ju med vanliga gräsklippare på 5 hk från b&s. Behöver man ju knappt hörselskydd till, här vill man ha dubbla!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#51 » 23:06:20, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var det halvmeterhögt innan klippning!

Bild

En fråga till, hur gör du med klipphöjd? Klippdäcket lyfter ju bara i bakkant när man höjer? Höjer man med hjälp av hjulen på däcket så tappar den styrning. Eller har jag monterat ihop det tokigt? Kan dock inte se att det går att göra annorlunda...

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#52 » 12:00:39, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan, krånglar såklart direkt...

Nu vet jag i alla fall varför chassit var totalt nersmetat med olja. Glömde stänga bränslekranen i nån timme igår efter klippning. Flottörnålen håller inte tätt. Tanken hade gått från full till tom. Det märkte jag förstås inte förrän idag när jag skulle starta och det bolmade och rök nåt kopiöst, startade igång och varvade några sekunder för att sedan då igen i ett vitt rökmoln samtidigt som det flödade ut bensintillblandad olja från avgasröret (som inte är tätt mot topplocket) från topplockspackningen etc. Så där försvann en tank bensin ner i tråget...

Frågorna på detta.

1. Om man är jävligt noga med att stänga kranen, är det någon risk att det fyller på bensin i motorn medan man kör, eller bränner den mer än det kan flöda? Blir väl till att laga om förgasaren och byta även ventilsätet - finns repsatser från usa att beställa som innehåller mer än den JD säljer) på sikt ändå, men om jag kunde ta det till hösten vore lysande bra.

2. Hur dåligt är det att köra på bensinen som är lätt oljeblandad? Vill ju inte gärna bjussa på hela tanken... Tömde ju ur tråget i oljeuppsamlingsbrickor nu!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Zukram

#53 » 12:57:09, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har råkat köra på nästan ren diesel. Det går rätt bra, men jag rekommenderar inte hög belastning, den spikar så fort du lastar den. Hur mycket och hur tidigt beror på inblandningen.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

OL (trådstartaren)

#54 » 11:37:17, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu behöver jag inte köpa nån rökmaskin till sommarfesten!

Bild

Tömd på bensin från tråget och har fått ny olja. Startade lätt som en plätt, ryker som tre borstbindare. Trycker ut en del olja fortfarande, men jag kan ha fyllt på lite mycket också. Dock efter att jag kört en stund och sen stängde av så vill den bara starta med choken i och dör så fort jag släpper på choken. Det går bra att dra ner på gasen ordentligt, så länge chokeventilen manuellt hålls lite halvstängd. Idéer om vad det kan bero på?

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#55 » 21:34:03, 02-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och efter att ha stått sen igår så startar den återigen utan choke och går utan choke. Jag diagnostiserar nåt bränsle/luftproblemen. Men vad?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#56 » 22:05:02, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar! Men jag måste be forumets eminenta kunskapssamling om diagnoshjälp ändå.

När jag kör nu så dör maskinen om jag har bränslekranen öppen. Då går den inte ens att starta. Så jag startar med avstängd bränslekran, men småningom - och framförallt vid belastning med klippaggregatet igång och full gas - så börjar den dö bränsledöden. Om jag då öppnar kranen lite lite lite, så fortsätter den och hostar upp sig igen. Efter någon minut så börjar den vilja dö och om jag då stänger bräsnlekranen så kör den vidare. Vet inte om bränslekranen ev läcker neråt, det var tom tank när jag skulle starta idag. Minns dock inte om den var tom när jag ställde den senast för ca 2 v sedan. Glömde kolla oljenivån innan jag kört på starten ett tag så det är lite oklart om det kan ha funnits bensin i oljan. Den olja som syns på stickan var dock helt normal färg och konsistens, nypåfylld senast.

Vad beror detta på? Kan det vara att flottörnålen läcker så jäkla mycket att den får för mycket bränsle om kranen är öppen och att den då drar i sig det som finns i slang och kopp och när det börjar sina så vill den dö men med lite öppen kran så får den bränsle nog och efter någon minut är utrymmena fyllda igen och den får för mycket igen?

Om min hobbyhypotes ovan stämmer, finns det då något jag kan göra genom att skruva på förgasarinställningarna? Vill helst inte lossa på förgasaren igen just nu, tänkte ta det till vintern, och är därför ute efter fulmeklösning på problemet...

Tycker också att maskinen varvar väldigt högt och hårt. Är det normalt för den motorn? Har nog aldrig haft en så stor liten motor förut. Det riktigt vrålar om den. Med klippaggregatet igång låter det lite behagligare, det rusar liksom inte lika kraftfullt även om varvtalet nog är nära detsamma. Ljuddämparen sitter tyvärr inte helt tätt mot stosen på motorn och det är även en spricka vid rörets infästning mot själva ljuddämpardelen, vilket förstås höjer volymen på motorljudet en aning men upplever även med det i bakhuvudet att den snurrar väl fort. Men jag hör o andra sidan inga missljud utan bara att den snurrar så in i hel***e fort.

Hoppas innerligt att någon kommenterar på detta! Hade underlättat mitt liv avsevärt! Speciellt om det går att göra en fullösning för resterande 4-8 klippningar i sommar vad gäller bränsleproblemet.

Gla missommar!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#57 » 22:18:46, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn ska normalt gå lugnt & fint och inte varva mer än motsvarande briggs & stratton. Drar regulatorn ner gasspjället som den ska, eller är någon länk till förgasaren felmonterad eller böjd?

Soppaproblemet tyder på läckande flottörventil, så där får du jobba lite hårdare någon dag.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#58 » 22:20:31, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på gaslänkaget då motorn är igång för att se om varvtalsregulatorn verkar fungera. Om motorn går på tomgång och du drar på gasen tvärt, ska gasspjället öppnas tillfälligt och sedan ska regulatorn dra igen det när motorn kommer upp i önskat varvtal.

Bränsleproblemet låter mycket typiskt som en otät flottörventil eller flottör som av någon anledning inte vill flyta i bensinen. Finns inga möjligheter till fulmek annat än möjligen att minska bränsletrycket (dvs flytta tanken så att "fallhöjden" blir mindre), utan det är nog bara till att plocka isär förgasaren igen och felsöka. Den vanligaste anledningen till att flottörventilen inte vill hålla tätt på småmotorer är att gummiinlägget i ventilsätet har försvunnit vid rengöring av förgasaren (vanligtvis har man råkat blåsa bort det med tryckluft).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OL (trådstartaren)

#59 » 22:50:46, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får kolla detta imorgon eller till helgen! Gasreglaget vandrar gärna lite, det liksom kryper mot lägre gaspådrag, har inte kollat om det är någon fjäder som är kass ller om det går att dra åt någonstans så att spaken stannar där man ställer den. Är inte helt hemma på hur varvtalsregulatorn funkar och har därför inte kikat närmare på den. Chokereglaget är inte inkopplat men det kan ju knappast spela någon roll då det är fristående från övriga länkage och chokespjället håller sig öppet vid drift. Om nån vill ge en lektion i varvtalsregulatorkunnande så välkommen!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

torbjorn_forsman

#60 » 23:08:01, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip fungerar det så här: Gasspjället är hopkopplat med någon anordning som känner av motorvarvtalet och vill dra det i riktning mot stängt läge, med större kraft ju högre varvtalet är. Detta kan vara t ex några centrifugalvikter (som på en gammal ångmaskin) eller en klaff som känner av luftdraget från motorns kylfläkt (som på små B&S gräsklipparmotorer). Gasreglaget å sin sida försöker öppna gasspjället via en fjäder. Har man ställt gasreglaget i ett visst läge, så kommer gasspjället att stå fullt öppet till att börja med, och börjar sedan stänga när motorns varvtal närmar sig det värde där det blir jämvikt mellan krafterna från regulatorn och fjädern.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se