Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

En ny gammal Agria 1700

45 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 21:23:51, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För drygt en veckan sedan så sprang jag på en Agria 1700 på en loppis. Priset var ganska rätt, så jag hade inte mycket till val annat än att köpa den :vissla:

Bild
Här är maskinen som den står parkerad för tillfället.

Tanklocket indikerade att det var en tvåtaktsmotor på den, då det stod att den ville ha 4% oljeiblandning. Men vid en närmare kontroll så visade det sig vara en fyrtaktsmotor när jag hittat rätt manual på Agrias hemsida enligt motorns plåt:

Bild

Efter en snabb kontroll på maskinen och byte av en stenhård ( :uupps: ) bensinslang så gjordes ett startförsök, dock utan någon lycka. Därefter så fick den en snaps bensin rätt in i insuget och då tuffade den snällt igång, för att strax därefter stanna igen. :grin: Misstankarna om varför den stannade ledde mig till att plocka av förgasaren:

Bild

Ena sidan.

Bild

Andra sidan. Ett av munstyckena lossade:

Bild

Här var det igentäppt! :???: Men när nästa munstycke skulle lossas så började tråkigheterna:

Bild

Det gick av på ett ganska besvärligt sätt. Resten sitter kvar i förgasaren och är inte lätt att få ut helt. Troligtvis är det ganska enkelt att borra ut den och rensa upp med en gängtap, det ser ut som en metrisk gänga. Men jag måste ju ha tag i ett nytt munstycke. Är det någon som har någon ide om var jag ska börja leta?

Kommer jag vidare med maskinen så finns det en stor risk att det blir en helrenovering, med tillhörande renoveringstråd såklart! Mycket bilder utlovas :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Lateralus (trådstartaren)

#2 » 22:03:51, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart borde jag ju ha skrivit att Motorn är en Berning D6 K och att förgasaren är en OBA 22!

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#3 » 01:32:05, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

v240tic

#4 » 11:39:36, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Lateralus (trådstartaren)

#5 » 21:57:37, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar! :grin: Manualen kommer alldeles säkert till nytta. Jag ska kontakta dom angående munstycket! :thumme:

Ikväll har jag haft tid att plocka ner förgasaren för en välbehövlig rengöring. Tog en del bilder under demonteringen för att underlätta för mig själv vid monteringen. Jag laddar upp dom så får vi se om det roar någon :smile:

Bild

Jag började med att fota förgasaren i lite olika vinklar

Bild

En till

Bild

Då var flottörhuset av. Flottören flyter helt fritt, inget gångjärn eller dylikt.

Bild

Här var det smutsigt! :uupps:

Bild

Här är kranen för att dränera flottörhuset, den sitter som f-n, vilket kanske syns på den något böjda pinnen :???:

Bild

Imponerade hur smutsigt något kan vara. "Vredet" till höger verkar vara choken och skruven i mitten ställer tomgången.

Bild

Skruven till höger verkar vara nålen som ställer bränsleblandningen på lågfart, ungefär 4 varv ska den skruvas in efter att den tar gäng :thumme: Den lille spårskruven kan jag inte förstå funktionen hos, men den var skruvad i botten.

Bild

På väg att ta loss axeln som håller spjället.

Bild

Banjonippel med bränslefilter var något nytt för mig. Snygg och enkel lösning!

Bild

En detalj som till en början satt helt stumt visade sig vara en pinne som gör att man kan trycka ner flottören till.

Det var nog allt för idag, nu ligger alla delar i ultraljudstvätten.

3 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#6 » 20:33:56, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gokväll maskinister,

Varken jag eller tråden har dött, det har bara varit lite svårt att få tag på delar. Jag har varit i kontakt med ett par olika återförsäljare för OBA-reservdelar i utlandet, men ingen har verkat vara speciellt intresserad av att sälja delar tyvärr. Gav upp till sist och bad en kompis tillverka munstycket till mig, så nu är det påg gång! :thumme:

Under tiden kan jag väl passa på och ställa ett par frågor gällande vilken olja jag ska hälla i maskinen.

Enligt manualen så ska motorn ha en SAE 20 motorolja för de temperaturer som jag kommer att köra den i. Måste jag använda mig av detta, eller finns det något modernare alternativ som är lättare att få tag på?

Växellådan ska enligt manualen ha en SAE 80 växellådsolja. Och jag undrar väl egentligen samma sak här, vad kan jag hälla i som är skapligt enkelt att hitta för en privatperson? Jag vill minnas att ni hjälpte mig att "översätta" SAE 90 växellådsolja till SAE 50 motorolja till en snäckväxel på en annan maskin jag har, vilket har fungerat bra. Kan samma SAE 50 kanske även fungera i denna växellåda?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

swetom2011

#7 » 21:35:40, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag restaurerade min Agria 1700 fick jag mycket hjälp på https://einachser-forum.de/index.php?si ... 85761950e4.

Problemet kan vara att man nog måste skriva på tyska (borr själv i Tyskland).

1 person gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

lars11

#8 » 18:31:37, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer inte märka skillnad på sae 75/80/90 vxl olja. Kolla på olja för växelhus för båtar tex biltema. Vxl lådsoljor har EP tillsatser, det har inte motorolja.
I motorn kan du nog välja valfritt, en 10w-30 eller ”gräsklipparolja sae30” kommer att funka fint.

Lateralus skrev:Gokväll maskinister,

Varken jag eller tråden har dött, det har bara varit lite svårt att få tag på delar. Jag har varit i kontakt med ett par olika återförsäljare för OBA-reservdelar i utlandet, men ingen har verkat vara speciellt intresserad av att sälja delar tyvärr. Gav upp till sist och bad en kompis tillverka munstycket till mig, så nu är det påg gång! :thumme:

Under tiden kan jag väl passa på och ställa ett par frågor gällande vilken olja jag ska hälla i maskinen.

Enligt manualen så ska motorn ha en SAE 20 motorolja för de temperaturer som jag kommer att köra den i. Måste jag använda mig av detta, eller finns det något modernare alternativ som är lättare att få tag på?

Växellådan ska enligt manualen ha en SAE 80 växellådsolja. Och jag undrar väl egentligen samma sak här, vad kan jag hälla i som är skapligt enkelt att hitta för en privatperson? Jag vill minnas att ni hjälpte mig att "översätta" SAE 90 växellådsolja till SAE 50 motorolja till en snäckväxel på en annan maskin jag har, vilket har fungerat bra. Kan samma SAE 50 kanske även fungera i denna växellåda?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
lars11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:16, 19-11-2015

Lateralus (trådstartaren)

#9 » 21:57:47, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är väl hög tid för en uppdatering. Glädjande nog har det gått lite framåt med förgasaren! :mrgreen:

Bild
En trevlig buffe som väntar på att monteras!

Bild
Nytt munstycke till choken! Tur att man har kompisar som kunskap och svarv!

Bild
Knapp till att tvinga ner flottören monterad. Försinkad hemma i köket efter bästa förmåga :thumme:

Bild
Här ser man undersidan på knappen och den nyss monterade flottörventilen.

Bild
Här är spjället monterat.

Bild
Axeln till spjället och fjädern som stänger spjället.

Bild
Ventilen till choken.

Bild
Bränslefiltret i en del av banjonippeln.

Bild
Hela nippeln.

Bild
Tomgångsskruven med fjäder. Även dessa försinkade.

Bild
Lågfartsskruven.

Bild
Annan vinkel.

Bild
Annan vinkel.

Bild
Ny hemmagjord packning och flottör monterad.

Bild
Ihop! Här har även armen till gaswiren monterats.

Bild
Annan vinkel.

Bild
Annan vinkel.

Bild
Munstycken och bottenplugg monterat!

Bild
Annan vinkel.

Tack för tips om forumet Swetom2011. Jag har läst en del efter bästa förmåga, men jag hittar inget som ger mig svar på vilken olja man vågar köra.

Och tack för svar om oljan Lars11. Med risk för att starta en ny oljediskussion... Vi börjar med växellådsoljan: Visst bör jag ha en växellådsolja som är GL1 till en så här gammal maskin? Högre klasser kan väl inte ha funnits 1960?

Och angående motoroljan: Jag läste någonstans att man ska ha en singlegrade olja till en motor med stänksmörjning. Detta för att föroreningarna sedimenterar i denna olja och lägger sig på botten av sumpen vilket lämpar sig bättre än multigrade som håller förorerningarna finfördelade så att dessa ska kunna pumpas till filtret. Min fråga är väl egentligen: Vad har viskositeten med smutshanteringsegenskaperna att göra? Borde inte det avgöras av om det är mineral, delsyntet eller helsyntet? (och hur bra olja är förståss)

4 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#10 » 14:34:47, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort lite efterforskning själv igen, men man ska väl inte tro allt man läser på internet, så jag sammanfattar det här och hoppas att någon tillrättavisar mig om jag har helt fel :thumme:

Det lilla jag har lyckats hitta pekar åt att en GL1 växellådsolja inte innehåller några EP-tillsatser och att den rimligen borde kunna ersättas med motorolja. SAE 80 växellådsolja verkar ha ungefär samma viskositet som SAE 30 motorolja, vilket ju är lätt att få tag på.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#11 » 21:47:45, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett annat alternativ som kanske är det bästa hittills?

http://webshop.agrol.se/agrol-transmiss ... 80W-90-20L

Saxat från produktbladet:

REKOMMENDERAS FÖR
SAE 80W/90
API GL-1, GL-3
Volvo STD 97305-89
97300-88
John Deere JDM J11C

För visst borde det vara "rätt" för en maskin av denna ålder?

Är folk intresserade av att se en renovering av maskinen? Är det någon som läser här?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#12 » 22:24:34, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes, snyggt jobb med förgasaren.
Hur gör du för att förzinka hemma ?
Hur lyckades du få förgasaren och övriga delar så ren / nyfinish ?
Blir de så fina av ultraljudstvätt ?

Oljan,
är det en snäckväxel i växellådan ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#13 » 08:23:39, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Jag följde: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... rasattika/ när jag elförsinkade, tycker att det fungerade bra. Det var dock VÄLDIGT noga med renheten på detaljerna som skulle försinkas, ett fingeravtryck påverkade. Efter försinkningen är alla detaljer borstade med roterade mässingsborste för att lite blankare.

Jag använda mig av ultraljudstvätt med Kjell & Co´s tvättvätska varvat med roterande mässingsborste på många av delarna. Mässingsdelarna är polerade med bomullstrissa och något polermedel jag hittade på Biltema.

I övrigt så har jag bara använt tålamod :)

Maskinen har 1-3 växellådor beroende på utrustning som vill ha olja, men rekommendationen är samma till alla "ESSO GEAR OIL ST.80". Huvudväxellådan har ingen snäckväxel så vitt jag sett. Däremot så sitter det nog en snäckväxel i fräsaggregatet och två stycken i krypväxeln.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#14 » 19:00:52, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

snäckväxlar skall ha speciell olja då det är "gnidning" mellan skruv/hjul och samtidigt är det nåt med bronskugghjul eller inte brons som jag inte minns i detalj.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tomas S

#15 » 20:12:15, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar köpa transmissionsolja 80w90 Gl 1 på OK. De har på 1 liter, Agrols finns bara på 20 liters.

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se