Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

En ny gammal Agria 1700

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Lateralus (trådstartaren)

#16 » 22:37:25, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost: Har du någon aning om vad som ska vara speciellt med oljan till snäckväxlar?

Min erfarenhet är att brons och övriga gulmetaller inte trivs med EP-tillsatser vilket jag fått bekräftat på detta forum. Maskinen är ju från 1960, hur speciella oljor kan de ha hunnit hitta på vid den tiden?

Tomas S: Bra att veta att det finns dylik olja på 1 liter flaska! Jag har dock "råkat" köpa en lika din maskin till, och då varje maskin säkert vill ha 5 liter transmissionsolja totalt så känns det inte helt orimligt att köpa 20 liter, så man har till nästa byte också :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mr belos

#17 » 07:06:47, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kontaktat "vi i agria"
Norsk hemsida
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

Lateralus (trådstartaren)

#18 » 09:48:54, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips Mr Belos, har sneglat lite på deras hemsida. Jag kommer dock inte åt forumet? Jag såg att man kan bli medlem i deras klubb för 100 kr / år, men som jag förstår det så är det bara för att komma åt allt innehåll, inte för att få se forumet. Är det något här som har erfarenhet av deras forum?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

agvg

#19 » 19:17:46, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har muligens blitt til ei Facebook gruppe


https://m.facebook.com/groups/256007697 ... __tn__=C-R

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Lateralus (trådstartaren)

#20 » 19:24:08, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Ansökan om medlemskap är skickat!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#21 » 22:27:31, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saker och ting som man inte lägger ner någon tid på har en tendens att gå väldigt långsamt. Men ibland får man lite hjälp av goda vänner, och då kan saker ta ett hopp i rätt riktning. Här kommer en liten uppdatering.

Vad det gäller förgasaren så har jag fått ett nytt munstycke tillverkat ur en bit mässing, dock utan "hålet" som gör det till ett munstycke. Vi har tolkat stämplingen på det hela munstycket och det verkar som att siffrorna som står stansad på munstyckena är munstyckesdiametern i hundradels milimeter. Detta skulle alltså innebära att munstycket som jag fått tillverkat ska borras med 0,4 mm, på en cylindrisk yta, och dessutom inte vinkelrätt mot cylinderns axel... :svettas: Jag har hittat en som kan tänka sig att ta sig an utmaningen och borr är beställda, men det lär dröja några veckor innan det tar fart igen.

Jag var och skruvade lite på maskinen för att kolla skicket på cylindern, vilket innebar att jag var tvungen att lyfta toppen, vilket innebar att jag var tvungen att jag var tvungen att få av kylluftsguiden, vilket innebar att jag var tvungen att få av starthjulet längst fram på maskinen. Detta satt som berget och trots stor försiktighet, en hel del värmande och ringa våld så stod jag där lite senare och hade delat hjulet mitt itu :sad: Det var ganska uppenbart att någon hade försökt att få av det förut, men gett upp och sågat sönder kylluftsguiden för att kunna fullfölja sin reparation :uupps:

Nedan ser ni det trasiga hjulet framifrån:

Bild

Och från insidan:

Bild

Som ni ser så är det någon som har limmat ihop hjulet... Hur kan detta komma sig? Oroa er inte, jag tänker inte montera det i tron om att limmet ska hålla i 3000 rpm :mrgreen:

Hjulet användes för att göra en gjutform till ett nytt hjul i aluminium:

Bild

Insidan, efter lite justering i svarven.

Bild

Det är tur att man har kompisar som inte är rädda för att ge sig på nya saker, att gjuta aluminium var inget undantag :buga:

PS. Skicket på cylindern var bra! Jag har inte sett kolven än, men jag hoppas på att den också ska vara i bra skick.

5 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#22 » 17:00:30, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt för att det går långsamt i denna tråden, men tiden tycks inte räcka till. Något måste man ju dock hinna med att fixa, så jag har bestämt mig för att fixa punkteringen, så kommer både däcken att må bättre, men även jag när jag försöker flytta på maskinen. :uupps:

Däcken är märkta med 4.50 - 14. Någon som vet var man kan få tag i sådana slangar?

1 person gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#23 » 20:14:17, 25-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...säkert brons i lådan...
GL1-3 mao...som Tomas S föreslår :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lateralus (trådstartaren)

#24 » 17:42:47, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades få tag i transmissionsolja utan EP-tillsatser till sist, Agrol transmission, från granngården. Snacka om jobbigt företag att handla av :myzsko:

Jag ska inte säga att jag gjort några framsteg med maskinen, för jag har inte hunnit jobba något på den direkt. Jag har lyft av motorn och konstaterat att veven är kass i både stor- och lilländan. Lilländan hade väl varit möjlig att fixa till med en ny bussning, men storändan blir ju lite knepigare. Den har dock en lite annorlunda konstruktion än vad jag är van vid: storändans lager består av ett rullager med vevtappen som innerbana och en lös ytterbana som är pressad in i vevstaken :insomnia: Så brukar man väl inte göra? Nåja, kanske förenklar eventuell renovering något :thumme:

Hur som helst så har jag varit och shoppat lite i helgen! :mrgreen: Jag fick tag i lite redskap och tillbehör till maskinen, och när jag ändå var i farten så åkte ett par Berning-motorer med! Den ena är icke komplett och dessutom sopslut i veven, glappar säkert 5 mm. Men den kanske kan bidra med någon användbar del. Den andra är något mer komplett, går runt, men saknar kompression helt och hållet. Dock känns veven inte helt slut, jag vågar dock inte vara säker innan jag demonterat motorn!

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtC

#25 » 21:18:52, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just köpt en Agria 1700 från 1956 med vad jag tror är Ilo-motorn (enligt instruktionsboken)
1. Vet någon om det finns olja som motsvarar Agrol transmision (utan EP-tillsatser) men i lite mindre förpackning än 20 liter?
https://webshop.agrol.se/transmission/category/40542029420
Någon föreslår tidigare här i träden att motorolja ska fungera?

2. Trasig ljuddämpare. Ser inte ut att finnas någon på Ebay till Ilo motorn.
Någon som vet om någon Hirth-motorn eller annan modell har samma fäste?
Någon liknande konstruktion som kan byggas om?
BengtC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:02, 05-05-2013
Ort: Rönninge
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Agria 1700 1957, IH Scout II 1977, Zundapp Bella 150 1955.

Lateralus (trådstartaren)

#26 » 21:34:18, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till 1700-ägandet! :grin:

Jag har slagit denna olja i två av mina maskiner, men det är för tidigt för att kunna ge några garantier. Växellådorna fungerar i alla fall bra och är lättväxlade! Synd att du inte bor närmare, för då hade du kunnat få köpa en skvätt av mig.

Jag betvivlar att en ljuddämpare från en Hirth passar rakt av, det finns flera olika modeller av Hirth som inte är kompatibla. Men alla fästen går ju att bygga om... Ta gärna lite bilder på maskinen, ljuddämparen och fästet så ska vi nog kunna hjälpa dig!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtC

#27 » 09:49:42, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionsolja
Måste erkänna att jag har noll kunskap om oljor.
GL1 växellådsolja inte innehåller några EP-tillsatser
API GL-1, GL-3

Jag hittar en artikel från Classic Motor http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180502/ersattningsolja-till-sae-80w-90-gl1/. Den hävdar att OKs SAE 80W-90 GL1 är på väg ut och kan ersättas med motorolja:
SAE 30 motorolja är den oljan som du kan använda istället för OKQ8:as SAE 80W-90 olja som verkar vara på väg ut. SAE 30-olja säljs som gräsklipparolja och finns då på massor av försäljningsställen som bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker för att nämna några.

Classic motor känns ju som en rätt pålitlig källa, men sedan finns det en kommentar till artikeln
Det enda transmisionsoljan som inte innehåller några som helst EP tillsatser är GL1 eftersom den är en motorolja GL 2,3,4,5 innehåller alla EP tillsatser i ökad grad. Den här sidan förklarar läget utförligt
Kommentaren har en länk till en omfattande sida som ligger högt över min nivå : http://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA&setlang=l2
Still confused and not on an higher level :huh:

Ljuddämpare
Jag har hittat en ljuddämpare till ILO L252 i en tysk webshop som förefaller inriktad på märket Hako. https://www.einachser-ersatzteile.de/epages/78084257.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78084257/Products/154504
Mha minnesfragment av skoltyskan och translate har jag lyckats kommunicera och de svarar att den borde passa även för ILO L251. Utblåset är placerat 90 grader mot inblåset, jag trodde det skulle vara placerat i 180 grader. Kanske borde jag se om jag kan få exakta mått för att bedömma att den går fri från övriga delar(?).

Utöver Brexit och billigare priser på Amazon och Ebay ger Agrian ytterligare en anledning till att försöka damma av tyskan :grin:
BengtC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:02, 05-05-2013
Ort: Rönninge
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Agria 1700 1957, IH Scout II 1977, Zundapp Bella 150 1955.

Lateralus (trådstartaren)

#28 » 21:17:11, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i sådana stunder som maskinisten är rätt ställe att att hänga på :thumme: Jag har bara en utbildning i elektroteknik, men jag har lärt mig massor av matnyttigt bara genom att sitta och läsa här :thummar:

Jag vet inte om växellådan på Agria 1700 innehåller något som är känsligt för EP-tillsatser, men jag vågar inte chansa. Jag fick tag på en dunk Agrol transmission och denna upplever jag har fungerat bra. Jag har jämfört den med en rak 30 olja som jag hade stående och de ser, luktar (och smakar :mrgreen: ) och känns INTE lika dant. Men det är mycket möjligt att en rak 30-olja gör jobbet precis lika bra. Det är dock inte billigt att köpa, vilket gjorde att jag ansträngde mig lite för att faktiskt köpa en dunk olja av granngården :myzsko:

Är det tyska ebay du har letat på?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#29 » 20:36:01, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för ett litet trådlyft kanske? Jomen, det tror jag bestämt.

Ytterligare maskiner och tillbehör har tillkommit då jag råkade nörda in mig lite på de här maskinerna, så nu har jag totalt 4 stycken Agria 1700. Tyvärr står två av dem med havererad växellåda, oklart om det är mitt fel eller om det är tiden som har tagit ut sin rätt. De två som fungerar använder jag dock väl! Hur som helst har dessa tvåtaktsmotorer som jag tycker har en lite onödigt god aptit för bensin, 15 liter på en arbetsdag sätter de gärna i sig. Detta innebär att jag blivit lite sugen på att ta tag i de fyrtaktsmotorer som jag har stående, bland annat motorn från maskinen som denna tråd handlar om. Så, lite bildbevis på att jag faktiskt gör något: :photograph:

Bild

Bild

Bild

Bild

Här ser ni alltså originalmotorn från den första maskinen jag köpte. För något år sedan så började jag skruva lite på den och kunde konstatera att vevstakens lager var dåliga i bägge ändar. Nu har jag fått tag i en skapligt komplett motor till med frisk vev (dock med fel utgående axel), en halv reservdelsmotor med en fetslut vev (dock med rätt utgående axel), samt ytterligare en frisk vev (givetvis med fel utgående axel...) Min förhoppning är att med dessa delar och en hel del jobb kunna få ihop två friska fungerande motorer, men det återstår att se.

Som ni ser är motorn på bilderna i ett visst behov av rengöring. För tillfället befinner den sig i delar i ultraljudstvätten, tyvärr har jag inga bilder på demonteringen då jag var för ivrig i skruvandet. Vad det gäller alla andra delar så har mycket av det redan hunnit passera ultraljudstvätten, men likt en sann TV-kock så ska jag se till att bjuda på lite bilder när allt är färdigt och rengjort!

3 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus (trådstartaren)

#30 » 22:18:11, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det väl dags för en liten uppdatering igen om ni inte hunnit att glömma bort tråden. Det är inte mycket tid man har att lägga i verkstaden när man har en dotter på strax över ett år och jobbar heltid :coffee:

Alla 2,5 motorerna har plockats ned och många av delarna är rengjorda och redo för avsyning. Många av momenten är improviserade av mig efter bästa förmåga, så jag tar gärna emot kommentarer kring var jag tänkt rätt eller fel!

Vi börjar väl med de två cylindrar jag har:

Bild
Bild

För att kunna bedöma skicket på cylindrarna och inte stirra mig blind på repor så honade jag dem med en improviserad honingsrigg bestående av:

En gammal långpanna
En träkloss att lägga cylindern på
Ett honingsverktyg från bilbuttriks
En skruvdragare
En oljepump från Lidl
En bit bromsrör
En liter motorolja

Oljepumpen fick suga olja från långpannan och via bromsröret pytsa in den i cylindern. Jag började med fina stenar på honingsverktyget för att avverka lagom mycket så att ytliga repor försvann och avslutade med grova stenar för att göra en ny krysslipning.(Tyvärr inga bilder på denna "setup")

Spontant tycker jag att cylinder 1 ser anständig ut, tillräckligt bra för att mäta om den i övrigt är användbar.

Bild

Ventilsätena slipades en aning med ventil och slippasta för att få bort sot och skapa sig en bild av hur de låg an. Det är svårt att fånga på bild, men min bedömning är att sätena måste fräsas för att det ska kunna tänkas fungera bra.

Bild

Ventilerna ligger ungefär lika högt i sätena, vilket är bra antar jag.

Bild
Bild

Repris på cylinder två. Även denna tycker jag ser tillräckligt anständig ut för att gå vidare.

Bild

Ännu sorgligare ventilsäten.

Bild

Här ligger dock avgasventilen betydligt djupare. Värme och avsaknad av blyad bensin antar jag. Något man kan åtgärda? Spelar det någon roll?

Bild

Kolvarna. Här har jag ritat på linjer för att underlätta för mätningen.

Bild

Min okulära bedömning av kolv ett säger att den är i okej skick.

Bild

Kolv nummer två är lite ledsnare, men ändå helt okej.

Bild

Kolv nummer tre var riktigt ledsen, så den går bort. Mätte dock ändå upp den för skoj skull, men det kommer vi till senare.

Bild

Lite kolvringar.

Bild
Bild

Kompressionsringarna hade visst två olika profiler, vilket jag inte lade märke till när jag demonterade. Den ena har ett rektangulärt tvärsnitt och den andra har en fas. Någon som vet varför och vilken som bör sitta var?

Bild

En av kolvringarna var till och med skev, det kan ju inte vara bra... Någon som vill spekulera i hur det har gått till?

Bild
Bild

Här är ventiltryckare till bägge motorerna. De ser fina ut bortsett från lite rost, tycker dock inte att den borde spela så stor roll. Inga vändkanter som går att se eller känna, verkar lovande!

Bild
Bild
Bild

Och till sist, ventilerna till bägge motorerna. Dessa är rostiga, men jag ser ingen rost på något ställe där den är till skada. Tänker jag rätt?

Vidare så går det varken att känna eller se några vändkanter, vilket känns positivt. Man kan se att skaften är lite repiga, men man kan inte känna reporna.

Så, över till mina mätningar då:

Jag använde mig av en vanlig utvändig tvåpunktsmikrometer till följande mätningar, måtten är i mm

Jag började med ventilerna:

Ventil 1:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,93
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,93

Ventil 2:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,94
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,94

Ventil 3:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,93
90˚Nära talrik: 6,93
90˚Nära tryckare: 6,93

Ventil 4:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,94
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,94

Den relativa avvikelsen ser ju inte så hemsk ut, frågan är vad det nominella måttet är? Jag har sökt med ljus och lykta efter en verkstadshandbok på denna motor, men hittar ingen.

Samma sak gjordes med ventiltryckarna:

Ventiltryckare 1:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,99
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,99

Ventiltryckare 2:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,98

Ventiltryckare 3:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,97
90˚Nära tryckare: 11,98

Ventiltryckare 4:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,97

Inte heller här är det några dramatiska avvikelser, men vad det nominella måttet är får vi sia om.

På kolvarna gjorde sex mätningar vardera:

Kolv 1: (nominell diameter stämplad i kolvtopp: 71,93)
In linje med kolvbult, topp: 71,60
In linje med kolvbult, mitt: 71,86
In linje med kolvbult, botten: 71,68
90˚ mot kolvbult, topp: 71,52
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,82
90˚ mot kolvbult, botten: 71,92

Kolv 2: (nominell diameter stämplad i kolvtopp: 71,91)
In linje med kolvbult, topp: 71,61
In linje med kolvbult, mitt: 71,75
In linje med kolvbult, botten: 71,79
90˚ mot kolvbult, topp: 71,62
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,84
90˚ mot kolvbult, botten: 71,90

Kolv 3(den skurne): (nominell diameter stämplad i kolvtopp: 71,93)
In linje med kolvbult, topp: 71,56
In linje med kolvbult, mitt: 71,75
In linje med kolvbult, botten: 71,75
90˚ mot kolvbult, topp: 71,41
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,75
90˚ mot kolvbult, botten: 71,84

Cylinderdiametern mättes med både invändig trepunktsmikrometer, invändig tvåpunktsmikrometer och cylinderindikator:

Trepunktsmätningen gjordes två gånger på varje position och mikrometer vreds ca 60 grader mellan mätningarna:

Cylinder 1:
Topp: 72,10 respektive 72,10
Mitt: 72,10 respektive 72,09
Fot: 72,03 respektive 72,03

Cylinder 2:
Topp: 72,11 respektive 72,10
Mitt: 72,12 respektive 72,11
Fot: 72,03 respektive 72,03

Tvåpunktsmätningen gjordes för att kolla på ovaliteten närmare bestämt, och kunde av praktiska skäl bara göras vid topp och fot:

Cylinder 1:
I linje med kolvbult, topp: 72,12
I linje med kolvbult, fot: 72,13
90˚ mot kolvbult, topp: 72,14
90˚ mot kolvbult, botten: 72,09

Cylinder 2:
I linje med kolvbult, topp: 72,17
I linje med kolvbult, fot: 72,10
90˚ mot kolvbult, topp: 72,15
90˚ mot kolvbult, botten: 72,08

Vidare så användes en cylinderindikator som nollades på 72,00 mm med hjälp av en utvändig mikrometer. Totalt sex mätningar gjordes per cylinder och det som noterades var avvikelsen från 72.00 mm.

Cylinder 1:
I linje med kolvbult, topp: -0,09
I linje med kolvbult, mitt: -0,06
I linje med kolvbult, fot: -0,02
90˚ mot kolvbult, topp: -0,12
90˚ mot kolvbult, mitt: -0,13
90˚ mot kolvbult, botten: -0,10

Cylinder 2:
I linje med kolvbult, topp: -0,12
I linje med kolvbult, mitt: -0,07
I linje med kolvbult, fot: -0,02
90˚ mot kolvbult, topp: -0,14
90˚ mot kolvbult, mitt: -0,12
90˚ mot kolvbult, botten: -0,6

Vidare så använde jag en indikatorklocka för att kolla på spel mellan ventiltryckare, ventil och respektive styrning. Mätningarna gjordes på båda sidor om respektive styrning och i två riktningar där det var görbart:

Ventil 1:

0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,35
90˚ Talrik: 0,40

Ventil 2:

0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,40
90˚ Talrik: 0,35

Ventil 3:

0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,35
90˚ Talrik: 0,40

Ventil 4:

0˚ Skaft: 0,1
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,65
90˚ Talrik: 0,50

Ganska skrämmande spel i styrningen? Kan tänka mig att detta förklarar lite om varför sätena såg lite sorgliga ut och att motoroljan var förbrukad i de kompletta motorer som jag demonterat.

Ventiltryckare 1:

0˚ Skaft: 0,03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,06
90˚ Talrik: 0,06

Ventiltryckare 2:

0˚ Skaft: 0,01
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,02
90˚ Talrik: 0,05

Ventiltryckare 3:

0˚ Skaft: 0,03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,05
90˚ Talrik: 0,07

Ventiltryckare 4:

0˚ Skaft: 03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,05
90˚ Talrik: 0,11

Dessa spel verkar väl dock inte vara så farliga?

Till sist mättes även ringgapen, ungefär 30 mm ned i cylindern:

Kompressionsring 1: 1,6 mm
Kompressionsring 2: 1,3 mm
Kompressionsring 3: 1,25 mm
Kompressionsring 4: 1,0 mm
Kompressionsring 5: 1,6 mm
Kompressionsring 6: 0,9 mm
Oljeskrapring 1: 4,05
Oljeskrapring 2: 3,5
Oljeskrapring 3: 5,15

Puh, det var ett långt inlägg detta... Jobbigt att skriva och ännu mer imponerande om någon läser ända hit. Hur som helst så har jag aldrig gjort detta förut, utan har mest improviserat och resonerat med mig själv. Så jag tar gärna emot kommentarer om genomförandet och val av mätningar. Egentligen hade jag tänkt att resonera lite kring mätningarna också, men nu orkar jag banne mig inte skriva mer, så det får bli en annan dag.

2 personer gillar det här inlägget.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se